2007-08-12, 19:44
Medlem
Forever Winters avatar
Hej!
Har precis tvingats gra en nyinstallation av WinXP p min burk. Jag satte i CD'n med WinXP Pro (skarp version) och brjade installationen. Nr jag startar om burken blir jag frgad vilken av fljande OS jag vill anvnda "Microsoft Windows XP", "Microsoft Windows XP".
Allts misstnker jag att det kanske finns rester kvar och gr om installationen men gr en formatering (ej snabb) p partitionen C. Nr jag gjort det och installerat WXP s fr jag samma frga igen...

Nr jag stter i skivan igen och bootar ser jag att partition C r uppdelad i 2 enheter (dock bara en som syns i utforskaren). En liten del p ca 4 GB heter ngot me A*** Utillities och har ingen beteckning.
Hrddisk 1 har allts 2 partitioner; C: och den mystiska AU.
Hrddisk 2 har en som vanligt; D:

Vad r problemet?? Hur kan jag ta bort ena OS'et (som dessutom inte gr att starta)?
Citera
2007-08-12, 20:50
Medlem
linuxfreaks avatar
Ta bara bort den mystiska partitionen
sen finns de ett verktyg p WinXP Cdn, om du kr igng recovery konsolen precis nr du har bootat cdn, s kan du kra bootcfg har jag fr mig, de borde lsa ditt problem.

Edit:
Eller s kan du kolla i boot.ini som ligger under c:\ och bara ta bort den felaktiga partitionen
Citera
2007-08-12, 21:38
Medlem
Forever Winters avatar
Jag kanske uttryckte mig otydligt...
Jag har allts formaterat C: disken och sedan installerat Win XP EN gng. Nr jag startar datorn stannar den efter en stund och den frgar vilket av operativsystemen jag vill starta. Alternativen jag fr ser likadana ut:
Microsoft Windows XP
Microsoft Windows XP

Om jag vljer versta alternativet gr datorn igng som den ska. Om jag vljer den nedre s sger den att det saknas filer.

Jag har allts gjort om proceduren med att formatera hrddisken och sedan installera XP, med samma resultat. Hur kommer det sig att den upptcker tv operativsystem??

Och vad r den mystiska EISA utilities partitionen fr ngot??

EDIT: Partitionen heter EISA Utilities
Jag hittar inge fil som heter boot.ini. Har skt i hela datorn...
Citera
2007-08-12, 23:11
Medlem
linuxfreaks avatar
boot.ini ska finnas dr
den r antagligen markerad "hidden" och den ska ligga direkt i C: om de r din windows partition

Partitionen som heter EISA skulle jag tro r nn sorts recovery partition som tex. olika fretag stter i sinna datorer fr att gra de lttare att installera om windows. r din dator ett hemmabygge eller r den kpt typ p siba eller nt ? :-p

Har du prvat de dr med WinXp CDn eller?
Citera
2007-08-13, 09:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag har allts formaterat C: disken och sedan installerat Win XP EN gng. Nr jag startar datorn stannar den efter en stund och den frgar vilket av operativsystemen jag vill starta. Alternativen jag fr ser likadana ut:
Microsoft Windows XP
Microsoft Windows XP

Om jag vljer versta alternativet gr datorn igng som den ska. Om jag vljer den nedre s sger den att det saknas filer.

EDIT: Partitionen heter EISA Utilities
Jag hittar inge fil som heter boot.ini. Har skt i hela datorn...

Ehh... rligt talat ser det ut som om du borde ha raderat partitionen med C:\ p..
och drefter skapat en ny partition fr C:\
P s stt hade inte du "rvt" en ldre boot.ini (Som du visst har.. Det r en dold fil som ligger direkt p C:\ )
Citera
2007-08-13, 11:39
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuxfreak
boot.ini ska finnas dr
den r antagligen markerad "hidden" och den ska ligga direkt i C: om de r din windows partition

Partitionen som heter EISA skulle jag tro r nn sorts recovery partition som tex. olika fretag stter i sinna datorer fr att gra de lttare att installera om windows. r din dator ett hemmabygge eller r den kpt typ p siba eller nt ? :-p

Har du prvat de dr med WinXp CDn eller?

Troligen r det en recovery historia som ligger dr. Datorn r kpt av Komplett och jag har/hade support p den.
Nr jag startar recovery p disken s visar den dock bara ett OS. Antagligen den "friska".

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehh... rligt talat ser det ut som om du borde ha raderat partitionen med C:\ p..
och drefter skapat en ny partition fr C:\
P s stt hade inte du "rvt" en ldre boot.ini (Som du visst har.. Det r en dold fil som ligger direkt p C:\ )

Stmmer. S hr ser den ut.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

S visst visas det tv OS...
Rcker det med att radera sista posten i boot.ini s r det lst? Jag menar, det r ju trots allt bara ett OS installerat.

Jag r tacksam att ni hjlper mig hr, det uppskattas mycket!!
Citera
2007-08-13, 11:42
Medlem
DeGes avatar
Det rcker att radera sista posten i boot.ini
Kod:
  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro  soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect 
Citera
2007-08-13, 12:13
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Det rcker att radera sista posten i boot.ini
Kod:
  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro  soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect 

Gjort! Och det fungerar. Tackar...
Lrde mig ocks att EISA Utilities r en terstllningspartition. Om jag trycker F10 vid boot s kan jag installera WinXP och moderkortets drivrutiner utan ngra skivor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in