• 1
  • 2
2007-08-13, 23:03
Medlem
sparlunds avatar
Har tänkt mig att bygga en htpc-burk, och skulle vilja prova att köra med ett annat system än win98 eller xp då det är så hiskeligt fult, och finns imo inget riktigt smidigt sätt att leta igenom sitt film-bibliotek. Jag vet att mediacenter finns, men har sett de hos en polare och det såg verkligen bög ut, o har hört att de krashar med jämna mellanrum.
Det jag behöver är att man ska kunna tanka hem filmer med min bittorrent-klient, sedan enkelt kunna lägga in dom i ngt slags program som jag bläddrar runt i. Sen om det skulle gå att köra in i routern och tanka från min xp-dator till htpcn över nätverket vore bra med!
Känns som att det borde finnas ngt OS dedikaderat för endast detta, så "htpc-scenen" eller vad du vill kalla det, är ganska stor. Är inte direkt superhaj på linuxsystem, men har kört DSL en del.

Så?=)
Citera
2007-08-13, 23:15
Medlem
Jag kör min HTPC med Vista 32-bitars och det fungerar klockrent. Jag har XP på kontoret och streamar filmer trådlöst till vardagsrummet utan problem. HTPC:n kör jag bara som en ren dator med Vista. Jag har en mapp på kontoret där jag har packat upp filmen jag vill se och sen mountar jag den från vardagsrummet med Daemon Tools och tittar på den via vlc. Jag har även fört över massa filmer till min HTPC så kan man kolla direkt via den. Sökfunktionen i Vista är outstanding då den är blixtsnabb så man får upp vilken fil man vill så snabbt det går beroende på hur snabb man är på tangentbordet. Detta är då en stor fördel om man har ett stort bibliotek med Mp3 så man slipper leta bland alla mappar men även bra om man har mkt filmer.
Citera
2007-08-13, 23:15
Medlem
flengs avatar
Mythtv var iaf stort för ett par år sen vet inte hur det är nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mythtv
http://www.mythtv.org/
Citera
2007-08-13, 23:31
Medlem
sparlunds avatar
Tror inte datorn klarar vista, och vill inte slänga ut massa onödiga pengar. Vill ha ett genuint system där du klickar runt med upponerpilar, som i media center fast snyggare helt enkelt =)

Läste en del om freevo, ngn som provat det? Förstog dock inte hur jag skulle kunna tanka hem filmer med det. HUr gör jag det?
Citera
2007-08-14, 00:48
Medlem
junks avatar
linuxmce, mythtv, eliza
Citera
2007-08-14, 01:06
Bannlyst
felpost
Citera
2007-08-14, 08:18
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
linuxmce, mythtv, eliza

Eliza hittade jag inget om, var ju bara en chatbot. De två andra var väl inte riktigt vad jag sökte, verkar som om jag måste ha ett tv-kort för att använda alla deras funktioner. Och jag vill ju bara tanka filmer och kolla på dom på ett smidigt sett, men detta gör tydligen inga linux-användare, så jag får köra på den enda vägen jag vet - Windows! Om ni inte kan övertyga mig till annat...
Citera
2007-08-14, 10:26
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag kör själv Slackware 12 på min "HTPC." Har slått igång KDM med autoinloggning, samt att rotkatalogen för min filmsamling öppnas i fullskärmsläge automatiskt.

Nu råkade jag också ha liggandes en styck seriell IR-mottagare med fjärrkontroll som jag en gång i tiden fick med ett Pinnacle-kort, så jag har lagt in LIRC och ställt in riktningsknapparna att motsvara datorns piltangenter och mittenknappen "enter." En av knapparna kan vara bra att ställa in på att motsvara "Gå upp en katalog" också, annars blir det jobbigt.

Därefter har jag associerat alla film-filer med mplayer och ställt in det på att starta i fullskärmsläge.

I stora drag är det allt som behövs. Det låter kanske krångligt, men det behöver inte vara det.

Jag har utöver ovanstående även lagt in lite fler funkioner för fjärrkontrollen i LIRC så att jag kan kontrollera mplayer och navigera i filstrukturen lite enklare.
Citera
2007-08-14, 15:18
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Och jag vill ju bara tanka filmer och kolla på dom på ett smidigt sett, men detta gör tydligen inga linux-användare...
Jag gör det. Genom att sortera in filmerna och tv-serierna i mappar, för att sedan dubbelklicka på dem. Kan det bli smidigare?

HTPC-grejer är väl mer till för uppspelning av inspelningar av tv-program och filmer från TV-apparaten.
Citera
2007-08-14, 18:46
Medlem
sparlunds avatar
okej. Hade kanske en felaktig uppfattning om vad en htpc var helt enkelt =) Ska köra win98 eller xp (om de funkar).
Citera
2007-08-14, 18:49
Medlem
XXllls avatar
Windows XP Media Center Edition?
Citera
2007-08-14, 18:51
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Eliza hittade jag inget om, var ju bara en chatbot. De två andra var väl inte riktigt vad jag sökte, verkar som om jag måste ha ett tv-kort för att använda alla deras funktioner. Och jag vill ju bara tanka filmer och kolla på dom på ett smidigt sett, men detta gör tydligen inga linux-användare, så jag får köra på den enda vägen jag vet - Windows! Om ni inte kan övertyga mig till annat...

Ja, för att få alla funktioner. Men det är ju ett perfekt HTPC OS! MythTV är ju helt fantastiskt, det är det OSet du letar efter.

Bara för att du inte kan kolla på TV på det, för att du inte har TV kort, kan du fortfarande göra alla andra saker på det också.
  • Rip, categorize, play, and visualize MP3/Ogg/FLAC/CD Audio files. (FLAC, Vorbis, and MP3 encoding). Create complex playlists (and playlists containing playlists) through a simple UI.
  • An emulator frontend. (MAME, NES, SNES, generic PC games)
  • An image viewer/slideshow application.
  • A weather module.
  • A generic video player module, with automatic metadata lookups
  • A DVD player / ripper module. Make perfect backups, or transcode down to smaller file sizes.
  • An RSS news feed reader module.

Bara för att du inte kan använda alla funktioner till det är som att kalla säga att du inte vill ha Halflife för att du inte har internet, eller inte köpa en 2 meters säng bara för att du är 1.8 meter, eller inte köpa en DVD-spelare med jpg support och du har inga brända jpg skivor...

Förstår du hur du resonerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in