2007-08-13, 20:31
Medlem
Snubblade över info om en 22" skärm från Samsung, SyncMaster 2280HD 22". För närvarande säljs ju bara datorskärmar med analog tv-tuner, tex Samsung 22 TFT 225MW & LG M228WA Bz men den här har inbyggd HDTV-tuner istället.

Infon om den har funnits ute länge och den skulle ha börjat säljas i april läste jag någonstans.

TV och datorskärm i ett, perfekt för studentlyan

Frågan är ju bara om/när den kommer till Sverige? Nån som vet?
Citera
2007-08-13, 21:48
Medlem
DennisOlofs avatar
Ingen aning men det har ju funnits länge, externa TV tuners man kan koppla mellan grafikkortet och datorskärmen. Kan man köra pIp och annat skoj, behöver man inte ens en dator, går bra koppla in tunern direkt till skärmen.

Vet ej om det finns för HDTV men det lär ju komma, låter onödigt köpa en med inbyggt tuner, då låser man bara fast sig, tänk om tuners går sönder, ska du byta hela skärmen då ?
Citera
2007-08-13, 22:23
Medlem
Alfaslangs avatar
"om tunern går sönder"?

Resonerar du så om en vanlig TV också? Onödigt att köpa en TV med inbyggt tuner. Tänk om tunern går sönder, då får man köpa en ny TV.

Jag har själv aldrig varit med om, eller ens hört talas om, en tuner som gått sönder av normal användning. Men det är klart, vill man vara på den säkra sidan, så...
Citera
2007-08-13, 22:31
Medlem
Jo fast med tunern i datorn så måste ju datorn vara på vilket ju är ett hinder vid impuls-tittande.

PiP finns ju internt även i den här skärmen.

Ang. "tuners man kopplar direkt till skärmen" så antar jag att du menar nån sorts boxer/digitalmottagare. Problemet med dessa är att de inte har dvi-ut vilket ju är ett krav för att koppla ihop digitalmottagaren med en datorskärm. Har dock hört att sådana finns i Tyskland. (tips till den glade importören).

Lösa HDTV-mottagare är ju jättedyra idag, runt 3000:- för de jag sett. Finns det integrerat från början blir det ju säkert billigare.

Hur ofta går tunern sönder då? Har då aldrig hört om nån tv där tunern har pajat. Det är ju bara ett chip som inte ens utvecklar speciellt mycket värme, så jag skulle säga att den risken är minimal under skärmens livslängd.
Citera
2007-08-14, 07:42
Medlem
Hur blir det med att spela in på dator etc med hög kvalitet med en sådan skärm?

Om det inte går så antar jag att man måste skaffa ett separat TV kort med HD stöd. Jag har försökt hitta ett bra TV kort med HDTV stöd som inte är för dyrt. 3000 kr är nog för mycket för mig för en lös HDTV tuner.
Citera
2007-08-14, 13:39
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är ju att det finns två olika typer av HDTV-mottagare beroende på om de skall anslutas till marknätet eller kabel-tv. Det är inte många tillverkare som vill ha inbyggd HDTV-mottagare just därför, utan vill hellre ha det som tillbehör typ pluginkort som på de stora LCD-skärmarna.
Citera
2007-08-14, 18:49
Medlem
Ser inte det som ngt större problem. Det är ju bara att man väljer den sorts digitalmottagare som passar till kabel-tv eller marknätet beroende på vad man har tillgång till.

Här är för övrigt spec på Samsung SyncMaster 2280HD:
http://www.cdw.com/shop/products/specs.aspx?EDC=1260269

Product Name 22 inch LCD 700:1 2280HD Black DVI-D VGA HDMI Svid 5MS Speaker 3-Year Warranty
Color Black Cabinet
Actual Screen Size 22"
Maximum Resolution 1680 x 1050
Features Picture in Picture
Screen Technology Active Matrix TFT
Ports DVI-D
S-Video In
SPDIF Digital/Optical Audio Line In
HDMI
Comonent Video In
Composite Video In
Compatible Technology HDTV