2007-08-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Precis, ha alla data krypterad hela tiden och nr du stnger av eller trycker p en viss knappkombination s "loggas du ut" s kan ingen se vad du har p disken.
Men om man nu har data som r s knslig s br man nog, som "cezium" sger, ha slggan redo.
Citera
2007-08-17, 20:28
Medlem
Crunchies avatar
Tack fr alla goda rd!

Har varit p jrnhandeln och kpt en slgga

Jag frskte dra igng filevault men den sade att det saknades 4 gig utrymme. Jag frigjorde 4 gig och nu sger den att den behver 4 gig TILL.
Har inte lust att slnga 4 gig till och f samma resultat.

Ngon som vet hur mycket extra utrymme s krvs fr att kra filevault p en user med 120 gig i sina kataloger?
Citera
2007-08-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Tack fr alla goda rd!

Jag frskte dra igng filevault men den sade att det saknades 4 gig utrymme. Jag frigjorde 4 gig och nu sger den att den behver 4 gig TILL.
Har inte lust att slnga 4 gig till och f samma resultat.

Ngon som vet hur mycket extra utrymme s krvs fr att kra filevault p en user med 120 gig i sina kataloger?

Har du 120GiB i /Users/*username* s behver du 120GiB ledigt fr att skapa en krypterad kopia. Freslr att du flyttar all data till typ /filer (skapa sjlv). Nr din hemkatalog r p kanske 3-4GiB, s kan du testa igen...
Citera
2007-08-17, 20:37
Medlem
Crunchies avatar
Okey misstnkte det. Ska gra som du sa, tack!
Citera
2008-06-28, 20:51
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
Satsa istllet p transparent kryptering som hller din data krypterad hela tiden. Som panikknapp fungerar powerknappen p din dator. Men d mste du sjlva kunna din nyckelfras...
Finns det till mac? r det prestandakrvande eller mrks det inte av?
Citera
2008-06-30, 00:05
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Finns det till mac? r det prestandakrvande eller mrks det inte av?
Ibland r det folk som vcker gamla trdar...

Fr att svara p frgan s finns en inbyggd funktion i os x som heter filevault som kan anvndas fr att kryptera din hemkatalog. D anvnds 128 bitars AES och prestandaminskningen blir inte mrkbar.

En annan metod r att skapa en skivavbild med kryptering. D kan du vlja upp till 256 bitars AES vilket krver mer prestanda men r betydligt svrare att kncka.

Ett alternativ r truecrypt som r open source och har ett bredare val av krypteringsalgoritmer. Den klarar ven av att kryptera hela partitioner och har lite andra funktioner fr att frsvra det fr den som ftt tag i din dator.
Citera
2008-06-30, 12:08
Medlem
AdamJ5s avatar
sudo shred -rf /

Inte kryptering, men d kommer verkligen ingen att kunna se dina filer.
Citera
2008-06-30, 12:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
Ibland r det folk som vcker gamla trdar...

Fr att svara p frgan s finns en inbyggd funktion i os x som heter filevault som kan anvndas fr att kryptera din hemkatalog. D anvnds 128 bitars AES och prestandaminskningen blir inte mrkbar.

En annan metod r att skapa en skivavbild med kryptering. D kan du vlja upp till 256 bitars AES vilket krver mer prestanda men r betydligt svrare att kncka.

Ett alternativ r truecrypt som r open source och har ett bredare val av krypteringsalgoritmer. Den klarar ven av att kryptera hela partitioner och har lite andra funktioner fr att frsvra det fr den som ftt tag i din dator.

Men 128-bitars AES r vl oknckbart? Elle? Lste att det tog en superdator 149 biljoner r eller nt att kncka 128-bitars AES?
Citera
2008-06-30, 12:46
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie

Slgga r vrdelst. Det mesta r vrdelst frutom kryptering eller att du ser till att hrddisken inte gr att hitta.
Citera
2008-11-30, 03:41
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
trycker p en viss knappkombination s "loggas du ut" s kan ingen se vad du har p disken.

Vilken knappkombination ska man trycka i OSX d fr snabb lsning/utloggning?
Citera
2008-11-30, 04:19
Medlem
Crunchies avatar
shift-command-Q + enter
Citera
2008-11-30, 14:00
Bannlyst
Varfr har jag en verhngande knsla av att ngon porrsurfar, och inte vill att mamma & pappa skall hitta det. Alternativt, att personen i frga har laddat ner illegal musik s in i helvete, och inser nu att det inte r lagligt

Om det nu r det sistnmnda s hjlper inte kryptering, anledningen till att jag sger det r fr att besvara dig mdan. Under strre utredningar (d.v.s. om du varit en stor jvla fildelare) s kan polisen ta mdan att g ett steg lngre. D de r tekniskt mjligt att terstlla hrddiskar med borrhl i. D.v.s. S hjlper inte en slgga heller.

S den absolut bsta krypteringen r att springa till nrmaste sj, vattendrag eller havsstrand och slnga i skiten.

Lycka till

Ps. Jag hoppas, att jag inte nojjat upp dig fr mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in