2007-08-16, 19:56
Medlem
D69s avatar
Jag har märkt att det skapas en mapp som heter Jerka på externa enheter som jag kopplar till datorn (mp3-spelare, extern hårddisk, usb-minne). Har kollat lite på nätet men inte hittat något mer än ett gammalt virus. Har virussökt datorn med uppgraderad Norton Antivirus som inte hittat något.

Någon som vet vad det kan vara? Eller är det Jerry Williams som spökar tror ni ?
Citera
2007-08-16, 20:16
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Du har en extern enhet som någon döpt till Jerka?
Citera
2007-08-16, 20:26
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Du har en extern enhet som någon döpt till Jerka?

Nej.
Citera
2007-08-16, 20:26
Medlem
Doncos avatar
Hahahahahahaha... Hahahahaha...

Klart som fan att det är ett virus! Jerka-viruset
Citera
2007-08-16, 20:30
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Klart som fan att det är ett virus! Jerka-viruset

Vad är det då tror du?
Citera
2007-08-16, 21:05
Medlem
Doncos avatar
Jag vet inte...

Fråga:

Har du något som heter "Jerka" på huvuddatorn?

Du är 100 på att den inte fanns där tidigare?

Händer det alltid?

Läggs det något i mappen?

Vad står det om du högerklickar på den och tar egenskaper (sökväg osv..)?
Citera
2007-08-16, 23:01
Medlem
D69s avatar
Citat:
Jag vet inte...

Fråga:

Har du något som heter "Jerka" på huvuddatorn?

Du är 100 på att den inte fanns där tidigare?

Händer det alltid?

Läggs det något i mappen?

Vad står det om du högerklickar på den och tar egenskaper (sökväg osv..)?

Nej, jag kan inte minnas att jag haft något som heter Jerka på datorn, och jag vet att mappen inte fanns där tidigare. Tog bort mappen på min externa hårddisk sist utan att tänka så mycket på det och nu när jag anslöt den igen så dök den upp på disken efter en stund. Den innehåller 0 byte, inga filer, inga mappar. Enda attributet är att den är skrivskyddad.

Jag la märke till den för några dagar sedan på min externa hårddisk, och idag på mp3-spelaren när min fru la in ny låtar, sen dök den på ett USB-minne som aldrig suttit i min dator innan.

Alla tre enheterna har innehållit mp3-filer, kan det hänga ihop med det på något vänster? Har uppgraderat mediaspelaren, märkte nu att när jag drog i gång mediaspelaren så dök mappjäveln upp på min externa hårddisk. Ger mig faan på att det är mediaspelaren som skapar mappen. Skall testa igen imorgon.

Tack för svaren.
Citera
2007-08-17, 10:11
Medlem
Doncos avatar
Min spontana tanke:

Synkronisering mellan dator och tillbehör. Du har något på din burk som heter Jerka och datorn vill att denna sak skall bli synkad.

Mer info om problemet hjälper alltid... om du inte är 100 på att det inte ligger något på den dator som heter JERKA använd då sökfunktionen för att säkerställa detta.
Citera
2007-08-17, 10:17
Medlem
lordos avatar
Citat:
Min spontana tanke:

Synkronisering mellan dator och tillbehör. Du har något på din burk som heter Jerka och datorn vill att denna sak skall bli synkad.

Mer info om problemet hjälper alltid... om du inte är 100 på att det inte ligger något på den dator som heter JERKA använd då sökfunktionen för att säkerställa detta.

Sant. Hände nog något liknande med Nero på min mp3. En Nerofil dök plötsligt fram en dag (kommer icke ihåg namnet på den). När filen klickades på så hängde sig hela datorn och omstart var oundvikligt.

Be afraid, very afraid
Citera
2007-08-17, 23:20
Medlem
D69s avatar
Citat:
Min spontana tanke:

Har använt sökfunktionen, inga träffar på filer eller mappar då jag söker på datorn. Däremot så dyker "Jerka"-mappen upp på externa hårddisken så fort jag startar Windows mediaspelare, så det verkar som om mediaspelaren som vill synka något. Hittar dock inte något på mediaspelaren som vill synka.
Citera
2007-08-17, 23:26
Medlem
D69s avatar
Hittade det! Det var under Rippning på synkronisera-fliken på mediaspelaren, där var det valt att den skulle spara musik på "g:\Jerka". Kan inte fatta varför den valt det, har aldrig rippat en skiva nånsin, men det dök upp efter uppgraderingen av mediaspelaren för några dagar sen.

Tack för tipsen ni som svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in