• 1
  • 2
2007-08-14, 20:54
Medlem
ress avatar
Jag har ett mycket allvarligt problem i köket....

Har nyligen flyttat hemifrån och nu när jag kokar makaronerna så fastnar dom i botten.... jag har inte för mig att det var såhär när jag bodde hemma.

Jag kan inte minnas att jag har rört om under tiden de kokat.

Jag handdiskar grytan med yes diskmedel.

Någon som har några smarta köks-tips gällande detta problem ?
Citera
2007-08-14, 20:59
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av res
Jag har ett mycket allvarligt problem i köket....

Har nyligen flyttat hemifrån och nu när jag kokar makaronerna så fastnar dom i botten.... jag har inte för mig att det var såhär när jag bodde hemma.

Jag kan inte minnas att jag har rört om under tiden de kokat.

Jag handdiskar grytan med yes diskmedel.

Någon som har några smarta köks-tips gällande detta problem ?

Du kan ju röra om medans dom kokar. Det gör jag och det funkar finfint!
Citera
2007-08-14, 21:02
Medlem
ress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Du kan ju röra om medans dom kokar. Det gör jag och det funkar finfint!

Det är detta jag vill undvika
Citera
2007-08-14, 21:04
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Makaroner som kokar fast? Hur gör du? Du kanske har för lite vatten? För liten kastrull?
Citera
2007-08-14, 21:04
Medlem
nollans avatar
Hur fan bär du dig åt?!

Använd rikligt med vatten så borde inte behöva röras nämnvärt.
Citera
2007-08-14, 21:06
Medlem
ress avatar
Jag börjar tro att det är den billiga grytan från IKEA som är problemet....

Använder ni stor gryta när ni bara ska koka typ 2dl makaroner? Hur mkt vatten har ni i ?
Citera
2007-08-14, 21:09
Medlem
onoprijenkos avatar
när jag kokar till mig själv så tar jag en kastrull av måttet (?!) och brukar röra om kanske 2-3 gånger men jag fyller upp hela med vatten. har aldrig vart några problem för mig!

EDIT: om du kan uppskatta mått så kokar jag i en kastrull av denna storleken ungefär http://maxmagnusnorman.com/artist_bl...ng-350_237.JPG
Citera
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:

Vad dillar du om? Rör om ett par gånger så de inte "steks" fast i botten.
Citera
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:

vadå, är det för jobbigt

alltså, nog måste du röra om men kanske inte hela tiden, brukar röra om när dom börja koka sen ungfär efter hälften sen innan jag tar dom från plattan dvs 3 ggr & är det förjobbigt så kanske det är dax att börja köra bara micromat för dej för jag tror faktiskt inte det går att undvika på annat sätt...

du slipper inte bara att det fastnar utan oxå mindre jobbigt att diska ...

rikligt med vatten, förmycket ger inte så mycket för d tar bara längre tid men förllite är defenitivt ingen höjdare.
Citera
2007-08-14, 21:10
Bannlyst
Grytan kan väl inte vara ett problem, bara man rör om någon gång. Jag kör ibland med en gammal IKEA-gryta och det funkar som en dans. Man måste ju gravt missköta kokningen om makaroner ska fastna i botten. Ris är en annan femma.
Citera
2007-08-14, 21:15
Medlem
dePauls avatar
Den vanligaste orsaken till det här fenomenet är att vattnet inte kokar ordentligt när du lägger i makaronerna.

Nummer två att det är för mycket pasta jämfört med vattenmängden (stärkelsen mättar vattnet).

Nummer tre är att du slänger i pastan på en gång och därmed sänker vattnets koktemperatur, varvid pastan lägger sig på botten och fastnar.

~Paul~
Citera
2007-08-14, 21:22
Medlem
ress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den vanligaste orsaken till det här fenomenet är att vattnet inte kokar ordentligt när du lägger i makaronerna.

Nummer två att det är för mycket pasta jämfört med vattenmängden (stärkelsen mättar vattnet).

Nummer tre är att du slänger i pastan på en gång och därmed sänker vattnets koktemperatur, varvid pastan lägger sig på botten och fastnar.

~Paul~

Jag har nog gjort allt motsatt vad dePaul skriver....

Nästa gång blir det större gryta med mera vatten, samt koka upp vattnet riktigt innan jag lägger i pastan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in