Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-17, 00:51
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Att gå med i skattebetalarnas förening är väl ett första steg?

http://www.skattebetalarna.se/
Citera
2007-08-17, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja, tala gärna om vilken person som jag är.

Att det kostar att ta emot invandrare är otvivelaktigt. Men att sedan försöka hitta en kostnad per år är infantilt och så korkat att jag inte ens orkar argumentera.

De invandrare som kom hit för typ fem år sedan som är nettobetalare ska de räknas som invandrare eller vill du bara räkna dem som kostar?

Tio år sedan?

Tjugo år sedan?

Hur vill du definiera en invandrare och kostnad? Jag är född av en då icke svensk medborgare på 60-talet i Sverige. Min pappa är svensk. Jag är alltså en invandrare. Jag är blond och blåögd, spelar ingen roll. Jag är en invandrare med era infantila redneckåsikter.

Ok, jag har tagit emot bidrag, jag var sjukskriven typ fem dagar 1997 tror jag. Idag betalar jag mer skatt än de flesta har i bruttoinkomst.

Invandringen till Sverige måste styras upp, det håller jag med om. Men att det finns bonnlurkar och rednecks som hela tiden ser invandring som det största problemet i Sverige, ja det är strutstaktik. Stoppa huvudet i sanden och se inte de riktiga problemen.

Här måste till ett viktigt förtydligande, som jag tyvärr missat!
Jag ber om ursäkt för det.

Obs!

Jag är inte emot invandrare som valoner, finländare, italienare, ungrare, jugoslaver m.fl., då dessa var arbetskraftinvandrare och har bidragit enormt till svensk välfärd.

De invandrare jag är emot är bidragsinvandrarna, som kommit hit på sent 80-tal och på 90- och 2000-talet, varav många, 92.2% (Källa: Migrationsverket) saknar ID-handlingar som de bl.a. kastat i Östersjön.

Som ett lysande exempel på vad jag menar är:
50% av alla irakier som kom till Europa valde att söka sig till lilla Sverige på 9 miljoner invånare.

Någonting är helsjukt i den svenska integrationspolitiken, det vet jag och speciellt du som tillhör arbetskraftinvandrarna!
Citera
2007-08-17, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Det var ju otippat att det skulle handla om de fruktansvärda invandrarna och hur mycket invandringen kostar de stackars svenska skattebetalarna. Vad spelar det för roll om man har en riktig siffra på vad det kostar? Kommer inställningen till invandringen på något sätt förändras? Det står ju klart för alla att det kostar en hel jävla del. Främlingsfientliga och "realister" ser det som en anledning att urskiljningslöst utvisa dem, andra ser det inte på det sättet och vissa tycker det t.o.m. är trevligt att importera människor från fjärran världsdelar, att sitta och försöka motivera sin främlingsfientlighet med någon form av pseudo-sanning om vad det kostar kommer säkerligen att imponera på likasinnade, att ta hänsyn till att såna siffror stämmer brukar vara mindre viktigt.

Du är ju helt av banan!

Det hela handlar om arbetskraftsinvandring kontra bidragsinvandring.
Jag och andra skattebetalare är inte speciellt sugna på att betala bidrag till invandrare, som desutom tar hit hela sin släkt som också ska försörjas till dödagar.

Många lever i enklaver och har inget intresse av att t.ex. lära sig svenska och komma in i det svenska samhället.
I Rosengård i Malmö finns många exempel på detta och många äldre har inte ens lämnat Rosengård och varit inne i Malmö centrum.

Och så kom inte dragandes med det uttjatade ordet "främlingsfientlighet" och annat dravel för det handlar inte om det!
Citera
2007-08-17, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Alkis-bengan då som får 7500kr av staten + betald lägenhet varje lägenhet? Problematiken är inte själva invandringen utan snarare de låga krav som ställs på medborgare som söker en "alternativ" inkomst istället för att arbeta.

Ta nu inte och försök blanda bort korten!

Strängen handlar om vart våra skattepengar tar vägen och där är "Alkis-Bengan" en försumbar kostnad.
Däremot kostar det skjortan att försörja invandrare med familjer och släkt, varav många inte kan försörja sig.
Citera
2007-08-17, 09:40
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja, tala gärna om vilken person som jag är.

Att det kostar att ta emot invandrare är otvivelaktigt. Men att sedan försöka hitta en kostnad per år är infantilt och så korkat att jag inte ens orkar argumentera.

De invandrare som kom hit för typ fem år sedan som är nettobetalare ska de räknas som invandrare eller vill du bara räkna dem som kostar?

Tio år sedan?

Tjugo år sedan?

Hur vill du definiera en invandrare och kostnad? Jag är född av en då icke svensk medborgare på 60-talet i Sverige. Min pappa är svensk. Jag är alltså en invandrare. Jag är blond och blåögd, spelar ingen roll. Jag är en invandrare med era infantila redneckåsikter.

