• 1
  • 2
2007-08-16, 09:01
Bannlyst
Den blanka skärmen känns som den ger klarare färger och bättre kontrast jämfört med matta skärmar. Nackdelen är reflexerna. Jag brukar släpa med mig min bärbara rätt mycket, och i solljus eller i välupplysta rum är den matta skärmen otroligt mycket bättre. Du slipper se dig själv och din omgivning i skärmen, och eventuella reflexer resulterar inte i att du känner dig bländad.

Så fort som Leopard släpps så kommer jag att beställa en MacBook Pro 15". Dock är jag fortfarande osäker på konfigurationen. Eftersom jag mestadels kommer att använda den för programmering, filmredigering i Final Cut och en del spelande (WoW), så är det intressant att få veta vad dom extra 128MB på grafikkortet kommer att göra.

Kan även nämna att den nya bärbara kommer att ersätta både en TiPowerbook 667MHz, och en iMac G5 rev1. Kommer troligen att ersätta hårddisken med en Hitachi Travelstar 7K200 (http://www.storagereview.com/HTS722020K9A00.sr) istället för den vanliga 5400-disken.
Citera
2007-08-16, 14:39
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czw
Den blanka skärmen känns som den ger klarare färger och bättre kontrast jämfört med matta skärmar. Nackdelen är reflexerna. Jag brukar släpa med mig min bärbara rätt mycket, och i solljus eller i välupplysta rum är den matta skärmen otroligt mycket bättre. Du slipper se dig själv och din omgivning i skärmen, och eventuella reflexer resulterar inte i att du känner dig bländad.

Så fort som Leopard släpps så kommer jag att beställa en MacBook Pro 15". Dock är jag fortfarande osäker på konfigurationen. Eftersom jag mestadels kommer att använda den för programmering, filmredigering i Final Cut och en del spelande (WoW), så är det intressant att få veta vad dom extra 128MB på grafikkortet kommer att göra.

Kan även nämna att den nya bärbara kommer att ersätta både en TiPowerbook 667MHz, och en iMac G5 rev1. Kommer troligen att ersätta hårddisken med en Hitachi Travelstar 7K200 (http://www.storagereview.com/HTS722020K9A00.sr) istället för den vanliga 5400-disken.

Bilden jag har fått när jag läst lite överallt är att mellanmodellen är minst prisvärd i trion. Under ett test(med spel i osx) va den största prestandaökningen 9% mellan minstingen och mellanmodellen. Genomsnittligt gav den 5% bättre prestanda. De e rätt dyrt att betala 5000kr för 5% bättre prestanda. Diskuppgraderingen du själv plannerar att göra verkar dock smart. Mer minne är också något som verkar vettigt att lägga i själv i efterhand.

Börjar luta åt matt skärm föresten. Datorn ska ju användas i alla möjliga miljöer och om jag vill ha en spegel framför mig kan jag ju lika gärna starta photoboth:P
Citera
2007-08-16, 15:22
Medlem
NiV3Rts avatar
Är det fujitsudiskar apple kör med?
Är det någon som har bytt hårddisk här? Har kollat instruktionerna och det verkar ju inte vara lika svårt som på ibook iaf. att byta hårddisk i en ibook är fan det värsta datorrelaterade jag varit med om
Citera
2007-08-16, 19:05
Medlem
Boffens avatar
Vad jag har hört från folk som har använt glossy, så ska den inte reflektera så mycket utomhus och gå bra o använda, mycket tack vare att den har så hög ljusstyrka. Har ju dock själv inte använt någon så jag blev osäker nu...
Är det omöjligt att använda den utomhus? Eller ser man ingenting?
Citera
2007-08-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Varför inte prova beställa från USA? Det går ju att hoppas på att slippa tullen eller så kan du be nån kompis som är där att skicka. Det finns ju även en mellanhandelsfirma som skickar till Europa.

Den dyraste grundmodellen kostar i Sverige 26 000 SEK. I USA kostar den 19 000 SEK. Du behöver förhoppningsvis inte betala state sales tax (ca 1000 SEK). Du kan välja till svenskt tangentbord och OS.

Är det ingen som vet vad för mellanhandelsfirma han menar ?
Citera
2007-08-17, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welde
Är det ingen som vet vad för mellanhandelsfirma han menar ?
Det finns ett företag genom vilket man kan beställa prylar när man behöver en adress i USA för att kunna handla. De skickar sedan vidare dina ordrar mot en avgift.

Jag vet att jag sparade en länk till företaget för ett par år sedan men det är inte det lättaste att hitta den. Hoppas någon annan kan vara mer behjälplig.
Citera
2007-08-17, 11:36
Medlem
StyleWarss avatar
Det vimlar av företag som erbjuder en amerikansk adress och som sen skickar vidare internationellt. Själv har jag adress i Miami!

En enkel Googling gav dessa:
http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8

Välj och vraka, men var beredd på strul!
Citera
2007-08-18, 02:03
Medlem
ceziums avatar
Sitter i valet mellan de olika modellerna och tänkte dela med mig lite av hur prisbilden blir beroende på rabbat. Känns som man vill ha 256 MB VRAM men priset är inte den roligaste biten... Så synd att man inte bara kan välja till det.

2.2GHZ 120GB
17.995:- KONSUMENTPRIS
16.196:- MECENAT
15.296:- ADC

2.2GHZ 160GB
18.685:- KONSUMENTPRIS
16.817:- MECENAT
15.848:- ADC

2.4GHZ 160GB
22.995:- KONSUMENTPRIS
20.696:- MECENAT
19.296:- ADC
Citera
2007-08-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det vimlar av företag som erbjuder en amerikansk adress och som sen skickar vidare internationellt. Själv har jag adress i Miami!

En enkel Googling gav dessa:
http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8

Välj och vraka, men var beredd på strul!
Jag är mer inne på att jaga upp någon bekant som är "over there".

Men om du har provat, har du något företag som du kan rekommendera/inte rekommendera?
Citera
2007-08-19, 00:56
Medlem
Är det samma priser på applestore student och Mecenat, då jag köper en macbook pro?

Mvh
Citera
2007-08-19, 02:59
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmosa
Är det samma priser på applestore student och Mecenat, då jag köper en macbook pro?

Mvh
Nej. Du har oftats mer rabbat med mecenat(alltid 10%).
Citera
2007-08-19, 12:20
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Jag är mer inne på att jaga upp någon bekant som är "over there".

Men om du har provat, har du något företag som du kan rekommendera/inte rekommendera?
Jag har ett litet annat upplägg på min US-import. De företag som erbjuder tjänsten verkar dyra tycker jag, hela grejen är väl att få så billigt som möjligt, och då tycker jag "bekantupplägget" verkar bättre? Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in