2007-08-13, 16:01
Medlem
Neveus avatar
Har köpt en dator på dell med windows vista förinstallerat. Vill byta till xp.
När jag sen tankar in xp så går den igenom allting men får i slutändan upp ett löjligt felmeddelande. Har googlat och förstått att det har med raid å göra då jag har en sata-hårddisk. Nu måste man tydligen installera sata drivrutiner manuellt hur gör jag detta då jag ej fick med någon floppyenhet? (diskstationer är ju uråldriga) kan jag göra detta via usbminne? Och vilka sata drivrutiner är det jag ska ha? Datorn är en dell dimension 9200. Vore ytterst tacksam för svar. Håller på bli galen här.
Citera
2007-08-13, 16:09
Medlem
Doncos avatar
Dessa drivrutiner brukar höra ihop med moderkortet. Om du fick en cd/dvd med drivrutiner för moderkortet bör de ligga där, annars hittar du dem på tillverkarens hemsida.

BTW, ska du verkligen köra RAID? Annars kan du nog strunta i dem
Citera
2007-08-14, 14:58
Medlem
Neveus avatar
Går det att göra på något annat sätt då man har sata-hårddisk så lyssnar jag gärna.
Citera
2007-08-14, 15:50
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neveu
Går det att göra på något annat sätt då man har sata-hårddisk så lyssnar jag gärna.

Sorry, läste inte ordentligt. Ja, självklart behöver du SATA-drivisarna

Kolla moderkortstillverkarens hemsida, alternativ dells sida (där borde de finnas).

Eller, har jag fattat allt fel, startar inte datorn med XP alls? Om den gör det och frågar efter disk med drivrutiner borde du kunna köra in dessa via USB.
Citera
2007-08-14, 17:25
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Sorry, läste inte ordentligt. Ja, självklart behöver du SATA-drivisarna
Ja eller inte, det kan även hjälpas med inställningar i BIOS också på en del maskiner, jag har 16st där det fungerar klockrent utan några egna sata drivisar från tillverkaren
Citera
2007-08-14, 17:33
Medlem
Neveus avatar
Förmodligen är det jag som varit otydlig. Jag lyckas inte komma till formateringsläget när jag försöker installera xp, utan får ett felmeddelande och detta pga att jag saknar satadrivrutiner. Går det att stänga av denna funktion eller nåt och ändå installera windows xp?
Citera
2007-08-15, 23:08
Medlem
jrosens avatar
Du behöver dessa drivrutiner, du hämtar dem i från dells hemsida. Under tiden den laddar installationen så kommer det upp att du skall trycka någon F-tangent för att lägga in drivrutiner. Dock osäker på om det går att lägga in via usb/cd har bara gjort det via diskett.
Citera
2007-08-16, 12:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Förmodligen är det jag som varit otydlig. Jag lyckas inte komma till formateringsläget när jag försöker installera xp, utan får ett felmeddelande och detta pga att jag saknar satadrivrutiner. Går det att stänga av denna funktion eller nåt och ändå installera windows xp?

Men du har väl inte tänkt på att tillfälligt LÅNA en diskdrive (med kablage) och sätta in i din PC under installationen?

Och NEJ! XP är så konstruerat att drivrutinen måste finnas på CD´n eller på A:\,

Hur du laddar ner drivrutiner är busenkelt!

du surfar till: http://support.euro.dell.com/support...=19&l=sv&s=gen

Och väljer "choose by servicetag" och laddar ner de drivisar som passar din hårdvara!

Citera
2007-08-16, 15:08
Medlem
Neveus avatar
Tack för ditt svar, nu vet jag iaf var drivisarna är. Suck måste göra en slipstreamskiva isåf. GUD SÅ JOBBIGT SKJUT MIG, hata vista.
Citera
2007-08-16, 15:09
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Tack för ditt svar, nu vet jag iaf var drivisarna är. Suck måste göra en slipstreamskiva isåf. GUD SÅ JOBBIGT SKJUT MIG, hata vista.

Tssss... Du skulle inte ha nedgraderat det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in