2007-08-17, 13:06
Medlem
För det första vill jag gratulera till beslutet du tagit för att ta dig ur en dålig livsstil! Det första är att komma till insikt i vad man gör mot sig själv och se gå från ord till handling.

Jag bestämde mig i början av sommaren (när kulmagen började träda fram vid min ringa ålder) att nu är det fanme sluttjatat och nu kör vi. Jag har kört följande: Normal regelbunden kost. Ersätt diverse småätande med frukt i rejäla doser om suget kommer. Ta det lugnare med snusen, halverat det intaget även om jag personligen inte tror det gör skillnad mer än i plånboken. Krökandet har jag också tagit det lugnt med. Så inga jätteförändringar kostmässigt.

Hela hemligheten ligger som bekant i att inte få något energiöverskott. Därför måste man träna. Så nu till den viktiga biten. Jag har målmedvetet kört ett pass gym (där jag varierat olika muskelgrupper för att inte utöva destruktivt gymande) och ett löppass på minst 5km dagligen. Resultatet är -8kg från 92 till 84kg.

Lycka till!
Citera
2007-08-17, 13:08
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Skippa fettet..

Ja, för fett är ju onödigt
Citera
2007-08-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Du borde börja styrketräna redan nu, eftersom styrketräning ökar mängden kalorier du gör av med under en lång tid framåt. Använd dig av den diet du tycker är lättast att följa, i slutändan handlar det helt enkelt om hur mycket kalorier du gör av med och tar in. Med din längd ska du väga max 92kg.

Ska han inte väga max 93 då, eller 91? ....
Citera
2007-08-17, 13:43
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Förstår inte hur det kan vara svårt att gå ner i vikt? - Gå upp ja, ner? Nej..

Ät inte mycket och träna.. Det är inte svårare. Antingen funkar det eller är du svag mentalt..
Hur fan kan det vara svårt att gå upp i vikt?

Antar att du är en 50-kg:s anorektiker?
Citera
2007-08-17, 13:56
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubbinator
Ska han inte väga max 93 då, eller 91? ....

25*1.92^2 = 92.16
Citera
2007-08-17, 13:57
Medlem
Manco Capacs avatar
Mitt tips är att börja sätta upp realistiska mål som du kan hålla, annars kommer du bara bli besviken då du misslyckas och falla tillbaka i dåliga vanor. Öka "svårigheten" efter hand då du känner att du kan hålla det. Att t.ex. tro att du ska kunna börja gå ut och gå 1 mil om dagen då du kånkar runt på 30-40 kilo övervikt och inte har gått mycket förut är dömt att misslyckas. Satsa på att försöka ta en morgonpromenad öht innan frukost el liknande, du känner själv hur mycket du orkar. Utöver detta skulle jag försöka bryta småätandet som du antagligen har, det är det svåraste om eftersom du antagligen har ett stort sockerberoende. Du får i dig enorma mängder energi genom att ta en bulle där, en läsk där, en sockerbit varje gång du dricker kaffe osv. Alkohol är en annan stor källa till onödig energi. Med det menar jag inte att du inte ska kunna ha roligt eller unna dig nåt, men du kan inte göra det hela tiden. Sätt upp en realistisk kvot med alkohol/godis/kaffebröd per vecka som du håller, du väljer själv när du använder det.
Ät hälsosamt öht, dränk inte maten i feta såser mm. Du har fått tips om mat av andra redan, men laga mer själv och sluta köp onyttigt ute. Sen är det bara börja träna på något gym, prata med en personlig tränare som lägger upp ett program för dig.

Detta är mina personliga åsikter, påstår mig inte vara expert på något vis.
Citera
2007-08-17, 14:03
Medlem
Promenera varje dag och håll koll på kalori-intaget. Lär dig laga riktig mat och vad det innehåller! Kör du VLCD och håller dieten strikt kommer du rasa i vikt (cambridge ligger på ca 500 kalorier om dagen ren kur) men när du e klar kan det vara svårt om du inte lärt dig och fått rutin på att äta riktigt.
Citera
2007-08-17, 14:10
Medlem
Chantes avatar
Jag gick ner 20kg på två månader. Min modell är nog aningen ovanlig, men den funkade.

