Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-16, 19:11
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Jag vill bl.a. veta vad invandringen till Sverige kostar.

Var hittar jag det?
Berätta det för mig

Utgiftsområde 8 täcker "invandrare och flyktingar", det vill säga kostnader Migrationsverket, direkta kostnader för mottagning av invandrare och flyktingar. Sen tillkommer givetvis kostnader för skolgång, sjukvård med mera minus den skatt invandrade personer betalar. Det går givetvis inte att få reda på eftersom att myndigheter inte ska övervaka människor på individnivå och registrera dem.
Citera
2007-08-16, 19:43
Medlem
Omar, Kvasar2000, Lobengula och Fargoth

Citat:

Var i statsbudgeten hittar jag det?
Berätta det för mig

Märkligt vad ni blev tysta?
Letar ni i statsbudgeten?
Citera
2007-08-16, 19:52
Medlem
Märkligt!

Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Utgiftsområde 8 täcker "invandrare och flyktingar", det vill säga kostnader Migrationsverket, direkta kostnader för mottagning av invandrare och flyktingar. Sen tillkommer givetvis kostnader för skolgång, sjukvård med mera minus den skatt invandrade personer betalar. Det går givetvis inte att få reda på eftersom att myndigheter inte ska övervaka människor på individnivå och registrera dem.

Samma utredning om invandringens totalkostnad är gjord i Danmark av Inrikesministeriet.
Vad kan det bero på att denna utredning inte görs i Sverige då kostnaderna ju är enorma?
Miljarders miljarder har sossarna plöjt ner i invandrarområden, såsom Rinkeby, Tensta, Bergsjön, Rosengård m.fl., utan resultat.
Jag kan tillägga att Mona Sahlin lovade i ett tal att ge ytterligare 15 miljader! till dessa områden om de vinner valet 2010!
Citera
2007-08-16, 23:09
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Samma utredning om invandringens totalkostnad är gjord i Danmark av Inrikesministeriet.

Länk?
Citera
2007-08-16, 23:42
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Märkligt vad ni blev tysta?
Letar ni i statsbudgeten?

Nej lika lite som jag försöker räkna ut hur mycket min bajs kostar.

Någon har installerat rören som forslar just min bajs.
Det finns kommunalarbetare som sköter rören.
Mina rör måste bytas efter ett antal år.
Det går åt ett antal liter varje gång jag spolar.
Reningsverket har personal.
Det går åt elkraft för att driva reningsverket.

Hur mycket kostar det varje gång jag bajsar?
Citera
2007-08-16, 23:49
Medlem
wises avatar
Citat:

Berätta det för mig

Om man bortser ifrån några mindre kostnadsposter förknippade med invandringen som migrationsverket etc så kommer du inte hitta så mycket information om vad invandringen kostar. Det är på kommunal nivå utbetalningarna av exempelvis socialbidrag sker, i många fall stödfinanseras detta dock med statsbidrag och "robin hood" skatt ifrån andra kommuner. Om man gräver väldigt djupt i den kommunala redovisningen kan man få fram siffror för de merkostnader som invandringen medför, detta gäller dock bara vissa kommuner.
Citera
2007-08-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nej lika lite som jag försöker räkna ut hur mycket min bajs kostar.

Någon har installerat rören som forslar just min bajs.
Det finns kommunalarbetare som sköter rören.
Mina rör måste bytas efter ett antal år.
Det går åt ett antal liter varje gång jag spolar.
Reningsverket har personal.
Det går åt elkraft för att driva reningsverket.

Hur mycket kostar det varje gång jag bajsar?

Att jämföra kostnaden för ditt "bajs" med kostnaden för invandringen visar precis vad du är för en person.

Botten!
Citera
2007-08-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Om man bortser ifrån några mindre kostnadsposter förknippade med invandringen som migrationsverket etc så kommer du inte hitta så mycket information om vad invandringen kostar. Det är på kommunal nivå utbetalningarna av exempelvis socialbidrag sker, i många fall stödfinanseras detta dock med statsbidrag och "robin hood" skatt ifrån andra kommuner. Om man gräver väldigt djupt i den kommunala redovisningen kan man få fram siffror för de merkostnader som invandringen medför, detta gäller dock bara vissa kommuner.

Om man räknar om kostnaden som danska Inrikesministeriet kommit fram till i svenska förhållanden avseende valuta, invånarantal, antal invandrare etc kommer man fram till summan att invandringen kostar svenska skattebetalare cirka 200 miljarder per år!
En enorm kostnad som regeringen inte vill att svenska folket ska få kännedom om.
Om så sker lär Sverige få ett parti liknande Dansk Folkeparti och det är de etablerade partierna livrädda för.
Citera
2007-08-17, 00:22
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:

Berätta det för mig

Att folkvandringen som sker inte är lönsam för riket är inte direkt någon hemlighet, men att våra politiker skulle presentera kostanden för experimentet är fullständigt osannolikt. Hur skulle de kunna se sina väljare i ögonen efter detta? Att bara titta på kostandsposten ”flyktingar & invandringar” i statsbudgeten och därefter tro sig ha funnit svaret är oerhört oseriöst. Även om våra journalister och politiker nog gärna såg att fler människor nöjde sig med detta svar.

Vi vet t.ex. att invandrare och deras avkomma är SJUKT överrepresenterade när det gäller brottslighet. En inte allt för oseriös gissning är det står för ungefär 70% av brottsligheten i riket. Kostanden för alla delar i rättsväsendet hade alltså kunnat minskas, om inte med motsvarande procentsats, så i vart fall minst med 50 % om det inte hade varit för kulturberikningen.

Likaså vet vi att invandrare tenderar att vara arbetslösa både oftare och längre än etniska svenskar. Här har vi således ytterligare en kostnadspost som måste tillföras invandrarna.

Det är heller ingen hemlighet att invandrare oftare förtidspensioneras eller på annat sätt använder sig av vårt sociala skyddsnät. Ytterligare skattekronor som går förlorade.

Därtill skall uppmärksammas integrationspaket och andra påhittiga kostnadsposter som krävs för att locka fram kompetensen och resurserna som gömmer sig i paraboldjungeln.

Addera alla dessa kostnadsposter och säkerligen ett par till, dra därefter av de skatteinkomster som invandrarna genererar och vi har svaret på din fråga.

Regeringen själva kom för ett antal år sedan fram till att kostnaden är 20 miljarder kronor om året. Andra bedömare kommer fram till betydligt större och än mer skrämmande siffror.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/09/360bd04b.pdf
Citera
2007-08-17, 00:24
Medlem
Det var ju otippat att det skulle handla om de fruktansvärda invandrarna och hur mycket invandringen kostar de stackars svenska skattebetalarna. Vad spelar det för roll om man har en riktig siffra på vad det kostar? Kommer inställningen till invandringen på något sätt förändras? Det står ju klart för alla att det kostar en hel jävla del. Främlingsfientliga och "realister" ser det som en anledning att urskiljningslöst utvisa dem, andra ser det inte på det sättet och vissa tycker det t.o.m. är trevligt att importera människor från fjärran världsdelar, att sitta och försöka motivera sin främlingsfientlighet med någon form av pseudo-sanning om vad det kostar kommer säkerligen att imponera på likasinnade, att ta hänsyn till att såna siffror stämmer brukar vara mindre viktigt.
Citera
2007-08-17, 00:39
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Att jämföra kostnaden för ditt "bajs" med kostnaden för invandringen visar precis vad du är för en person.

Botten!

Ja, tala gärna om vilken person som jag är.

Att det kostar att ta emot invandrare är otvivelaktigt. Men att sedan försöka hitta en kostnad per år är infantilt och så korkat att jag inte ens orkar argumentera.

De invandrare som kom hit för typ fem år sedan som är nettobetalare ska de räknas som invandrare eller vill du bara räkna dem som kostar?

Tio år sedan?

Tjugo år sedan?

Hur vill du definiera en invandrare och kostnad? Jag är född av en då icke svensk medborgare på 60-talet i Sverige. Min pappa är svensk. Jag är alltså en invandrare. Jag är blond och blåögd, spelar ingen roll. Jag är en invandrare med era infantila redneckåsikter.

Ok, jag har tagit emot bidrag, jag var sjukskriven typ fem dagar 1997 tror jag. Idag betalar jag mer skatt än de flesta har i bruttoinkomst.

Invandringen till Sverige måste styras upp, det håller jag med om. Men att det finns bonnlurkar och rednecks som hela tiden ser invandring som det största problemet i Sverige, ja det är strutstaktik. Stoppa huvudet i sanden och se inte de riktiga problemen.
Citera
2007-08-17, 00:40
Medlem
wises avatar
Citat:
Om man räknar om kostnaden som danska Inrikesministeriet kommit fram till i svenska förhållanden avseende valuta, invånarantal, antal invandrare etc kommer man fram till summan att invandringen kostar svenska skattebetalare cirka 200 miljarder per år!
En enorm kostnad som regeringen inte vill att svenska folket ska få kännedom om.
Om så sker lär Sverige få ett parti liknande Dansk Folkeparti och det är de etablerade partierna livrädda för.

Alkis-bengan då som får 7500kr av staten + betald lägenhet varje lägenhet? Problematiken är inte själva invandringen utan snarare de låga krav som ställs på medborgare som söker en "alternativ" inkomst istället för att arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in