Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-12, 22:48
  #1
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Har idag en 3 år gammal burk med Windows XP och jag funderar på om jag ska prova att piffa upp burken med något nytt innan jag ev. köper nytt.

Något bra OS som är stabilt och bra.

512 RAM
AMD Athlon 2000
120GB HDD
GeForce4 MX 440

Det sägs ju av ägare till andra OS att Windows är så osäkert och dåligt.
Så kan man få något tips och en enkel men utförlig förklaring eller tips till ngt annat os?

Tack ska ni ha!
Citera
2007-08-12, 22:51
  #2
Medlem
flowss avatar
Ubuntu!

Fast fråga dig först: vad vill du använda datorn till?

Surfa, ordbehandling etc är ubuntu jättebra på (och dessutom är allt det gratis!). Finns jättebra guider och så här på FB om Ubuntu - men det är dock väldigt enkelt att installera och handha.

Btw: http://www.flashback.org/showthread.php?t=507161
Citera
2007-08-12, 22:52
  #3
Medlem
Beror ju såklart helt på vad du ska använda burken till. Men som föregående rekommenderar jag Ubuntu. Bra community support finns det också.
Citera
2007-08-12, 22:54
  #4
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Ubuntu!

Fast fråga dig först: vad vill du använda datorn till?

Surfa, ordbehandling etc är ubuntu jättebra på (och dessutom är allt det gratis!). Finns jättebra guider och så här på FB om Ubuntu - men det är dock väldigt enkelt att installera och handha.

Btw: http://www.flashback.org/showthread.php?t=507161

Okej tackar! Och tack för länken också, jag såg den inte när jag sökte.
Citera
2007-08-13, 16:31
  #5
Medlem
Om du vill ha stabilitet så är inte Ubuntu den bästa disten. Den är absolut inte dålig men SUSE känns stabilare. Eller varför inte Debian Stable?
Citera
2007-08-15, 01:08
  #6
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonlisted
Om du vill ha stabilitet så är inte Ubuntu den bästa disten. Den är absolut inte dålig men SUSE känns stabilare. Eller varför inte Debian Stable?

Är det inte bättre för en nybörjare som precis ska dra sig bort från windoze att köra ubuntu. och sen låta det vara en inköpsport till tyngre grejjer?

Och Ubuntu är väll stabilt? Jag har aldrig haft nått problem med ubuntu som jag själv inte orsakat med nått underligt experiment.

Och jag säger som de andra: UBUNTU.
Citera
2007-08-15, 04:14
  #7
Medlem
qetuRs avatar
Som sagt, vill du kunna göra allt utom att Photoshopa och spela spel så är Ubuntu OSet för dej. Kanske för alla människor som inte photoshopar och spelar spel.

Men det finns alternativ till Adobe Photoshop, det är inte i närheten lika grymt som Photoshop, och är du hyvens på PS så är det ett hellvete att komma igång igen, man känner sej som tredje gången du satt och pilla i photoshop.

Vissa spel funkar, mestadels OpenGL spel. Så har du en kraffull dator bör WoW och CS funka under Wine.
Citera
2007-08-15, 05:48
  #8
Medlem
Varför säger alla ubuntu? Varför köra kopian av orginalet Debian?

www.debian.org säger jag bara.
Citera
2007-08-15, 07:40
  #9
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Varför köra kopian av orginalet Debian?
För att det är lättare att använda, har en live-cd, är lättare och snabbare att installera, får plats på en cd och för att det finns mångra fler guider och forum på internet för ubuntu?
Varför köra det gamla orginalet när man kan köra den moderna versionen?
Citera
2007-08-15, 12:13
  #10
Medlem
Bensos avatar
Gentoo... I like
www.gentoo.org
Citera
2007-08-15, 13:08
  #11
Medlem
xdrs avatar
Jag går rakt emot strömmen och säger gentoo, enkelt, logiskt, optimerat för din dator, underbara communties...
Citera
2007-08-15, 13:13
  #12
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Som sagt, vill du kunna göra allt utom att Photoshopa och spela spel så är Ubuntu OSet för dej. Kanske för alla människor som inte photoshopar och spelar spel.

Men det finns alternativ till Adobe Photoshop, det är inte i närheten lika grymt som Photoshop, och är du hyvens på PS så är det ett hellvete att komma igång igen, man känner sej som tredje gången du satt och pilla i photoshop.

Vissa spel funkar, mestadels OpenGL spel. Så har du en kraffull dator bör WoW och CS funka under Wine.

Finns ett tillägg till GIMP som gör att interfacet etc blir mer som i Photoshop...

http://plasticbugs.com/index.php?p=241
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback