Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Jag vill bl.a. veta vad invandringen till Sverige kostar.
Var i statsbudgeten hittar jag det?
Berätta det för mig
Att folkvandringen som sker inte är lönsam för riket är inte direkt någon hemlighet, men att våra politiker skulle presentera kostanden för experimentet är fullständigt osannolikt. Hur skulle de kunna se sina väljare i ögonen efter detta? Att bara titta på kostandsposten ”flyktingar & invandringar” i statsbudgeten och därefter tro sig ha funnit svaret är oerhört oseriöst. Även om våra journalister och politiker nog gärna såg att fler människor nöjde sig med detta svar.
Vi vet t.ex. att invandrare och deras avkomma är SJUKT överrepresenterade när det gäller brottslighet. En inte allt för oseriös gissning är det står för ungefär 70% av brottsligheten i riket. Kostanden för alla delar i rättsväsendet hade alltså kunnat minskas, om inte med motsvarande procentsats, så i vart fall minst med 50 % om det inte hade varit för kulturberikningen.
Likaså vet vi att invandrare tenderar att vara arbetslösa både oftare och längre än etniska svenskar. Här har vi således ytterligare en kostnadspost som måste tillföras invandrarna.
Det är heller ingen hemlighet att invandrare oftare förtidspensioneras eller på annat sätt använder sig av vårt sociala skyddsnät. Ytterligare skattekronor som går förlorade.
Därtill skall uppmärksammas integrationspaket och andra påhittiga kostnadsposter som krävs för att locka fram kompetensen och resurserna som gömmer sig i paraboldjungeln.
Addera alla dessa kostnadsposter och säkerligen ett par till, dra därefter av de skatteinkomster som invandrarna genererar och vi har svaret på din fråga.
Regeringen själva kom för ett antal år sedan fram till att kostnaden är 20 miljarder kronor om året. Andra bedömare kommer fram till betydligt större och än mer skrämmande siffror.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/09/360bd04b.pdf