2007-08-16, 19:34
Medlem
RDX*s avatar
Var med om en MC olycka för ca 2,5 v sedan. Jag fick axeln ur led och ett kraftigt svullet vänster knä. Vänster knäet hade något som liknade ett sticksår ca 1 cm brett. Sticksåret blev sytt med 2 styng. Enligt röntgen och en ortopedläkare var det inte något direkt fel på knäet. Men läkaren kunde inte undersöka knäet närmre pga. svullnade.

2 v efter olyckan hade svullnaden minskat minimalt, jag beslutade mig för att ta väck styngen.
När styngen var borta så kom det en liten bloddroppe. Det såg intressant ut, så jag tryckte lite hårdare, helt plötsligt sprutar det ut svart/vinrött blod. Blodet har ganska bra fart och flyger i en parabel med en höjd på ca 2dm och landar ca 1m bort. Blodet ser gammalt ut och är helt okoagulerat. Jag gissar på att det är gammat blod som legat i svullnaden. Efter jag har fått ut nästan allt blod har svullnaden istortsätt gått bort. Jag märkte en klar förbättring i hur bra jag kunde gå efter blodsuttömningen. Såret läker ihop fint (kommer bara ett par droppar blod per dag) och några dagar går tills idag.

När jag tog av mig plåstret idag så såg såret lite vattnigt ut så jag trycket lite runt såret. Denna gången kommer det en tjock blodsstråle utskjutande. Blodet sprutar som en vattenpistol och träffar mig på ögonbrynet och håret och fortsätter bakåt och landar va en 1 m bakom mig. Denna gången är vätskan inte mörkröd utan ljusröd/orange. Det liknar inte var utan mer uttunnat blod. Denna gången såg jag inte att den lilla svullnaden jag har minskade.

Nu är frågan, ska jag få någon att titta på knäet?
Ska jag fortsätta att tömma såret på vätska?
Vad är det för vätska som kom ut nu senast? Kan det vara ledvätska?
Vad är det som gör sårregionen varm när det läker?

Som teknolog kan jag hålla med om att medicinvetenskap också kan vara intressant
Citera
2007-08-16, 19:44
Bannlyst
fan va grymt, lät lite roandet att få sitta så. låter iaf som du borde gå till läkaren, den dära orangea vätskan är nog köttvätska.
Citera
2007-08-16, 19:52
Medlem
RDX*s avatar
Ja, det var riktigt coolt. Man fick en rejäl chock första gången, när man ser en kvast blod komma mot en. Jag kunde inte sluta skratta samtidigt som jag försöker nå någon att hämta papper och blodet mer eller mindre forsar ner för benet.
Citera
2007-08-16, 20:23
Medlem
Bra beskrivning, men en bild säger mer än tusen ord. Det bästa är naturligtvis att få knät undersökt, och i brist på information kan jag inte råda dig till annat. F.ö. låter det, utifrån det du skrivit, som att man kunnat röntga knät och punkat knäleden vid ditt akutbesök. Men jag har som sagt inte hela bilden.

Risken är nämligen så som du själv misstänker, att ledhålan i knät kommunicerar med yttervärlden. Det trista vid en sådan situation är att bakterier lättare tar sig in i ledhålan och detta kan leda till s.k. septisk artrit i knät. Då kan du räkna med att gonartrosen kommer som ett brev på postlådan på din 50-årsdag och du kan säga hejdå till allt vad skidor och tennis innebär.

Satte dom inte upp dig för en ny bedömning på ortopedmottagningen? Att knät är svullet vid ditt akutbesök är inget skäl att underlåta en mer omfattande undersökning av dess funktion vid ett senare tillfälle.
Citera
2007-08-16, 20:47
Medlem
Du låter lite väl kategorisk där på slutet. På en del akutmottagningar ber man patienten höra av sig själv efter 2-3 v vid kvarstående besvär. Det handlar ju tyvärr som vanligt om bristande resurser. Om folk däremot sitter och snackar skit på internet eller om patienten träffar en bitter undersköterska som "minnsann vet hur det ska gå till egentligen, åtminstone på vår klinik" så är risken överhängande att den stackars stressade underläkaren på akuten som helt saknar mandat att sätta upp knäledsdistorsioner på återbesök får ett brev från HSAN.
Citera
2007-08-16, 21:18
Medlem
Varför tog DU bort stygnen och inte en läkare?
Citera
2007-08-16, 21:39
Medlem
RDX*s avatar
Jahapp, då vill ni ha bilder…

