2007-08-12, 19:44
Medlem
Forever Winters avatar
Hej!
Har precis tvingats göra en nyinstallation av WinXP på min burk. Jag satte i CD'n med WinXP Pro (skarp version) och började installationen. När jag startar om burken blir jag frågad vilken av följande OS jag vill använda "Microsoft Windows XP", "Microsoft Windows XP".
Alltså misstänker jag att det kanske finns rester kvar och gör om installationen men gör en formatering (ej snabb) på partitionen C. När jag gjort det och installerat WXP så får jag samma fråga igen...

När jag sätter i skivan igen och bootar ser jag att partition C är uppdelad i 2 enheter (dock bara en som syns i utforskaren). En liten del på ca 4 GB heter något me A*** Utillities och har ingen beteckning.
Hårddisk 1 har alltså 2 partitioner; C: och den mystiska AU.
Hårddisk 2 har en som vanligt; D:

Vad är problemet?? Hur kan jag ta bort ena OS'et (som dessutom inte går att starta)?
Citera
2007-08-12, 20:50
Medlem
linuxfreaks avatar
Ta bara bort den mystiska partitionen
sen finns de ett verktyg på WinXP Cdn, om du kör igång recovery konsolen precis när du har bootat cdn, så kan du köra bootcfg har jag för mig, de borde lösa ditt problem.

Edit:
Eller så kan du kolla i boot.ini som ligger under c:\ och bara ta bort den felaktiga partitionen
Citera
2007-08-12, 21:38
Medlem
Forever Winters avatar
Jag kanske uttryckte mig otydligt...
Jag har alltså formaterat C: disken och sedan installerat Win XP EN gång. När jag startar datorn stannar den efter en stund och den frågar vilket av operativsystemen jag vill starta. Alternativen jag får ser likadana ut:
Microsoft Windows XP
Microsoft Windows XP

Om jag väljer översta alternativet går datorn igång som den ska. Om jag väljer den nedre så säger den att det saknas filer.

Jag har alltså gjort om proceduren med att formatera hårddisken och sedan installera XP, med samma resultat. Hur kommer det sig att den upptäcker två operativsystem??

Och vad är den mystiska EISA utilities partitionen för något??

EDIT: Partitionen heter EISA Utilities
Jag hittar inge fil som heter boot.ini. Har sökt i hela datorn...
Citera
2007-08-12, 23:11
Medlem
linuxfreaks avatar
boot.ini ska finnas där
den är antagligen markerad "hidden" och den ska ligga direkt i C: om de är din windows partition

Partitionen som heter EISA skulle jag tro är nån sorts recovery partition som tex. olika företag sätter i sinna datorer för att göra de lättare att installera om windows. Är din dator ett hemmabygge eller är den köpt typ på siba eller nåt ? :-p

Har du prövat de där med WinXp CDn eller?
Citera
2007-08-13, 09:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag har alltså formaterat C: disken och sedan installerat Win XP EN gång. När jag startar datorn stannar den efter en stund och den frågar vilket av operativsystemen jag vill starta. Alternativen jag får ser likadana ut:
Microsoft Windows XP
Microsoft Windows XP

Om jag väljer översta alternativet går datorn igång som den ska. Om jag väljer den nedre så säger den att det saknas filer.

EDIT: Partitionen heter EISA Utilities
Jag hittar inge fil som heter boot.ini. Har sökt i hela datorn...

Ehh... Ärligt talat ser det ut som om du borde ha raderat partitionen med C:\ på..
och därefter skapat en ny partition för C:\
På så sätt hade inte du "ärvt" en äldre boot.ini (Som du visst har.. Det är en dold fil som ligger direkt på C:\ )
Citera
2007-08-13, 11:39
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuxfreak
boot.ini ska finnas där
den är antagligen markerad "hidden" och den ska ligga direkt i C: om de är din windows partition

Partitionen som heter EISA skulle jag tro är nån sorts recovery partition som tex. olika företag sätter i sinna datorer för att göra de lättare att installera om windows. Är din dator ett hemmabygge eller är den köpt typ på siba eller nåt ? :-p

Har du prövat de där med WinXp CDn eller?

Troligen är det en recovery historia som ligger där. Datorn är köpt av Komplett och jag har/hade support på den.
När jag startar recovery på disken så visar den dock bara ett OS. Antagligen den "friska".

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehh... Ärligt talat ser det ut som om du borde ha raderat partitionen med C:\ på..
och därefter skapat en ny partition för C:\
På så sätt hade inte du "ärvt" en äldre boot.ini (Som du visst har.. Det är en dold fil som ligger direkt på C:\ )

Stämmer. Så här ser den ut.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Så visst visas det två OS...
Räcker det med att radera sista posten i boot.ini så är det löst? Jag menar, det är ju trots allt bara ett OS installerat.

Jag är tacksam att ni hjälper mig här, det uppskattas mycket!!
Citera
2007-08-13, 11:42
Medlem
DeGes avatar
Det räcker att radera sista posten i boot.ini
Kod:
  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro  soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect 
Citera
2007-08-13, 12:13
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Det räcker att radera sista posten i boot.ini
Kod:
  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro  soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect 

Gjort! Och det fungerar. Tackar...
Lärde mig också att EISA Utilities är en återställningspartition. Om jag trycker F10 vid boot så kan jag installera WinXP och moderkortets drivrutiner utan några skivor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in