Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-12, 07:51
Medlem
Om man skaffar ett nytt ipnummer, lagras det gamla nummret fortfarande hos operatören? om man tex har laddat ner film musik mm sedan byter ip nummer för att inte kunna blir spårad ?
Citera
2007-08-12, 07:56
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Ja
Citera
2007-08-12, 08:22
Medlem
om man köper en ny dator då och skrotar den gamla, kan man forfarande anklagas för olaga nedlagning?
Citera
2007-08-12, 09:28
Medlem
L Ron Hubbards avatar
IP-addressen ligger hos internetleverantören, den lånar du av dem så det hjälper inte att man byter dator.
Men om du suttar den andra åt h-e och har trådlåst utan säkerhet kanske man kan spela dum och säga att det måste vara nån annan... sånt har jag ju aaaaaaldrig gjort´, skulle inte ens tänka tanken.
De borde ha Mac-adressen (nätkortets unika adress, går visserligen att fejka med) med som lånar IP-adressen... men men... har du inte fått något lapp från din internetleverantör eller polis eller whatever om att du blir kollad så ska du nog inte oroa dig alls om detta.
Citera
2007-08-12, 12:31
Medlem
Spejnars avatar
Har man lite vett i skallen så behöver man inte oroa sig. Att någon skulle sätta dit dig för du tankade ner nya britney spears i Sverige känns rätt långsökt. I USA däremot ska man vara försiktig.
Citera
2007-08-13, 08:17
Medlem
sa om man hittar mitt ip nummer, men jag gor mig av med datorn,kopera en ny dator, kor tradlost, sa kan jag alltsa anda knytas till ip nummeret
Citera
2007-08-13, 08:30
Medlem
fortydligande

alltsa min fraga ar kan, man pa natt satt koppla ihop en specfik dator som anvants i ett tradlost natverk med ett ip nummer, har min leverantor nan som helst mer info an ipnummret, typ natverkskortnummer mm
Citera
2007-08-13, 08:35
Medlem
Tigrovis avatar
Din leverantör (BBB/Telia/Glocalnet) har en lista på IP-nummer, när de lånats ut, till vilken MAC-address och till vilken kund.
Vill någon veta vem som hade IP-numret X.x.x.x tidsnumret Y så är det en bara en polisanmälan bort.

Har du ett trådlöst nätverk (eller annan router) ser man din routers MAC-address och inte din dators (eller någon annan dator som använts i ditt nätverk).
MAC-addressen är ett sorts serienummer för ditt nätverkskort och kan ändras relativt enkelt, dvs det är inget bevis som egentligen kan bindas till dig.

Köp du en ny dator - det kommer inte påverka "spårbarheten" till att någon från din internetuppkoppling laddade ner något, någon gång.
Däremot kommer eventuellt din rättstavning och svenska tecken börja fungera. YMMV.
Citera
2007-08-13, 08:50
Medlem
ha ha stavningen just det, så om jag förstod rätt, om jag införskaffar en ny dator och har kört trådlöst, gör mig av med den gamla, så finns det inget bindande bevis mot mig personligen och min numera nya dator? skulle alltså lika gärna vara grannen som gjort nåt`?
Citera
2007-08-13, 08:57
Medlem
hanumans avatar
Det är korrekt uppfattat. Men du kan uppnå samma sak utan att byta dator. Du ser till att byta mac-address på din nuvarande dator och då är den - ur internetoperatörens synvinkel. En ny dator...
Citera
2007-08-13, 09:15
Medlem
ok hur gör man det då`? sitter på en mac
Citera
2007-08-13, 09:53
Medlem
Tigrovis avatar
Man googlar:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...AC-address+osx
http://www.google.se/search?hl=sv&q=macchanger+osx
Citera