Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-16, 17:02
Medlem
Hallå.

Ämnet berördes i en annan tråd, men jag tyckte att det förtjänade en egen, so here we go:

Är det någon som har erfarenheter av att importera apples produkter från något annat land? Hur lång tid tog det innan paketet var framme? Vad gick frakten på? Tullavgift? Hur mycket tjänade du på köpet?
Citera
2007-08-18, 00:38
Medlem
fastigos avatar
Billigt i Hongkong

Köpte en MacBook i Hongkong, den var 30% billigare än här, dock engelskt tangentbord.

Citat:
Ursprungligen postat av jingu
Hallå.

Ämnet berördes i en annan tråd, men jag tyckte att det förtjänade en egen, so here we go:

Är det någon som har erfarenheter av att importera apples produkter från något annat land? Hur lång tid tog det innan paketet var framme? Vad gick frakten på? Tullavgift? Hur mycket tjänade du på köpet?
Citera
2007-08-18, 11:08
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Köpte en MacBook i Hongkong, den var 30% billigare än här, dock engelskt tangentbord.

Jag köpte en iPod Nano från Apple Campus store 4GB när en polare var och jobbade. Betalade $125 tror jag det var.

Nackdelen med att importera är att konsument lagen gäller i det landet du köpt den. Självklart så har du 1 års garanti, men går produkten sönder efter 1 år, och du vill hävda konsument lag. Så när du ringer Apple så kommer dom hänvisa dig till inköps ställe.

Jag vet detta då jag gjort detta måååånga gånger.

Jag kan ge ett tips på vad ni ska göra om ni vill importera, visst blir inte billigaste priset men ni kan tjäna på det i längden.

Svensk konsument lag: Upp till konsumenten att påvisa tillverkningsfel efter 1 år.

Norsk Konsument Lag: Upp till tillverkaren att påvisa tillverkningsfel (i vissa produkter upp till 5 år) vilket i praktiken betyder 3-5 års garanti då Apple endast kollar om det är någon fysisk skada på produkten och går inte in på komponent nivå osv.

Så om jag köper en Mac, så blir det från Norge.
Citera
2007-08-18, 11:19
Medlem
ariers avatar
Är du säker på det?

Eftersom det inte finns ett enda applestore eller reseller som har hand om servicen per automatik. Alla hänvisar i första steget till apple supporten.

Min dator gick sönder när jag var i Spanien. 12 timmar senare så kom dem och hämtade datorn med ups. Sen åkte jag till England och ringde till apple supporten och meddelade det och fick då min dator dit istället efter 4 dagar.

Det handlar mest om att en apple dator går sönder så är det fortfarande en apple dator och där skiter apple i vart du köpt den. Ställen så som tex lanmaster sitter ju på samma tillbehörsprogram som tex en verkstad i Australien.
Citera
2007-08-18, 11:23
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Är du säker på det?

Eftersom det inte finns ett enda applestore eller reseller som har hand om servicen per automatik. Alla hänvisar i första steget till apple supporten.

Min dator gick sönder när jag var i Spanien. 12 timmar senare så kom dem och hämtade datorn med ups. Sen åkte jag till England och ringde till apple supporten och meddelade det och fick då min dator dit istället efter 4 dagar.

Det handlar mest om att en apple dator går sönder så är det fortfarande en apple dator och där skiter apple i vart du köpt den. Ställen så som tex lanmaster sitter ju på samma tillbehörsprogram som tex en verkstad i Australien.

Ja sant. När det är garanti. Men handlar det om konsument lag så är det annorlunda.

Numera så hänvisar Apple till AASP's mest om det inte är specialfall. (Dvs att man går in till en Apple Authorized Service Provider och får den reparerad där)
Citera
2007-08-18, 11:28
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ja sant. När det är garanti. Men handlar det om konsument lag så är det annorlunda.

Numera så hänvisar Apple till AASP's mest om det inte är specialfall. (Dvs att man går in till en Apple Authorized Service Provider och får den reparerad där)

Och do mskiter ju i om den är köpt i usa. asien eller i butiken runt hörnet. Så länge den är under 1år och det är ett maskinvarufel så tar dem gladligen emot den.

När du pratar om konsument lagen. Där det då vid tex återköp utav datorn efter 3 falierade reprations försök?
Citera
2007-08-18, 11:31
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Och do mskiter ju i om den är köpt i usa. asien eller i butiken runt hörnet. Så länge den är under 1år och det är ett maskinvarufel så tar dem gladligen emot den.

När du pratar om konsument lagen. Där det då vid tex återköp utav datorn efter 3 falierade reprations försök?

Exakt. är den under ett år så går det på garanti, och då skiter Apple i var du köpt den.

Men efter ett år, så kan man i sverige ex. hävda tillverkningsfel. IE: din skärm sprack fastän din dator stått still utan att flytta den, det måste bero på ett fel under tillverkning. Den rätten kan man bara hävda i det land man köpt produkten. IE: Köper du en produkt i hongkong, så blir du hänvisad till inköps ställe och det lands konsument lag. (Om de har någon)
Citera
2007-08-18, 11:34
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Exakt. under ett år är Garanti, och då skiter Apple i var du köpt den.

Men efter ett år, så kan man i sverige ex. hävda tillverkningsfel. IE: din skärm sprack fastän din dator stått still utan att flytta den, det måste bero på ett fel under tillverkning. Den rätten kan man bara hävda i det land man köpt produkten. IE: Köper du en produkt i hongkong, så blir du hänvisad till inköps ställe och det lands konsument lag. (Om de har någon)

Jaja du tänker så. Ja det är ju såklart. Där är dock den svenska köplagen ganska så speciell. Men det är en annan tråd.

Om en produkt går sönder efter 1 år så anser iaf jag att det är en gammal sak och kastar den. Utnyttjar inte mina 3 år speciellt mycket. Å andra sidan så är det inte många saker jag äger som är över 1 år.
Citera
2007-08-18, 11:37
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Jaja du tänker så. Ja det är ju såklart. Där är dock den svenska köplagen ganska så speciell. Men det är en annan tråd.

Om en produkt går sönder efter 1 år så anser iaf jag att det är en gammal sak och kastar den. Utnyttjar inte mina 3 år speciellt mycket. Å andra sidan så är det inte många saker jag äger som är över 1 år.

Mycket sant, dock så den norska är mer speciell som jag nämnde ovan då det är upp till tillverkaren att påvisa att det är en skada som uppstått och inte funnits sen tillverkning. Vilket är för det mesta dyrare än att reparera den utanför garantin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in