Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-17, 12:44
Medlem
Kött, Grädde och Smör

Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Är det ingen kvalitetsskillnad på olika smörsorter?

Lyllo dig!

Det är en stor skillnad på smörsorter, men i Sverige har vi inte så många att välja på. Om du någon gång stöter på burgundiskt smör i någon ostbutik, (finns i alla fall på möllans ost) Då ska du inte tveka att köpa det. Jag kan utlova en väldigt trevlig smakupplevelse. Problemet är att du inte kan äta något annat smör efter det
Citera
2007-08-17, 12:48
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornbane
Det är en stor skillnad på smörsorter, men i Sverige har vi inte så många att välja på. Om du någon gång stöter på burgundiskt smör i någon ostbutik, (finns i alla fall på möllans ost) Då ska du inte tveka att köpa det. Jag kan utlova en väldigt trevlig smakupplevelse. Problemet är att du inte kan äta något annat smör efter det
Burgundiskt smör? Vad är det?

Vad är speciellt med det? Kilopris?

Vart kan man få tag i det? Är det i ostdiskar eller? Bor i storstad så delkiatessbutiker finns det en hel del...

Citera
2007-08-17, 14:18
Medlem
SilverDoggs avatar
kantareller ska som så många förut sagt borstas, sen stekas i smör med lite salt på. man behöver inga tillbehör eller nåt till detta heller, utan detta avnjutes helst (enligt mig) ensamt.

vattnas riktigt i munnen på mig när jag tänker på kantareller. får se till att pappa inte ger bort så mycket i år om han hittar en massa =D
Citera
2007-08-17, 17:45
Medlem
Prova normandiskt smör - i sverige säljs det i lösvikt och kostar lite mer, men det är väl värt pengarna.

Svenskt smör görs i regel på osyrad grädde och smakar egentligen ingenting, vilket iofs är bra i vissa avseenden. Normandiskt smör är syrligt och utan kemiska tillsatser. Normandiskt smör är det mest ansedda, världen över, och används på många restauranger av michelinklass. Om fabrikaten som säljs i sverige är de bästa ska jag dock låta vara osagt.

I Malmö finns det på Möllans Ost- och delikatessbutik. Har inte koll på sthlm, men det finns förmodligen i östermalmshallen?
Citera
2007-08-17, 22:25
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista
Prova normandiskt smör - i sverige säljs det i lösvikt och kostar lite mer, men det är väl värt pengarna.

Svenskt smör görs i regel på osyrad grädde och smakar egentligen ingenting, vilket iofs är bra i vissa avseenden. Normandiskt smör är syrligt och utan kemiska tillsatser. Normandiskt smör är det mest ansedda, världen över, och används på många restauranger av michelinklass. Om fabrikaten som säljs i sverige är de bästa ska jag dock låta vara osagt.

I Malmö finns det på Möllans Ost- och delikatessbutik. Har inte koll på sthlm, men det finns förmodligen i östermalmshallen?
Hmm, någon som kan beskriva smaken på normandiskt och burgundiskt smör lite mer ingående?

Sen undrar jag om dessa smörsorter lämpar sig för kantareller? Alltså att de inte har för kraftfull smak?

Citera
2007-08-17, 23:37
Medlem
Hoppsan

Det är jag som skrev fel, normandiskt smör ska det vara och ingenting annat
Citera
2007-08-17, 23:51
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornbane
Det är jag som skrev fel, normandiskt smör ska det vara och ingenting annat
Ok, normandiskt!

Är smaken tillräckligt mild för att inte färga av sig alltför mycket på kantarellerna?

Kilopris?

Citera
2007-08-21, 17:37
Medlem
PhatPhils avatar
Nu idag har första svamparna för i år plockats/steks/ätits!!

Nu till recept, varje år brukar jag göra min "skogspytt"
Den består ut av:
råstekt potatis i skivor
Stekt lök
Stekt älgskav (annan skav funkar såklart också)
Och det viktigaste massor med kantareller!

Enklast steks allt i omgångar sen blandas allt i en stekpanna för sista stekningen.

Avnjutes tillsammans med en riktigt kall öl!
Fin middag en kall höst kväll!
Citera
2007-08-21, 23:29
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Nu idag har första svamparna för i år plockats/steks/ätits!!

Nu till recept, varje år brukar jag göra min "skogspytt"
Den består ut av:
råstekt potatis i skivor
Stekt lök
Stekt älgskav (annan skav funkar såklart också)
Och det viktigaste massor med kantareller!

Enklast steks allt i omgångar sen blandas allt i en stekpanna för sista stekningen.

Avnjutes tillsammans med en riktigt kall öl!
Fin middag en kall höst kväll!

Mmm.... det uppstod ljuv musik.
Citera
2007-08-22, 11:58
Medlem
mesmerize_mes avatar
Jag brukar låta kantarellerna torka ett tag, kanske tar en/ ett par dagar, och sedan steka dem. Då blir de lite krispiga. Ha på smör, salt och svartpeppar i slutet bara.

Det godaste som finns är mormors kantarellomelett. Men det är ingen som lyckats med den utom hon, men ni kan ju alltid försöka..
Blanda ägg, matlagningsgrädde, salt, peppar, kantareller och tärnad skinka och stek upp. Låter iof inte så svårt.
Citera
2010-08-29, 23:31
Medlem
jag sällar mig till skaran som vill hålla det hyffsat enkelt när det gäller kantareller.
stek en abborre, eller ännu hellre halstra den. smörstek kantareller,lök SoP till och servera på en bädd av ängssyra. surdegsbröd smör och västerbottensost till och en kall pilsner.

edit: smöret ska helst vara hemsmör men de har jag inte ätit på många år nu . riktigt smör ska vara ordentligt gul och med den rätta syran i.
står jag i butik och skånemejeriers ekologiska finns så köper jag det som substitut. Valios osaltade eller vanligt smör om inget annat bjuds.
Senast redigerad av chipskungen 2010-08-29 kl. 23:37.
Citera
2024-06-09, 23:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Idag den 9/6 plockade sambon årets första kantareller. Många små knappnålshuvuden men dock så goda.
I vanliga fall brukar vi plocka de första runt midsommar.

Bor i mellansverige runt mälaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in