Ok, jag har tagit emot bidrag, jag var sjukskriven typ fem dagar 1997 tror jag. Idag betalar jag mer skatt än de flesta har i bruttoinkomst.

Invandringen till Sverige måste styras upp, det håller jag med om. Men att det finns bonnlurkar och rednecks som hela tiden ser invandring som det största problemet i Sverige, ja det är strutstaktik. Stoppa huvudet i sanden och se inte de riktiga problemen.

Att undra var skattepengar tar vägen och känna ansvar för vår gemensamma välfärd är naturligtvis varken infantilt eller bonnigt. Det är istället ett tecken på stor personlig mognad och ett uttryck för en enorm ansvarskänsla. Då i princip allt pekar på att det förhåller sig på sådant sätt som Integralen här påstår har han funnit en post i statsbudgeten som varje år kostar de svenska skattebetalarna oerhörda summor och som samtidigt ger medborgarna extremt lite tillbaka. Då är det givetvis av yttersta vikt att vi snart detta kan ske ser till att utgiftsposten börjar minska instället för att ständigt öka, det tjänar vi alla på!

Om kostnaden för invandringen och ”flykting”mottagandet är 20 miljarder kronor om året (som REGERINGEN påstår!) hade pengarna istället kunnat användas till: Polisen (kostar i dag 16.7 miljarder kronor) eller Försvarsmakten (kostar idag 20 miljarder kronor) eller till att finansiera Kriminalvården, våra domstolar och betala ut samtliga studiemedel i landet (kostar tillsammans 21 miljarder kronor) eller driva samtliga Universitet och högskolor i Stockholm och på några platser till i landet under ett års tid eller till skattesänkningar för låg- och höginkomsttagare (BETYDLIGT större sådana än Reinfeldts 1000 kronor/månad) eller ….

Nu är det emellertid som så att många av oss som värnar om statens finanser och inte gärna slänger bort pengar i stora svarta hål är så pass realistiska att vi inser att det inte går att ”kasta ut alla invandrarna”, vad vi däremot bör göra är att stänga våra gränser för en icke överskådlig framtid för att skaffa oss ett välbehövligt rådrum. Dessutom är vi inte sämre människor än att vi klarar av att göra skillnad på folk och folk. Välutbildade och välfärdsskapande Västeuropéer är alltid välkomna. Det är ”flyktingarna”, de handelsresande i kriminalitet, analfabeterna, hedersfamiljerna, de ensamkommande barnen och bonnlurkarna som slukar samhällets resurerer i en aldrig sinande takt.

Vilka är då de riktiga problemen enligt dig? De höga skatterna? Kriminaliteten som ökar lavinartat? Stöket i skolorna? Arbetslösheten? Utanförskapet? Om du ser något av dessa som problem är det istället DU som bör öppna dina ögon!
Citera
2007-08-17, 09:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Om man bortser ifrån några mindre kostnadsposter förknippade med invandringen som migrationsverket etc så kommer du inte hitta så mycket information om vad invandringen kostar. Det är på kommunal nivå utbetalningarna av exempelvis socialbidrag sker, i många fall stödfinanseras detta dock med statsbidrag och "robin hood" skatt ifrån andra kommuner. Om man gräver väldigt djupt i den kommunala redovisningen kan man få fram siffror för de merkostnader som invandringen medför, detta gäller dock bara vissa kommuner.

Det därt låter som något med sanningen överensstämmande. Nu är det ju bara det lilla problemet med att kommunerna inte vill eller kan redovisa kostnaderna som vi har att göra med. Kurt Lundgren på blogen "Östra Ölands fria horisont" har skrivit till ett antal kommuner för at be dom redovisa invandringens kostnader. Till dags dato har han visst fått en, knapphändig men ändå, redovisning från 1! (en) kommun, nämligen Landskrona. Göteborg och Norrköping svarar att dom inte vet eftersom dom öht inte räknar ut detta!!! Man räknar alltså inte på vad det kostar!! Påminner oerhört mycket om våra regeringars helt ofinansierade massinvandring av "flyktingar". Det får kosta vad det kosta vill, finns inte pengarna får dom tas någon annanstans, företrädesvis hos sjuka, arbetslösa och pensionärer.

http://kurtlundgren.webblogg.se/1187324061__vi_berknar_ej_invand.html

http://kurtlundgren.webblogg.se/1187238871_varfr_dlja_invandring.html
Citera
2007-08-17, 10:28
Medlem
Kvasar2000s avatar
Frågan är besvarad. Vill debattören föra en diskussion om invandring finns I&I.

