• 1
  • 2
2007-08-13, 23:25
Bannlyst
vilka muskler tränas utav bänkpress med smalt grepp?
även kallad "smalbänk?"
Citera
2007-08-13, 23:27
Medlem
ju smalare desto mer tar det på tricepsen, men det tar även på mitten av bröstet.
brukar ha det som första tricepsövning ibland
Citera
2007-08-13, 23:46
Bannlyst
BÄNKPRESS ÄR INTE EN BRÖSTÖVNING. Det är MÅNGA mer muskler som det handlar om!!!

Smakbänk, tar som en åvan skrev, smalare = mer triceps. Men mycket axlar, bröst, rygg osv...
Citera
2007-08-13, 23:54
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trokic
BÄNKPRESS ÄR INTE EN BRÖSTÖVNING.

Mjo, det kan nog kallas en bröstövning. Men jag förstår vad du menar, "övning för hela överkroppen" är ju ganska träffande.
Citera
2007-08-14, 00:13
Medlem
CoolPixs avatar
Citat:
BÄNKPRESS ÄR INTE EN BRÖSTÖVNING. Det är MÅNGA mer muskler som det handlar om!!!

Smakbänk, tar som en åvan skrev, smalare = mer triceps. Men mycket axlar, bröst, rygg osv...

Exakt, en sammansatt basövning
Citera
2007-08-14, 01:02
Medlem
Suomis avatar
Citat:

Eftersom fokus ligger på Pectoralis Major så klassas den som en bröstövning.

Hade blivit jäkla svårt att dela in övningarna annars då det är många (basövningar) som involverar många muskelgrupper. Att kalla marklyft för en ryggövning är även det enligt ditt resonemang felaktigt.

En överkroppsbasövning med betoning på Pectoralis Major är väl det vettigaste jag får till, även om triceps och främre axlar även involveras starkt.
Citera
2007-08-14, 01:16
Medlem
LD50s avatar
Citat:

Så då är inte knäböj en benövning heller då?
Citera
2007-08-14, 04:35
Bannlyst
Citat:

När du kör bänkpress= Tung träning och noll isolation. Alla de stödjande muskelgrupperna som latsen, axlarna, buken och triceps är de muskler som får göra jobbet.

När jag kör bänkpress= Total minimering av avändandet av de muskler som är stödjande vilket innebär total fokus på isolation av bröstmuskeln.

Du kör bänkpress för att kunna lyfta tyngre och tyngre.
Jag kör bänkpress för att få större bröstmuskler.
Citera
2007-08-14, 12:02
Medlem
caran672s avatar
när man kör smal bänk kan man beroende på hur man reser upp stången koppla in bröst eller triceps olika mycket.. Vill man att det ska ta mer på triceps måste man hela tiden ha koll på armbågslederna och räta ut armarna snarare än pressa upp vikten för att triceps ska aktiveras maximalt.

Det är mina erfarenheter av övningen och jag tycker den är utmärkt att köra för triceps.
Citera
2007-08-14, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Så då är inte knäböj en benövning heller då?

Böj, tar ju som fan på MÅNGA mer muskler än bara ben? Ryggen osv osv!

Knäböj är ju FRÄMST en benövning.
Citera
2007-08-14, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HansGruber
När du kör bänkpress= Tung träning och noll isolation. Alla de stödjande muskelgrupperna som latsen, axlarna, buken och triceps är de muskler som får göra jobbet.

När jag kör bänkpress= Total minimering av avändandet av de muskler som är stödjande vilket innebär total fokus på isolation av bröstmuskeln.

Du kör bänkpress för att kunna lyfta tyngre och tyngre.
Jag kör bänkpress för att få större bröstmuskler.

Det är ju rätt..
Citera
2007-08-14, 12:23
Bannlyst
Kan ju passa på att ställa en till fråga i denna tråden, är det dummt att köra smal + vanlig bänk på samma pass? :O
eller det kanske blir för mycket, tänkte att jag ville komma åt innre bröst lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in