Har vart fet så länge jag kunde minnas, sen jag var runt 7-8bast hade jag en övervikt på 20-30kg. Åt mycket skräpmat, köpte chips och cola.

I 8:an när jag var runt 15 började jag dricka alkohol och vara på fester och sånt, hade vänt på dygnet under ett sommarlov. När man vaknar vid 13-14.00 så är man inte så hungrig så det blev mest en macka. Sen tänkte jag väl att jag skulle sluta äta så mycket så det blev väl bara några mackor om dagen. Med den dieten i några veckor hade min magsäck krympt till minimum och jag blev mätt på ingenting och kilona rasade.

Var rätt kul att komma tillbaka sista året och se allas miner från folk som inte hade sett mig under sommarlovet. Dom bytte namn på mig från tjock-fredde till smal-fredde, haha.

Nu ligger jag på en bra vikt, 75kg på 1.85cm. Ska väl börja gymma till hösten och bygga lite muskler.
Citera
2007-08-17, 15:15
Medlem
ring aftonbladet, det finns pengar att tjäna.

"Så super du bort din övervikt - Kilona rasar"
"Sov halva dagen - gå ner i vikt! 20 knep du inte visste om"

osv

edit: Tog bort överflödig quote
Citera
2007-08-17, 15:27
Medlem
konanes avatar
Har väl lite samma problem som trådskaparen.

Väger 106-110kg. Ligger på 107 nu tror jag. Har vägt över 110kg. De va för ~4 månader sedan.
Jag har varit tjock hela mitt liv. Men vill fan inte vara det längre. Så började träna i december förra året. Har byggt endel muskler, men fettet är fortfarande kvar. Lite muskler under bara.
Men har svårt med sockerberoendet, ibland har det gått dygn utan att jag har ätigt något, ibland äter jag nästan helatiden. Nu i sommar så har jag suttit mycket vid datorn, käkat 3 chipspaket, druckit 5-6 packet oboy (800g).
Men får för fan ta och skärpa mig. Ser inte speciellt tjock ut. Mina kompisar trodde på mig när jag sa att jag vägde 110kg. De trodde jag låg runt 90-95 kg. Kan också säga att jag är ~194cm. Allmänt biffig.

Men nu när skolan börjar igen så ska jag fan ta och skärpa mig. Ska in på mönstring i september. Kommer jag in på någon utbildning i lumpen så ska jag verkligen börja motionera och träna så jag förbränner fettet.

Over and out.
Citera
2007-08-17, 20:04
Medlem
itys avatar
Om TS är relativt ung så kommer hård träning ensamt att ge en ordentlig viktminskning de första två månaderna (antaget att mängden träning är
nästan noll idag). Träna kondition varje dag och gymma ett par gånger i veckan.

Skaffa eventuellt ett kaloriräkningsprogram och mata in vad du äter och hur mycket du tränar. Håll koll på vitamin - och mineralintaget.

Identifiera dina sämsta vanor matmässigt. Välj bort öl och pizza om du är svag för det, t.ex. I stället för pizza kan man göra biff med pizzaolasås. Sluta helt med godis och pommes. Äter du inte frukost, så ändra rutinen så du hinner käka gröt på morgonen.

När de första 20 kilon försvunnit kan du överväga vlcd- dieter och annat, men träning tillsammans med små förbättringar brukar leda till en god spiral, dvs man börjar snabbt förstå vad man mår bra av och det blir lättare att välja bättre.
Citera
2007-08-17, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Ja, för fett är ju onödigt
´
Du förstår vad jag menar
Tänk efter innan du skriver inlägg, okej ?

Citat:
Hur fan kan det vara svårt att gå upp i vikt?

Antar att du är en 50-kg:s anorektiker?
Nej inte ens nära, dock jag har mycket svårt att gå upp i vikt.

Tänk efter nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in