2007-08-14, 23:53
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända pellejönssajten Familjeliv.se. Trådarna kunde handla om alla möjliga sinnesslöa dumheter som exempelvis vilken motionsform som var den bästa eller vilket matfett som var nyttigast för de små baaaaarnen. Kort sagt, det var en kavalkad av dumheter och hönsmammerier som rullade upp på skärmen och det är bannemig inte förvånande att uppskattningsvis 90% av Familjelivs användare är fruntimmer. Jargonen är en aning annorlunda där än här, s.a.s.

En aning annorlunda? Jag fick varningar från överhuvudet Herr Patrik då jag tyckte att oändligt antal IVF-försök (provrörsbefruktning) inte skulle bekostas av staten, då jag lärde Familjelivs medlemmar att skilja på satanism (ex LaVey-satanism) och "mediasatanism" (dvs djävulsdyrkande tonåringar) och då jag hade en nyliberal symbol som avatar..

Fast det är klart, jag har märkt att det inte går att diskutera med fruntimmer. En "tjej-diskussion" går ut på att alla håller med alla och man får inte sticka ut det minsta, för då är man elak och dålig på att diskutera..
Citera
2007-08-15, 00:34
Medlem
Någon som är med på att inflitrera familjelivet och sprida lite sunt förnuft?
Citera
2007-08-15, 03:46
Medlem
Pattern Pinks avatar
jag skrattade åt huvudinlägget så jag höll på att ramla omkull!
dags för ett uppror mot dessa banan föredrar!
banan föräldrar är dessa som ska trycka i undan bananer och grönsaker i alla dess former gärna dubbelt så många gånger som utsatta måltider + i bilen och efter badet. för att "det är så nyttigt med bananer och frukt". det är som att det tror att om barnet inte får i sig 7 mosade bananer per dag så får de små hjärnskador! för att fullt diagnostisera en banan förälder så slutar denna också med alla nyttiga försök senast efter 5 år ålder, då stuvade makaroner med ketchup är det nyttigaste som finns! en banan förälder äter också strikt under graviditet och amning, och tar gärna detta till absurdum.

det blir ett himla liv och skräckscener om inte lille Anton får i sig sin banan eller översockrade fruktpure på utsatt tid!

varför finns det inte skottpengar på sånna föredrar (mammor)

lagen om alltings jävlighet säger självklart att jag också kommer att bli en sådan sjuk mamma.
Citera
2007-08-15, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Fast det är klart, jag har märkt att det inte går att diskutera med fruntimmer. En "tjej-diskussion" går ut på att alla håller med alla och man får inte sticka ut det minsta, för då är man elak och dålig på att diskutera..
Mycket träffsäkert.

För Er som till äventyrs inte förstår vad som hänsyftas som träffsäkert i inlägget ovan (Leminscate m.fl) så kan jag berätta att en diskussion bygger på att två personer eller fler har olika åsikter och med hjälp av argument och retorik kommer fram till något positivt i slutändan, alternativt enas om att de är oense. Pratande där alla är överens från början kallas inte för en diskussion, det brukar benämnas ett samtal.

// Roger P.
Citera
2007-08-15, 05:07
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag har aldrig förstått varför föräldrar drar med sig sin avkomma till matvarubutiken överhuvudtaget, speciellt dom som har missat det där med uppfostran. Låt ungjäveln/larna sitta i bilen och glo ut ledset ungefär som man brukar se hundar göra.

En vild gissning men gör du det så går djungeltrumman varm bland landet PK-mödrar och när du kommer ut har du en ilsken hop skanderande mammor (med facklor, det är obligatoriskt vid en lynchning) som vill beskära dina pungkulor samtidigt som de reciterar hatbrottslagen och koranen..
Citera
2007-08-15, 06:01
Medlem
stoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Där är jag övertygad om att Hr. Hamilton har helt rätt - mer bortklemad&curlad generation än 80-talister är nog omöjligt att hitta.

Vilket lär innebära en otäck brist på fostran av deras avkomma

Jag måste erkänna att jag är duktigt bortskämd jag också. Först nu när jag flyttat hemifrån har jag börjat diska, lära mig hur man tvättar kläder och alla andra små plikter som finns i hemmet.
Men jag tror inte det kommer göra mig till en dålig förälder. Tvärtom, eftersom jag inser mina brister kan jag ju i min tur lära mina barn att inte vara bortskämda.
Citera
2007-08-15, 08:39
Medlem
Beldarans avatar
Ja, det finns mycket att förundras och förfasas över på familjeliv...

