2007-08-11, 21:28
Medlem
Får man ta med de små gastuberna till ett Primus-kök på inrikesflyget (reser med SAS)?

Någon som provat?
Citera
2007-08-11, 21:33
Medlem
MobileFreaks avatar
Kanske inte i handbagaget, men i resväskan kanske det inte borde vara omöjligt att få ta med sig? Eller är gasol för explosivt tro?
Citera
2007-08-11, 23:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Skulle TS vilja flyga med gasoltuber i lasten, som ingen vet ifall de hamnar i trycksatt kabin eller ej? Dessutom kan temeraturen variera rätt fläskigt i lastutrymmena. Jag har både råkat ut för minusgrader (ölen frös) och extrem hetta (2kg parmesanost som smälte ut i hela väskan) vid mina flygningar.

Känns tveksamt om jag skulle riskera en explosion för nått sånt. Köp på plats istället, det är ju standardgrejor världen över.
Citera
2007-08-12, 00:31
Medlem
cephs avatar
Dessutom tror jag inte de är så pigga på att flyga med sånt gods i vilket fall, för tids- och kostnadskrävande att behöva kontrollera grejerna grundligt efter eventuella bombmekanismer och annat som de oroar sig för nu för tiden. Samt den övriga säkerhetsrisken med kraftigt varierande temperaturer som Wireless säger osv.
Citera
2007-08-12, 01:52
Medlem
Nej det får du inte.
Jag satt på en SAS-flight för något år sen som blev försenat för att någon stjärna packat en gasoltub i bagaget.

http://www.lfv.se/templates/LFV_Info...0____1071.aspx
Citera
2007-08-12, 04:49
Medlem
Bush, George Ws avatar
Tidigare (innan 11 september) gick det utmärkt att lägga några gastuber av den typ man har på fjällvandring i det incheckade bagaget. Tillåtet var det väl knappast, men på den tiden kontrollerades ju aldrig bagaget när man reste inrikes.

Vad som händer i dag om tuberna upptäcks har jag ingen aning om, möjligen öppnar säkerhetspersonalen ditt bagage och plockar ur tuberna, eller också plockar de ur hela dig ur planet...

Vissa människor tar väldigt illa vid sig om man ens antyder att man tar med gasoltuber på flyget. Jag har en gång fått en utskällning av en arbetskamrat som tyckte att mitt agerande var synnerligen oaktsamt. Samma person hade dock inga problem att åka tåg upp till Lappland med gastuber i ryggsäcken. Detta kan tyckas märkligt eftersom det faktiskt är förbjudet att ta med gas på tåget, och dessutom torde det vara betydligt farligare än på flyget.
Citera
2007-08-12, 05:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
dock inga problem att åka tåg upp till Lappland med gastuber i ryggsäcken. Detta kan tyckas märkligt eftersom det faktiskt är förbjudet att ta med gas på tåget, och dessutom torde det vara betydligt farligare än på flyget.

En camping-gasburk gör ingen större skada på ett tåg vid ev donation, men väl i ett flygplan. En sådan burk kan spränga sönder en hel bil om den börjar läcka ut i bilen och antänds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in