Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-16, 16:45
Medlem
Crunchies avatar
Hej!

Som rubriken lyder letar jag efter ett program som kan användas för att panikkryptera all data som finns på sin hårddisk som kör OS X.

Detta ska gärna gå fort och vara lösenordsfritt. Allt ska således bli oläsbart för alla, även den som krypterar.

några förslag?
Citera
2007-08-16, 18:17
Medlem
Ursäkta om jag inte riktigt förstod dina önskemål, men menar du något i stil med FileVault?
Citera
2007-08-16, 18:45
Medlem
blohs avatar
Varför vill man kryptera något så att man själv inte kan se det ?
Citera
2007-08-16, 19:03
Medlem
Crunchies avatar
Har inte diskutrymmet för filevault..

och jag vet inte varför man skulle vilja det. men jag vill veta om det går
Citera
2007-08-16, 21:54
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Du kan förmodligen inte kryptera allt, då skulle ju OSX bli konstigt. Ett smidigt sätt är väl att du i skivverktyg skapar en ny .dmg som du väljer ska vara läs- och skrivbar och krypterad. Då kan du slänga över allt hemligt i den. AES-128 som osx använder för att kryptera kan nog bara knäckas med regnbågstabeller vad jag vet (inte alls mitt område så rätta mig om jag har fel). Så du är nog rätt trygg.
Citera
2007-08-17, 11:59
Bannlyst
Om du ska göra så att all data blir oläsbar för ALLA, även dig själv...

rm -rf /
Citera
2007-08-17, 18:03
Medlem
G Hårddiskssons avatar
sudo rm -rf /

faktiskt

Fast då blir det ju inte så svårt att återställa det mesta igen.
Citera
2007-08-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
sudo rm -rf /

faktiskt

Fast då blir det ju inte så svårt att återställa det mesta igen.
Boota med installations DVDn, formatera partitionen, och kör en "säker radering" med 7 överskrivningar, så ska du se att det försvinner.
Citera
2007-08-17, 18:19
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jojo, men då försvinner ju panikmomentet. Fast iofs gissar jag att det inte går på två röda att kryptera en hel hdd.
Citera
2007-08-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jojo, men då försvinner ju panikmomentet. Fast iofs gissar jag att det inte går på två röda att kryptera en hel hdd.

Nej, precis... Boota DVDn, formatera första gången, + en överskrivning, tar nog ungefär lika lång tid som att kryptera 50%

Beror ju självklart på hur mycket data man har. Men då går ju kryptering att knäcka också. Med överskrivning så är det borta.
Citera
2007-08-17, 19:00
Medlem
ceziums avatar
Finns ju en variant av detta som är mer fysisk. Den är snabbare mer pålitlig och permanent.
*trumvirvell*
Termitladdningar på diskarna.

För att tillföra något som hör till topic:

Det finns inget sätt som panikkrypterar en disk tillräkligt snabbt. Det tar för lång tid att gå över disken helt enkelt. Behöver man snabba lösningar så kräver dom att man förstör hårdvaran också. Antingen med elektromagnet,termit eller slägga.

Satsa istället på transparent kryptering som håller din data krypterad hela tiden. Som panikknapp fungerar powerknappen på din dator. Men då måste du själva kunna din nyckelfras...
Citera
2007-08-17, 19:53
Medlem
Precis, ha alla data krypterad hela tiden och när du stänger av eller trycker på en viss knappkombination så "loggas du ut" så kan ingen se vad du har på disken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in