Det tragiska är att det är såna mödrar som fostrar nästa generation. Vet inte hur många inlägg jag läst som handlar om att inte ta eget ansvar vare sig det gäller ekonomi, barns säkerhet eller fostran. Men klaga på lite saft och bullar på dagis går bra. Då ska det skrivas och ringas på chefer och det ska talas med tidningar och gud vet allt.

Själv har jag fått otroligt barnsliga varningar och dom får man inte ens diskutera i forumet. Då blir man varnad eller får tillsägelse...

Modereringen är ju helt åt skogen... Sitter ett gäng förträffliga mammor och får väl en maktkick av att vara moderator där. För håller varann om ryggen gör dom...

Det är en kacklande hönsgård utan dess like. Nästan så jag önskar att jag inte vore av kvinnokön

Min fördom är att det mest är unga tjejer utan utbildning (eller intresse därav), fått allt serverat samt jagar vuxenpoäng som inte klarar av barnen. Det ska köpas massor av saker för att sen klagas på lägstanivån på fp. Det krävs att soc ska betala, fast sambon har jobb. Det är affärens fel om ungen fastnar i rullbandet vid kassan, vill ha godis, blir fet etc etc.

Folk skaffar barn utan att veta hur samhället fungerar och sen blir dom förvånade och arga när verkligheten knackar på.

För att inte tala om dom som Planerar barn, eller faktiskt blivit Gravida.
Citera
2007-08-15, 11:22
Medlem
CDPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sYFFAn
Tog spelet upp lite väl mycket tid, vilket ledde till att barnet dog vid en ålder av ynka 6 månader?

Hehe näe, men barnet hade inte vett att ha samma dygnsrytm som jag så när han sov så var jag tvungen att göra nånting.
Citera
2007-08-15, 12:18
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända pellejönssajten Familjeliv.se. Trådarna kunde handla om alla möjliga sinnesslöa dumheter som exempelvis vilken motionsform som var den bästa eller vilket matfett som var nyttigast för de små baaaaarnen. Kort sagt, det var en kavalkad av dumheter och hönsmammerier som rullade upp på skärmen och det är bannemig inte förvånande att uppskattningsvis 90% av Familjelivs användare är fruntimmer. Jargonen är en aning annorlunda där än här, s.a.s.

En av dessa fåniga trådar heter "Är det OK att äta i butiken?" och gå i korthet ut på att användarna diskuterar om huruvida det är okej att inmundiga födoämnen i matvarubutiken och sen betala för det vid kassan. Det är alltså inte fråga om några snatterier utan det handlar helt enkelt om ren och skär brist på uppfostran. Tråden har i nuläget 137 svar och de flesta går ut på att man minsann visst då öppnar en banan eller en juice eller något annat om lille Maxen/Tindra/Kevin/Hampus/Månstråle tjurar och håller på att törsta ihjäl. Det kan ju vara ett par timmar sedan lille Birger/Destiny/Rasmus åt på dagis och man vet inte ens om han har ätit eftersom dagispersonalen ibland slarvar med eftermiddagens kalaspuffar. Om så har skett så har kanske inte lille Hampus ätit sen vid ett-snåret och då är han ju på gränsen till Biafframage klockan halvfem när mamsen eller pappsen hämtat Lille Kevin i bilen och svängt förbi Ica-butiken på hemvägen. Den lille snyftar och smackar med munnen av utmattning och vätskebrist, gudnåde den som kommer och säger att mamma inte får ge sin törstiga telning en klunk vätska innan han försmäktar. En och annan sticker visst då upp mot mammamaffian och påstår att det inte alls är så hemskt om Lille Maxen eller Tindra lugnar sig ännu en halvtimme tills mamsen är hemma med bil och middagsmat men dessa förnuftets röster tystas omedelbart ner av en nära nog enig skara arga mammor som bestämt talar om att de minsann bäst själva vet vad deras barn behöver.

För helvete, sluta dalta så förbannat med ungarna. Sluta hoppa ur knäppkängorna av pur oro så fort lille Destiny smackar med munnen, ungen kommer inte att ligga avsvimmad i sulkyn bara för att inte mat och vatten passerat munnen på ett par timmar. Snälla nån, det låter som att en banan i vagnen på Ica Maxi är den avgörande punkten för om lille Rasmus ska uppnå vuxen ålder eller dö i barnsäng. Vilket förbannat tunnelseende, totalt befriat från all logik och all sans. Blir kvinnor alldeles lamslagna i hela huvudet när de får barn eller är det en modern företeelse? Jag har synnerligen svårt att se att mammorna 1910 blev lika uppstressade av att lille Östen eller lilla Margit inte hade druckit på två timmar, ej heller tror jag en vikingatida mamma ramlade baklänges i storstugan av pur oro när inte en ny bit lantbröd passerat systemet på lille Botvid eller lille Teodorick på 120 minuter. Utan att veta säkert så är min magkänsla att det vare sig fanns tid eller ork till sådana hönsmammerier på den tiden, ungarna fick bröstmjölk tills mjölken sinade och sen var det i mjölk uppblött bröd för hela slanten lite då och då under dagen med ganska ojämna mellanrum baserade på vad som annars fanns att göra i stugan.

