• 1
  • 2
2007-08-15, 14:02
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Archlinux är alltid det bästa alternativet för alla. Det är den garanterat snabbaste icke-source-disten. Stabil som ett granitblock och har världens bästa pakethanterare.
Mycket simpel att konfigurera också, man slipper alla larviga GUIs som SuSe, *ubuntu, Fedora mfl. har blivit så kåta på.
Citera
2007-08-15, 16:18
Medlem
Ubuntu är helt perfekt för dig som precis har lämnat Windoze bakom dig och vill börja med Linux. Senare när du lärt dig grunderna i Linux kan du, om du vill, byta till en annan dist. av Linux. (Fast jag har inte kommit så långt ännu, så jag är kvar vid Ubuntu)

Citat:
Ursprungligen postat av flows
Finns ett tillägg till GIMP som gör att interfacet etc blir mer som i Photoshop...

http://plasticbugs.com/index.php?p=241

Tack så mycket! Inte visste jag att det fanns till GIMP. Jag har kört Photoshop via VirtualBox tills nu.
Citera
2007-08-15, 22:57
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jag går rakt emot strömmen och säger gentoo, enkelt, logiskt, optimerat för din dator, underbara communties...

Plus att man lär sig Linux och systemet i övrigt väldigt fort och bra. Jag körde gentoo som första dist, gick underbart, lärde mig väldigt fort.
Citera
2007-08-15, 23:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
För att det är lättare att använda, har en live-cd, är lättare och snabbare att installera, får plats på en cd och för att det finns mångra fler guider och forum på internet för ubuntu?
Varför köra det gamla orginalet när man kan köra den moderna versionen?

Skall man vara petig så får Debian också plats på en CD, även om det går åt tre DVD eller ett 20-tal CD om man vill ha hela distributionen. Debians netinst-skiva är bara runt 150 MB stor och innehåller allt man behöver för att installera bassystemet. Vill man ha fler paket så laddas de hem i samband med installationen. Det är ofta det vettigaste sättet att installera Debian på eftersom man slipper ladda hem de paket som man inte vill ha. Vill man installera Debian och få paket motsvarande de som ingår i Ubuntu så bör den nedladdade mängden data bli mindre än om man laddar hem en Ubuntu-ISO.

Särskilt svårinstallerat är det inte. För de flesta så är det nog visserligen svårare att installera Debian än Windows, men Ubuntu är heller ingen dans på rosor. Det är ju bara att läsa detta forum så får man en uppfattning om hur svårinstallerat Ubuntu är: det frågas om det varenda dag och en hel del av de som försöker att köra det verkar ge upp och hör aldrig mer av sig efter att ha ställt en fråga eller två.

Dokumentationen för Debian är väldigt bra för att vara Linux, vilket kanske hänger samman med att det har funnits sedan den tiden då man var glad om man hade en 66 MHz 486:a med 8 MB minne.

Att se Ubuntu som en modernare variant av Debian är måhända inte helt fel, men man kan också se det som att Debian är den stabila varianten och att Ubuntu är den där det experimenteras mer med nya saker som kommer att finnas i Debian i framtiden. För övrigt så är ju Debian Etch och Ubuntu Feisty släppta ungefär samtidigt.
Citera
2007-08-17, 09:48
Medlem
Du bör definitivt köra ubuntu. Den enklaste desktop-varianten för nybörjare helt klart. Det finns även i princip oändligt med support till disten, eftersom communityt är så stort.
Citera
2007-08-18, 16:43
Medlem
Sir Elofs avatar
Ubuntu säger jag också.

Ubuntu är som sagts lätt att installera och var helt rätt för mig iaf som första kontakt med linux i egen dator. Efter att ha sett Ubuntu på min laptop så har lillasyrran och morsan även dom gått över till linux, vilket är kul. Men även en fingervisning i hur enkelt det kan vara iom att en gamling som morsan tog det till sig.

Ladda hem, bränn iso-fil och boota live-cd'n så får du se och testa lite själv, och kanske rentav installera. Men testa internet, evetuellt trådlöst, ljudkort osv så ser man iaf i stora drag hur det hela kommer att fungera färdiginstallerat.

Edit: Lycka till!
Citera
2007-08-18, 17:58
Medlem
Raxs avatar
Jag kör Windows Server 2003, fick det gratis genom skolan, det är iaf det bästa Windows jag har provat, grymt stabilt är det iaf, dock är det en del bök i början för att få det att fungera som en workstation

Provade först Ubuntu men fick psykiska problem av fönsterhanteraren
Citera
2007-08-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Archlinux är alltid det bästa alternativet för alla. Det är den garanterat snabbaste icke-source-disten. Stabil som ett granitblock och har världens bästa pakethanterare.
Mycket simpel att konfigurera också, man slipper alla larviga GUIs som SuSe, *ubuntu, Fedora mfl. har blivit så kåta på.

Vector Linux är också sjukt snabb. Slackware-baserad.
Citera
2007-08-18, 23:57
Medlem
Det bästa med OpenSUSE är att du kan administrera systemet enkelt med ett grafiskt verktyg. YaST funkar till det mesta och är lättanvänt. Och om du tycker att paketinstallationen är långsam i yast så kan du alltid använda smart, som är väldigt snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in