Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-15, 21:08
Medlem
hanumans avatar
Tjena! Nu är det så att jag har upptäckt att jag kan koppla upp mig mot flashback.name/relakks.com från jobbets wifi-nätverk. När jag väl gjort det så fixade jag ett par öppna dns-servers hos http://www.opendns.com/ och därigenom stängde jag dns-läckaget. Med dessa åtgärder inbillar jag mig att jag har lyckats anonymisera min internettrafik eller har jag missat något?
Citera
2007-08-15, 23:41
Medlem
Spejnars avatar
Du sitter på ett wlan, du är aldrig anonym. Kör krypterat.
Citera
2007-08-16, 15:54
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Du sitter på ett wlan, du är aldrig anonym. Kör krypterat.
Jag kanske borde nämnt det, men relakks.com/flashback.name är en krypterad vpn-förbindelse, så den saken borde inte vara ett problem... Eller har jag fel?
Citera
2007-08-16, 16:29
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Jag kanske borde nämnt det, men relakks.com/flashback.name är en krypterad vpn-förbindelse, så den saken borde inte vara ett problem... Eller har jag fel?

Om du sitter på ett wlan på jobbet hade jag aldrig varit lugnt. Det går att köra MiTM osv sen att wlan är öppna såll precis som windows. Jag hade varit väldigt noga med hur jag hanterar viktig data, bättre byta till fast lina också.
Citera
2007-08-16, 16:32
Medlem
bwoys avatar
Det här är intressant. Jag flyttar snart och tänkte slippa bredbandskostnaden genom att rikta en WiFi-antenn ner mot stan. Vad ska man ta till för åtgärder för att känna sig någorlunda säker om man ska logga in på internetbanken eller så? "Man in the middle"... är det nåt jag bör tänka på eller gäller det här bara paranoida säkerhetstänkare? Jag hade också tänkt mig nånting i stil med årsabbonemang på Relakks, för då kan väl inte den jag snattar internet av sniffa paket och få ut något vettigt? Tips tips tips, det vill vi/jag ha.
Citera
2007-08-16, 16:37
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwoy
Det här är intressant. Jag flyttar snart och tänkte slippa bredbandskostnaden genom att rikta en WiFi-antenn ner mot stan. Vad ska man ta till för åtgärder för att känna sig någorlunda säker om man ska logga in på internetbanken eller så? "Man in the middle"... är det nåt jag bör tänka på eller gäller det här bara paranoida säkerhetstänkare? Jag hade också tänkt mig nånting i stil med årsabbonemang på Relakks, för då kan väl inte den jag snattar internet av sniffa paket och få ut något vettigt? Tips tips tips, det vill vi/jag ha.

Se till att du inte kan bli spårad mha loggar i routern du använder, t.ex. byt MAC.

Sen vet jag inte om jag vågat göra bankärenden över wlan faktiskt, vet inte riktigt hur säkert det blir med https + relakks.
Citera
2007-08-16, 21:43
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Om du sitter på ett wlan på jobbet hade jag aldrig varit lugnt. Det går att köra MiTM osv sen att wlan är öppna såll precis som windows. Jag hade varit väldigt noga med hur jag hanterar viktig data, bättre byta till fast lina också.
VPN-tunneln är ju krypterad med 128 bitar (M$ PPTP). Att WLAN:et är öppet kvittar ju eftersom all trafik som går över WLAN:et kommer att vara krypterad. Så... såvida du inte känner till någon svaghet i den kryperingen kan vi lämna luftgränssnittet och gå vidare och titta på andra eventuella svagheter i min lösning...
Citera
2007-08-16, 21:44
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwoy
Jag hade också tänkt mig nånting i stil med årsabbonemang på Relakks, för då kan väl inte den jag snattar internet av sniffa paket och få ut något vettigt? Tips tips tips, det vill vi/jag ha.
Du och jag är ute efter samma sak vad det verkar. Om du vill vara extra paranoid så gör du som jag och hämtar dns-uppslag via opendns ist. f. de dns:er som det wlan du snyltar på använder.
Citera
2007-08-16, 22:32
Medlem
Som sagt, du är aldrig säker när du sitter på WLAN och jag skulle inte rekommendera dig att göra bankärenden på ett öppet nätverk. Dock är det troligtvis för att jag är överdrivet rädd om mina personliga uppgifter, chansen är väl ungefär 1 på 10000 att du blir sniffad ;P
Citera
2007-08-16, 22:57
Medlem
Fredrikb82s avatar
vad spelar det för roll om man blir sniffad på ett öppet wlan om man kör krypterat vi vlan?
Citera
2007-08-16, 23:28
Medlem
Fisners avatar
Känns som om man är lite smått paranoid när de gäller säkerheten ang olika anslutningar och krypteringar. Men känns inte som att den vanliga svensson som har de öppna nätverket har en blekaste aning om vad som händer, hur man tar itu med det osv. Men visst lite overkill äre
Men sedan om det gäller öppna nätverk där fler har tillgång ex på stora köpcentrum och parker osv. De hade jag aldrig använt för att utföra något personligt.
Citera
2007-08-17, 06:39
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
vad spelar det för roll om man blir sniffad på ett öppet wlan om man kör krypterat vi vlan?
Precis min poäng. Såvida ingen har något att säga om svagheter i M$ PPTP så kan vi lämna luftsnittet därhän...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in