• 1
  • 2
2007-08-15, 10:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Man ställer av bilen. Förstår inte varför ni föreslår ägarbyte? Det tar bara en otrolig tid!

Vid avställning ställer du av på internet, ringer direkt till ditt gamla bolag och säger upp, ringer direkt till ditt nya bolag och försäkrar, ställer på via internet direkt. Tidsåtgång några minuter beroende på telefonkö...

Precis just så.

Gjorde själv så senast för någon månad sedan när jag ville byta bolag.
Fast jag lät visserligen bilen stå avställd 4 dagar innan jag ställde på den igen bara för att det bolaget jag hade skulle hinna göra en utbetalning av den premie jag betalt.
Egentligen behöver du inte ringa till ditt försäkringsbolag & säga upp din försäkring, Väverket meddelar automatiskt ditt försäkringsbolag att din bil har blivit avställd & att din försäkring ska upphöra.

Så lycka till!

Mvh.
Citera
2007-08-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Precis just så.

Gjorde själv så senast för någon månad sedan när jag ville byta bolag.
Fast jag lät visserligen bilen stå avställd 4 dagar innan jag ställde på den igen bara för att det bolaget jag hade skulle hinna göra en utbetalning av den premie jag betalt.
Egentligen behöver du inte ringa till ditt försäkringsbolag & säga upp din försäkring, Väverket meddelar automatiskt ditt försäkringsbolag att din bil har blivit avställd & att din försäkring ska upphöra.

Så lycka till!

Mvh.

Jasså? Hos mina bolag övergår försäkringen automatiskt till en avställningsförsäkring som ersätter brand och vandalisering av fordon när det ej är i trafik.
Citera
2007-08-19, 11:19
Medlem
Kingdoms avatar
så här gör man!!

Du ställer av din bil, bilen går oftast per automatik ner på en sk garage försäkring

Nu ringer du i ditt fall Folksam och ställer av garageförsäkringen (enligt lag behöver du ingen försäkring på avställd bil)

Nu ringer du ditt nya försäkringsbolag försäkrar bilen därefterställer du sedan på bilen igen, man förlorar typ 200/300kr pga av att skatten skickas tillbaka eftersom bilen ställts av!

Så gjorde jag och fungerade alldeles utmärk, och har nån mer svarat som jag har ni fått mer feedback på att det funkar
Citera
2010-11-10, 15:23
Medlem
Probert24s avatar
Mega-Bump

Hur kan det komma sig att man förlorar skattepengar, man borde ju snarare tjäna några enstaka kronor, då man inte behöver betala skatt för de dagar bilen är avställd??

Kostar det något att ställa av/på bilen?

Fick rådet om att ställa av från en försäkringsförmedlare och vill vara säker på att det verkligen är så enkelt att byta bolag.
Citera
2010-11-10, 16:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probert24
Mega-Bump

Hur kan det komma sig att man förlorar skattepengar, man borde ju snarare tjäna några enstaka kronor, då man inte behöver betala skatt för de dagar bilen är avställd??

Kostar det något att ställa av/på bilen?

Fick rådet om att ställa av från en försäkringsförmedlare och vill vara säker på att det verkligen är så enkelt att byta bolag.
Skatten betalas per påbörjad månad, försäkring per dag.
Citera
2010-12-13, 12:16
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Bumpar den här tråden då jag precis upptäckt att jag betalar dubbelt så mycket i försäkring jämfört med ett annat bolag. Är det "fusk" på något sätt att ställa av bilen och byta bolag?
Jag är en laglydig medborgare och vill inte hamna i onåd hos Gud.

Om man byter försäkringsbolag upphör ersättningsskyldigheter hos nuvarande bolag att gälla?
Alltså om jag har ett försäkringsärende som inväntar utbetalning eller om det uppkommer skador till följd av en olycka som skedde under försäkring med företag X, kommer företag X vara betalningsskyldiga även om jag inte har min försäkring där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in