Är denna moderna vansinnesoro och mammastress ett nytt påfund relaterat till alla de mammamagasin som finns att köpa där kärringarna lär sig amma på sju nya sätt och ser bilder på jollrande och flinande små bastarder på vartannat helsidesuppslag? Är det där de lär sig att barn måste ha ny näring var tjugonde minut dygnet runt? Eller är det bara kvinnliga modersinstinkter och hormoner som tillåtits slå rot och mutera till dagens vansinne?

Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er, jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt så förbannat de senaste tio åren?

Här är hela tråden i sin svulstiga höghet:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-74/m23751111-1.html

// Roger P.

Detta var en helt makalöst rolig beskrivning Roger. Jag och min sambo har en dotter på 10 månader och tar det ganska cool, för vi vet att Amelie inte ramlar ner och dör på grund av 10-15 minuters väntan.
Vi har inte heller daltat och varit rädd för typ digerdöden och spetälska bara för att någon utomstående kommit för nära henne. Vi tycker tvärtom att det är bra om hon får träffa mkt folk som så att hon blir en social varelse som inte grinar så fort en främling tittar på henne. Vissa föräldrar -framförallt mammor- tenderar att bli helt skruvade med sina barn.

Skall nog öppna ett konto på familjeliv som hårdrockarn och du har gjort.
Citera
2007-08-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det blir bättre när 80-talisterna skaffar sig ongar. Vi har sett eländet med ouppfostrade glopar på nära håll och kommer att vara hårda i vårt föräldraskap.

tvärtom, du skulle bli förvånad hur lika föräldrar behandlar sina barn som de själva blev behandlade.

Är det några som kommer bli curlingföräldrar är det 80-talisterna.

Tyvärr har RogerPersson rätt. Vi håller sakta men säkert på att förvandlas till sillamjölkar generation för generation, och det är en nedåtgående spiral.

De som daltar nu är 60 och 70talist föräldrar. Hurdan uppväxt hade de?

Vi behöver ett krig för att härda oss!!!
Citera
2007-08-15, 14:03
Medlem
showbizs avatar
Uppfostran uppfostran uppfostran...

Varför uppfattas det som genant att säga åt ungen på skarpen eller rycka honom i armen, om man nu prompt måste ha med sig avkomman in på affären ?

Var häromdagen inne på Mcdonalds runt lunchtid. Råkade hamna bakom en morsa med ett barn i famnen och två barn med sig. Ena barnet som stod vid henne grät och skrek hysteriskt utan att hon gjorde något, inte ens en tillsägning. Den i famnen sov och den andra ungen vid henne sprang runt i kön som en vettvilling (sockerhög) ? Jag tänkte tyst för mig själv, inom tio sekunder kommer snorungen som springer omkring göra sig illa, då han två gånger innan sprungit in i mamman så hon tappade balansen och snubblade in i MIG, första gången blev jag irriterad för att morsan inte gjorde ett jävla skit och andra gången hann jag precis påbörja min utskällning för att sedan hejda mig själv då jag var där med ett par kollegor och inte ville ställa till en scen, annars hade jag skällt ut morsan efter noter, för denna handfallenhet är det värsta jag varit med om.

Jag hinner räkna till 4 så hör jag ett DUNK. Ungen slår huvet stenhårt i betonggolvet, och börjar således stortjura. Morsan tar upp ungen och tröstar honom och måste därför sätta ner ungen hon hade i famnen som direkt ger ifrån sig ett alarmskrik tätt följt av stortjut. Nu har morsan tre fullständigt hysteriska ungar som tävlar med varann vem som överröstar vem och hela Mcdonalds kollar och tänker förmodligen samma sak som jag "Vad är dehär för jävla morsa"

Hur resonerar denna person när hon tar med sig en överstissig unge, en unge som sover och således inte kommer vara på bra humör när hon vaknar och en unge som redan är på dåligt humör när dom går in på Mcdonalds ? Varför måste dessa prompt följa med in ? Det var en kavalkad i uppvisning i hur man sämst uppfostrar ungar.
Citera
2007-08-15, 15:27
Medlem
Kojaks avatar
Jag kommer att tänka på en av mina favoritreklamfilmer när jag läser den här tråden.

Varsågoda:

http://www.youtube.com/watch?v=i30c4WHuaIg

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in