• 1
  • 2
2007-08-15, 21:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Hej, jag undrar hur lång hållbarhet oframkallade filmrullar har.
Jag har ett par som legat sedan 2001-2002, är det totalt kört?
Citera
2007-08-15, 22:19
Bannlyst
Skulle jag också vilja veta. Jag har ett par från typ 99..
Citera
2007-08-16, 01:08
Medlem
Djungelvråls avatar
Om de är bra förvarade så bör det inte vara några problem.
Folk framkallar rullar som legat i byrålådan i 30 år..
Citera
2007-08-16, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvrål
Gött. Tack!
Citera
2007-08-16, 01:57
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Men blir kvalitén lika bra?
Citera
2007-08-17, 23:00
Medlem
Digums avatar
Citerar, på ett ungefär, ifrån en bok som heter Nostalgi (eller liknande, handlar om saker som folk glömt)

Film-rullar, detta som användes förr har nu blivit ersatta utav bilder på skivor. (...) Skillnaden mellan filmrullen och fotoskivan är att en skivasom man hittar i en 70 år gammal byrå (inflikar, självfallet inte då skivor inte fanns för 70 år sedan men säg år 2070) är inte så stor chans att få igång och kolla på bilderna. Fotonegativ däremot kan man framkalla efter 70 år och ändå få i stort sett lika bra resultat då som nu.
Citera
2007-08-17, 23:05
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Citerar, på ett ungefär, ifrån en bok som heter Nostalgi (eller liknande, handlar om saker som folk glömt)

Film-rullar, detta som användes förr har nu blivit ersatta utav bilder på skivor. (...) Skillnaden mellan filmrullen och fotoskivan är att en skivasom man hittar i en 70 år gammal byrå (inflikar, självfallet inte då skivor inte fanns för 70 år sedan men säg år 2070) är inte så stor chans att få igång och kolla på bilderna. Fotonegativ däremot kan man framkalla efter 70 år och ändå få i stort sett lika bra resultat då som nu.

Här måste det nog syftas på framkallade bilder, dvs en bunt negativ med bild på så att säga. Har dessa förvarats bra så är 70 år inget problem och även längre förvaring är inte heller något problem.

Exponerad men ej framkallad film är det större risker med. En sådan skall man alltid framkalla snarast. Lagras de så risker man färgförändringar.
Citera
2007-08-17, 23:09
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hej, jag undrar hur lång hållbarhet oframkallade filmrullar har.
Jag har ett par som legat sedan 2001-2002, är det totalt kört?

Frågor du om oframkallad film eller är det exponerad film om blivit liggande så länge? Är den oframkallad som legat svalt, allra helst fryst, så bör den gå att använda. Lite större risk om den förvarats i rumstemperatur. Har du haft det liggandes i bakrutan på bil så är det nog kört. Lagringstid och temperatur spelar roll.

Är det exponerad film som legat i 6 år så är risken överhängande att det kommer att vara oönskade färgskiftningar på bilderna när du får tillbaka dem. Räkna med det och bli positivt överraskad om så inte är fallet.
Citera
2007-08-17, 23:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:

I samband med att jag var med och tog hand om ett dödsbo så hittade vi en del kameror med film i. Uppskattningsvis så var tiden de legat oanvända 5 - 25 år om man tittade på motiven efter framkallningen.

Men att säga att dessa bilder blev bra kan man definitivt inte göra. Flera bilder på den nyaste rullen var OK, eller nästintill OK. Men ju äldre filmerna var desto generellt sett sämre kvalitet på resultatet.

Men jsälvklart skall man framkalla exponerade filmer som man hittar. det kan finnas ovärderliga bilder där. Inte alltid i pengar räknat men det kan vara den sista bilden som någon tog av tex faster Agata och det kan vara mycket värt känslomässigt.
Citera
2007-08-21, 21:23
Medlem
Ja, inte är det då så att man kan framkalla dem efter 70 år, nej, då lär det vara kört. En filmrulle ska hålla toppkvalitét i ungefär ett och ett halvt år, men det är mycket möjligt att de kan hålla bra mycket längre än så, så det är väl värt ett försök.
Citera
2007-10-24, 18:28
Medlem
sommarlovs avatar
Även jag har en gång köpt en kamera på loppis (Penax K1000, ett fynd).
Som det satt en rulle i.
Framkallade, knäppa färger, bilder på någons barn...
Citera
2007-10-24, 20:14
Bannlyst
Om rullarna är förvarade på ett korrekt sätt - d v s svalt, temperaturjämnt och mörkt - kan de hålla ruskigt länge. Förra året framkallade jag några filmer som hade legat i kylskåpet sedan -92 (trots några flyttar under de åren förvarades de i princip alltid i kylen). Bilderna blev lika bra som om de skulle varit tagna igår. Det kostar så litet att prova, så det är bara till att lämna in och hålla tummarna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in