Då börjar vi med en action bild tagen direkt efter första blodssprutet:
http://img267.imageshack.us/img267/8...rsprut1xz9.jpg

Knäet vid hemkomst från kava:
http://img409.imageshack.us/img409/7...nakutenzw4.jpg

Såret efter sprut 2 (idag)
http://img235.imageshack.us/img235/2...rsprut2ov5.jpg

Jag fick inte så mycket information från sjukhuset. Dagen efter blev jag skickad till en arbetsterapeut och fick en kudde för att fixera axeln. Jag fick även en instruktionslapp till kudden där det stod att jag skulle besöka en sjukgymnast efter 2v och en ortoped efter 6v. Men allt detta handlade bara om axeln.

Detta är allt jag vet. Ingen har sagt något om knäet. Det enda jag vet om knäet är det ortopeden sa på akuten dvs att röntgen en såg bra ut och att det inte var lönt att undersöka knäet pga att det var svullet.

>>Det första stygnet gick upp så det ramlade i stort sätt ut. Det andra stygnet tog jag bort samma dag jag blev av med kudden (efter 2v). Jag visste inte hur länge det skulle sitta. Jag har aldrig direkt behövt vård innan, och vad kan jag säga, det kliade i fingrarna på att prova på att ta bort stygn.
Citera
2007-08-17, 00:18
Medlem
Nu blev man sugen på att göra ett ordentligt knästatus

Om svullnaden gått ner, ingen vilovärk/belastningssmärta, ingen rodnad/värmeökning över knät (som vid mjukdelsinflammation), ingen feber - avvakta. Det är svårt att avgöra hur djupt såret var/är, men möjligt att du tog bort stygnet för tidigt. Det första stygnet ska inte ha "gått upp", om du menar att knuten lossnade. Du sa två veckor. I regel brukar man dock inte vänta längre än just 2 veckor med att ta bort hudstygn.

Den som satte stygnen ("den stackars stressade underläkaren"?) skulle 1) ha lärt sig sutuera ordentligt; 2) ha informerat dig om hur länge stygnen ska sitta och hur du ska göra för att ta bort dom (vanligtvis genom syster på distriktsmottagning).

Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Du låter lite väl kategorisk där på slutet. På en del akutmottagningar ber man patienten höra av sig själv efter 2-3 v vid kvarstående besvär. Det handlar ju tyvärr som vanligt om bristande resurser. Om folk däremot sitter och snackar skit på internet eller om patienten träffar en bitter undersköterska som "minnsann vet hur det ska gå till egentligen, åtminstone på vår klinik" så är risken överhängande att den stackars stressade underläkaren på akuten som helt saknar mandat att sätta upp knäledsdistorsioner på återbesök får ett brev från HSAN.

Vad är din poäng stray_dog? Jag utgår från att läkaren helt enkelt tagit sig igenom en vanlig svensk läkarutbildning. Inget av det jag skrivit är överkurs, snarare ganska logiskt. Om du var någorlunda insatt så borde du förstått att ett brev från HSAN inte betyder något om du vet med dig att du gjort rätt. Nu är jag inte "stackars stressad ul", men jag kan tänka mig att man idag får räkna med att bli anmäld någon gång, av en missuppfattad patient om inte annat.

Röntgen såg bra ut och pga svullnad så var det tydligen "inte lönt" att undersöka knät vidare. Allt syns dock inte på röntgen (slätröntgen förmodar jag). Dock i kombination med några enkla klinisk tester kan man i hög grad utesluta ev skada på korsband, ligament, menisk och muskelrupturer. Därför, om dessa tester inte gjordes då, anser jag att det inte är riktigt bra att förbise dessa vanliga komplikationer till trauma i knäledsnivå, oavsett resurser eller stresshanterbarhet. Håller du inte med?
Citera
2007-08-18, 00:22
Medlem
Min poäng är i princip att alla läkare inte arbetar i en perfekt organisation. Sjäv skulle jag bli hudflängd om jag sate upp alla stukade knän på återbesök. Istället får jag be patienterna höra av sig vid kvarstående besvär.

Det är ju som bekant politikerna som bestämmer bemanningen på till exempel ortopedmottagningen medan det är vi underläkare på Akuten som får ta emot HSAN-anmälningar den gång av 50 då ett korsband gått av och patienten dessutom är en sur jävel och inte blivit automatiskt kallad till återbesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in