• 1
  • 2
2007-08-14, 20:08
Medlem
soers avatar
Jag har idag Folksam och betalar för jävla mycket för min helförsäkring på Golfen. Med If skulle premien gå ner 2 000 kr per år och eftersom jag inte är gjord av pengar vill jag byta.

Då är mitt problem att avtalstiden inte går ut förrän i mars och jag undrar nu, hur går man runt detta?

Enligt If:s kundtjänst kunde man ställa av bilen och därmed säga upp försäkringen, något som dock bestämt tillbakavisades av Folksams kundtjänst. Enligt dem var enda sättet att sälja bilen. Då undrar jag nu; hur gör jag för att sälja bilen till en kompis och sen köpa tillbaka den? Vad tillkommer för avgifter osv.

Jag kan inte vara den första i världshistorien som ruttnat på för dyr bilförsäkring och på Flashback finns ju allt, så kom igen nu och berätta hur ni gjorde!

Tack på förhand!
Citera
2007-08-14, 20:17
Medlem
core_s avatar
Du gör ett ägarbyte på bilen. Skriv över den på lämplig person, och sen skriver du tillbaka den på dig.

Kostar inte ett öre, bortsett från dom 11:- du måste lägga ut på två frimärken för att skicka in ägarbytet.

Men vad som då skall tas med i beräkningen är att du får två ägare till på bilen, vilket inte alltid är så kul att ha när man väl ska sälja bilen och köparen gör ett ev. registerutdrag

Edit
Men nog fan borde det gå att ställa av bilen? Finns ju inget krav på att ha garageförsäkring under tiden, även om avtalstiden fortfarande är kvar
Citera
2007-08-14, 20:17
Medlem
ettens avatar
Hade Folksam en gång i tiden, och jag fick ställa av bilen. Och det var en massa tjavs om jag var tvungen att ha garage försäkring på bilen osv. Men jag bara tackade nej. Så fick jag göra för att byta bolag, nu var detta 5-6år sedan så det kan ha hänt mycket under den tiden..
Citera
2007-08-14, 20:27
Medlem
rebbans avatar
Ska gå att ställa av den.
Annars skriv över den på morsan och sen tillbaka och lös problemet.
Citera
2007-08-14, 20:32
Medlem
ChristianXs avatar
Precis, som ovan, ägarbyte löser problemet. Det är även tillämpningsbart om man får dyra P-böter...
Citera
2007-08-14, 21:00
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Precis, som ovan, ägarbyte löser problemet. Det är även tillämpningsbart om man får dyra P-böter...

På vilket sätt är det tillämplingsbart vid p-böter?
Citera
2007-08-14, 21:03
Medlem
soers avatar
Tack för era svar!

If kundtjänst sade också att det var möjligt att ställa av bilen bara över en dag men Folksams kundtjänst sade tvärnej - enligt dem kunde de inte släppa trafikförsäkringen.

Kan man räkna med att den rasar mycket i värde för att det blir två ägare till på pappret?
Citera
2007-08-14, 21:11
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Tack för era svar!

If kundtjänst sade också att det var möjligt att ställa av bilen bara över en dag men Folksams kundtjänst sade tvärnej - enligt dem kunde de inte släppa trafikförsäkringen.

Kan man räkna med att den rasar mycket i värde för att det blir två ägare till på pappret?

Folksam lär väl knappast säga det då dom vill ha dig kvar som kund. Sniket och total brist på servicekänsla.

Deras villkor säger nämligen en helt annan sak. Talar du med dom igen kan du be dom ta fram sin villkorsbok, bläddra fram till sidan 38 och läsa punkt 103

Citat:
Du kan säga upp försäkringen
under försäkringstiden om det föreligger
viss anledning som anges i
försäkringsavtalslagen, till exempel
om behovet av försäkringen upphör

Ställer du av din bil upphör mig veterligen behovet av den försäkringen, och du kan alltså säga upp den
Citera
2007-08-14, 23:27
Medlem
soers avatar
Tack core för svaret. Saken var den att jag ställde inte frågan på så sätt att killen i kundtjänst skulle förstå att jag tänkte byta försäkringsbolag, jag frågade "när jag ställer av min bil, hur gör jag för att säga upp försäkringen" varpå han svarade "det kan du inte, vi släpper inte trafikförsäkringen under avtalstiden".

Men du har ju helt rätt, är bilen avställd behöver den väl inte ens vara trafikförsäkrad - alltså har jag inget behov av försäkringen. Tack igen för hjälpen!
Citera
2007-08-14, 23:50
Medlem
Man ställer av bilen. Förstår inte varför ni föreslår ägarbyte? Det tar bara en otrolig tid!

Vid avställning ställer du av på internet, ringer direkt till ditt gamla bolag och säger upp, ringer direkt till ditt nya bolag och försäkrar, ställer på via internet direkt. Tidsåtgång några minuter beroende på telefonkö...
Citera
2007-08-15, 00:46
Medlem
TheMPGs avatar
Dock får inte if föreslå en sån sak då det är emot etikreglerna i försäkringsbranchen, ställ du av bilen och ring till folksam och säg att du inte vill ha den automatiska garageförsäkringen som träder i kraft automatiskt, och ingen vilande trafikförsäkring, sen tecknar du försäkringen på If innan du ställer på, klart!
Citera
2007-08-15, 00:55
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Dock får inte if föreslå en sån sak då det är emot etikreglerna i försäkringsbranchen...
Ojdå! Bryter ett försäkringsbolag mot etikregler? På vilket sätt berör det TS fråga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in