• 1
  • 2
2007-08-14, 12:57
Medlem
ceziums avatar
Nu börjar snart nedräkningen mot leopard.
Har planer på att köpa en macbook pro, så jag har mest lite frågor rörande mitt val om det är så klokt osv.

Planen va från början en macbook pro mellan-modellen, men börjar bli osäker på om den verkligen är värd ca 5000kr mer än den billiga macbook pro.

Skillnaderna är i stort :
Lilla modellen Mellan modellen
2,2 GHz Intel Core 2 Duo mot 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
120 GB hårddisk mot 160 GB hårddisk (båda 5400rpm)
NVIDIA GeForce 8600M GT 128 MB mot NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB

Den största skillnaden är väll grafikkortet.

Datorn är tänkt att användas för studier med allt som det innebär(programmering, antekningar, rapporter, osv). Kommer även använda den vid webutvekling.

Så e det värt för mig att lägga 5000kr på att köpa mellanmodellen?

Nästa fundering jag har är om man ska välja glänsande skärm eller den som är vald som standard. Läste att macbook pro har en ny led display, gäller det både glossy och vanlig? Vilken av skärmarna ger mig bäst arbetsförhållande om jag använder den som bärbar dator(i skolan, på bussen/tåget, under hemhemresor osv).

Alla andra tips med saker att tänka på vid köp av macbook pro är självklart välkomna
Citera
2007-08-14, 13:12
Medlem
Får jag bara fråga, varför inte en Macbook?
Det du skriver att du ska använda den till skulle Macbookens ingångsmodell klara galant.
Citera
2007-08-14, 13:37
Medlem
Varför inte prova beställa från USA? Det går ju att hoppas på att slippa tullen eller så kan du be nån kompis som är där att skicka. Det finns ju även en mellanhandelsfirma som skickar till Europa.

Den dyraste grundmodellen kostar i Sverige 26 000 SEK. I USA kostar den 19 000 SEK. Du behöver förhoppningsvis inte betala state sales tax (ca 1000 SEK). Du kan välja till svenskt tangentbord och OS.
Citera
2007-08-14, 13:47
Medlem
Hårdisken kan du ju räkna bort från din lista och istället räkna på en skillnad på 4150 - 4300 beroende på om du har csn rabatt. Du kan ju alltid konfiguera hårdiskstorleken.

Skillnaden blir nu bara två detaljer:

Sen så är jag inte så bra på när det gäller grafikkort, så den frågen får någon annan svara på.
Men om jag skulle välja så hade jag valt den lilla.

Jag hoppas det hjälpte...
Citera
2007-08-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Varför inte prova beställa från USA? Det går ju att hoppas på att slippa tullen eller så kan du be nån kompis som är där att skicka. Det finns ju även en mellanhandelsfirma som skickar till Europa.

Den dyraste grundmodellen kostar i Sverige 26 000 SEK. I USA kostar den 19 000 SEK. Du behöver förhoppningsvis inte betala state sales tax (ca 1000 SEK). Du kan välja till svenskt tangentbord och OS.

Det där lät ju väldigt inteerresant . menar du apple.com eller var kan man beställa detta? jag ska nämligen köpa en Macbook, så jag kan titta om man sparar på de med.
Citera
2007-08-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe

Vad heter mellanhandelsfirman?
Citera
2007-08-14, 17:23
Medlem
Boffens avatar
Det känns ju faktiskt som att en MacBook bör klara det du vill utan problem.
Jag har själv planer på att skaffa en MacBook mellanmodell med 2gb minne när Panther kommer. Min bror har en sån och använder den till ungefär samma saker och det fungerar klockrent.
Om du nu vill ha en Pro istället så kan du lika bra köpa den billigaste.

Angående skärm så tror jag att glossy är skönast. Har jämfört båda och glossy ger skönare färger och högre kontraster. Det kan dock vara en smaksak..
Citera
2007-08-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boffen
Jag har själv planer på att skaffa en MacBook mellanmodell med 2gb minne när Panther kommer.

Är inte det lite väl bakåtsträvande???
Citera
2007-08-14, 19:17
Medlem
Boffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maqs
Är inte det lite väl bakåtsträvande???
Jo men ja men... Äh inte lätt o hålla isär alla namn när man e ny
Du vet vad jag menar..
Citera
2007-08-14, 21:09
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Får jag bara fråga, varför inte en Macbook?
Det du skriver att du ska använda den till skulle Macbookens ingångsmodell klara galant.

En polare har en macbook och den känns lite slö. Desutom tycker jag att macbook pro är så tokigt mycket vakrare och har en bild av att den rakt igenom står lite högre. Skärmen på 15" känns också mycket trevligare då jag föredrar lite större skärm. Vill kunna använda den till imovie och photoshop också, så lite prestanda känns det trevligt att ha om jag ska kunna jobba på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Welde
Hårdisken kan du ju räkna bort från din lista och istället räkna på en skillnad på 4150 - 4300 beroende på om du har csn rabatt. Du kan ju alltid konfiguera hårdiskstorleken.

Skillnaden blir nu bara två detaljer:

Sen så är jag inte så bra på när det gäller grafikkort, så den frågen får någon annan svara på.
Men om jag skulle välja så hade jag valt den lilla.

Jag hoppas det hjälpte...

Storleken på disken känns inte så tokigt viktig. Processorn känns inte heller jätte viktig. Det som väger tyngst är oförmågan att byta grafikkort när man väl har den. Frågan är om man kommer ångra sig en dag(inom de närmaste 2-3 åren) och tvingas göra ett dyrt nyköp igen.

Självklart har jag rabbat via csn, men tanken är att göra inköpet med adc rabbat för att få ner priset ytterligare, då kostar den billigaste modellen 15200 :- ungefär.

Har både glossy och matt skärm LED bakgrundsbelysning?
Citera
2007-08-15, 21:45
Medlem
Boffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
Har både glossy och matt skärm LED bakgrundsbelysning?
Japp, var inne på Applestore i Malmö för några dagar sen. Där såg vi båda skärmarna, och dom sa att den ena var den gamla skärmen men att alla kör på den nya nu.
Citera
2007-08-16, 02:03
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boffen
Japp, var inne på Applestore i Malmö för några dagar sen. Där såg vi båda skärmarna, och dom sa att den ena var den gamla skärmen men att alla kör på den nya nu.
Har fått reda på från annat håll att både glossy och matt är med LED backlight.

Som jag har förstått det så plockar svenska återförsäljare bara hem standardkonfigruerade macbook pro så länge man inte specialbeställer från dom. Vilket betyder att du måste ha sett den gamla skrämen bredvid den nya matta skärmen?

Berätta gärna lite om hur de verkar i skillnad. Har ingen återförsäljare av mac i närheten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in