För övrigt är det mycket svårt att beräkna kostnaderna för invandringen eftersom det finns olika åsikter vilka kostnader och inkomster som skall tas upp där. Ett ansenligt antal miljarder lär det dock vara.
Citera
2007-08-17, 14:59
Medlem
Utgårdaloke

Citat:
Ursprungligen postat av Utgårdaloke
Att undra var skattepengar tar vägen och känna ansvar för vår gemensamma välfärd är naturligtvis varken infantilt eller bonnigt. Det är istället ett tecken på stor personlig mognad och ett uttryck för en enorm ansvarskänsla. Då i princip allt pekar på att det förhåller sig på sådant sätt som Integralen här påstår har han funnit en post i statsbudgeten som varje år kostar de svenska skattebetalarna oerhörda summor och som samtidigt ger medborgarna extremt lite tillbaka. Då är det givetvis av yttersta vikt att vi snart detta kan ske ser till att utgiftsposten börjar minska instället för att ständigt öka, det tjänar vi alla på!

Om kostnaden för invandringen och ”flykting”mottagandet är 20 miljarder kronor om året (som REGERINGEN påstår!) hade pengarna istället kunnat användas till: Polisen (kostar i dag 16.7 miljarder kronor) eller Försvarsmakten (kostar idag 20 miljarder kronor) eller till att finansiera Kriminalvården, våra domstolar och betala ut samtliga studiemedel i landet (kostar tillsammans 21 miljarder kronor) eller driva samtliga Universitet och högskolor i Stockholm och på några platser till i landet under ett års tid eller till skattesänkningar för låg- och höginkomsttagare (BETYDLIGT större sådana än Reinfeldts 1000 kronor/månad) eller ….

Nu är det emellertid som så att många av oss som värnar om statens finanser och inte gärna slänger bort pengar i stora svarta hål är så pass realistiska att vi inser att det inte går att ”kasta ut alla invandrarna”, vad vi däremot bör göra är att stänga våra gränser för en icke överskådlig framtid för att skaffa oss ett välbehövligt rådrum. Dessutom är vi inte sämre människor än att vi klarar av att göra skillnad på folk och folk. Välutbildade och välfärdsskapande Västeuropéer är alltid välkomna. Det är ”flyktingarna”, de handelsresande i kriminalitet, analfabeterna, hedersfamiljerna, de ensamkommande barnen och bonnlurkarna som slukar samhällets resurerer i en aldrig sinande takt.

Vilka är då de riktiga problemen enligt dig? De höga skatterna? Kriminaliteten som ökar lavinartat? Stöket i skolorna? Arbetslösheten? Utanförskapet? Om du ser något av dessa som problem är det istället DU som bör öppna dina ögon!

Kostnaderna för invandring/asylmottagnde som regeringen anger på 20 miljarder per år är fel.
Den korrekta kostnaden ligger runt 200 (tvåhundra!) miljarder per år!

Denna siffra kan givetvis inte staten gå ut med för då lär Sverige, som sagt, få ett parti liknande Dansk Folkeparti alternativt att SD hade fått enormt med röster.

Detta scenario år PK-Sverige livrädda för och därför mörkas siffrorna för kostnaden för invandring och asylmottagning.
Citera
2007-08-17, 15:02
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Kostnaderna för invandring/asylmottagnde som regeringen anger på 20 miljarder per år är fel.
Den korrekta kostnaden ligger runt 200 (tvåhundra!) miljarder per år!

Denna siffra kan givetvis inte staten gå ut med för då lär Sverige, som sagt, få ett parti liknande Dansk Folkeparti alternativt att SD hade fått enormt med röster.

Detta scenario år PK-Sverige livrädda för och därför mörkas siffrorna för kostnaden för invandring och asylmottagning.

Återigen: har du en källa på siffrorna? Vore intressant att se hur uträkningen är gjord...
Citera
2007-08-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Återigen: har du en källa på siffrorna? Vore intressant att se hur uträkningen är gjord...

Källor:

Danska Inrikesministeriet
Lars Jansson: Mångfald eller Välfärd
Citera
2007-08-17, 15:28
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Svenska skattebetalare betalar nu världens högsta skatt samtidigt som det läggs sparbeting på i stort sett alla samhällsfunktioner (sjukvård, skola, polis, rättsväsen etcetc.)

Varför specar inte regeringen statsbudgeten så jag kan se vart mina och andras skattepengar tar vägen?

Min första tanke var att kolla på www.skatteverket.se och efter 10 sek sp hittade jag något läsvart kanske. 330 sidor
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/152.4.39f16f103821c58f680007237.html

Min andra tanke var SCB och där hittar du av något som du letar efter.
Bra start är http://www.scb.se/templates/Listning1____17122.asp

Och slutligen givervis Ekonomistyrningsverket
http://www.esv.se/statensfinanser.4.1f4cdd2feddfe9a348000593.html

Håll till godo! Bör hålla dig sysselsatt ett tag
Citera
2007-08-17, 15:42
Medlem
flashmickes avatar
Ett litet tillägg:

En del av våra skatter går ju åt att betala statens lån också så då kan även ju detta vara läsvärt. https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/StartPage_RGKAndGovermentFinance____228.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in