• 1
  • 2
2007-08-11, 12:48
Medlem
Okej, det finns redan och annan likvärdig tråd. Men för att för att en gång för alla skilja agnarna från vetet är det lika bra att börja om från scratch.

OBS för att det ska bli något seriöst skall vi motivera varför vi tycker som vi gör.

Jag börjar och tar upp dem jag har erfarenhet av.

1. Kaspersky anti-virus 6.0. Snabbt och tycks hitta de allra flesta virus / malware. Emellertid är "on demand-scan" en aning långsam.

Jag har nyss installerat v 7.0.0.125 men har inte använt den tillräckligt länge för att kunna göra en korrekt bedömning. Återkommer när jag har använt det nån månad.

2. Nod 32. 2.7 (Kör den på en äldre laptop) En aning snabbare än Kaspersky 6.0. Dock hittar den inte riktigt alla virus. Bl.a. missade den ett känt Msn-virus (Kaspersky ordnar biffen) som har behandlats i en tråd här på flashback.

3. Panda anti-virus version 2004-2005. På skolan där jag läste körde dem det på samtliga datorer. Real time scanning var knappast den snabbaste jag vart med om. Men det var mig veterligen aldrig några problem med virus.

3. Norton Anti-virus. Har jag själv kört 2002- nång gång 2003. Emellertid råkar jag ut för eländet än idag när hälsar på hos mina föräldrar som envisas med att använda det. (Min styvfar är lite nojjig och inte mottaglig för argument, samt livrädd för sånt som är "okänt", därav byter han inte)

Det missar virus och lyckas med att slöa ner även riktigt snabba datorer samt ideliga live-uppdateringar som _kräver_ omstarter.
Troligtvis det klart sämsta AV bland dem större företagen.

Som om inte det räcker envisas flera större datortillverkare med att ha eländet förinstallerat vid leverans. GTFO!
Citera
2007-08-11, 13:05
Medlem
Ödlans avatar
Konstanta tester av sånhär mjukvara i alla mainstreamtidningar relaterade till datorer som man köper på Pressbyrån räcker.
Citera
2007-08-11, 13:12
Bannlyst
F-secure är ju bra med !

Råkade aldrig ut för problem när jag hade det. Saknar F-secure
Men slöar ned lite grann.
Citera
2007-08-11, 13:35
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNekarn
F-secure är ju bra med !

Råkade aldrig ut för problem när jag hade det. Saknar F-secure
Men slöar ned lite grann.

jag hade f-secure innan men när licensen gick ut så bytte jag till nod32 och hittade direkt två trojanska hästar.
Citera
2007-08-11, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
jag hade f-secure innan men när licensen gick ut så bytte jag till nod32 och hittade direkt två trojanska hästar.
Jo, jag funderar på att byta till Nod32 har Avast! nu... men tvekar
Är det gratis o.s.v ?
Citera
2007-08-11, 13:43
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Är det gratis o.s.v ?

Nod32 är inte gratis, du kan ladda hem en trial på 30 dagar. Men du kan gott betala de 300 kronorna för ett utomordentligt Antivirus, på så sätt stödjer du utvecklingen till Nod32

Norton antivirus: Fyfan säger jag, du kan lika gärna lägga en katt i datorchassit.
Segar ner, hittar inte alla virus, kräven omstart, tar sjukt lång tid på sig att scanna. Otroligt dyrt när man köper det, jävla skit AV tycker jag.
Citera
2007-08-11, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Nod32 är inte gratis, du kan ladda hem en trial på 30 dagar. Men du kan gott betala de 300 kronorna för ett utomordentligt Antivirus, på så sätt stödjer du utvecklingen till Nod32

Norton antivirus: Fyfan säger jag, du kan lika gärna lägga en katt i datorchassit.
Segar ner, hittar inte alla virus, kräven omstart, tar sjukt lång tid på sig att scanna. Otroligt dyrt när man köper det, jävla skit AV tycker jag.
Eller så tankar man, och stödjer inte dem !
Citera
2007-08-11, 14:43
Medlem
Titus pollos avatar
Det tragiska är ju att de som vet minst bör ha de mest avancerade, de med beteendekontroll och då får de svara på frågor som de inte vet nånting om. Så i realiteten blir det vi som vet vad som händer i en dator som använder antivirus som kaspersky, NOD32 eller brandväggar med beteendekontroll som Comodo och undrar var alla jävla virus är någonstans
Jag menar, hur ofta råkar någon ut för en .dll injection eller rootkit annat än via leaktests eller virus som man själv, medvetet, laddat ner för att se utifall säkerhetsprogrammen lever överhuvudtaget? Leaktesten är bra mycket mer avancerade än det som busarna använder.

Efter en fyra år av paranoia där jag provat varenda jävla säkerhetsprogram som finns samtidigt som jag laddat ner cracks och p2p:at som en galning utan att ha stött på någon slags malware* (nåja, ett par trojaner har väl slinket med nån crack, men inget som inte den sketnaste antivirus skulle klarat av) så har jag tagit bort allt skit från datorn. Skapat ett begränsat konto endast med gratis brandvägg, PCtools, och antivirus, Avira. Tror faen jag skulle kunna köra utan dem egentligen, men lite osäkerhet finns kvar forfarande. Jag har själv alltid tyckt att folk som skrattat åt oss med adminkonton (vi pratar windows) och ett tre meter tjockt pansar med säkerhetsprogram är jävla idioter osm inte fattat hur jobbigt det är med begränsat konto. Fatta hur jobbigt det är att installera program blabla... mmm...jag tyckte det fram tills jag själv provat på hur det är. Jag kör till och med Vista (trots UAC) på begränsat konto.

Så, efter denna harang så rekommenderar jag gratisprogrammen Avira eller Avast (det finns flera men i mit vinomtöcknade tillstånd kommer jag inte ihåg dem just nu) .

Det enda sättet för en normal jeppe att göra någon slags bedömning om vad man ska ha är att gå via antivirustest som VB100 eller Matousec eller varför inte Gkweb´s leaktestsl.
Avira och andra kanske inte upptäcker lika mycket som Kaspersky, men kom ihåg att inget antivirusprogram upptäcker alla virus, maskar, trojaner. Kom även ihåg att även om man fått virus eller annan malware så är de harmlösa som småbarn tills de exekveras.
Ett virus som ligger i en fil (som Kaspersky upptäcker när man kör en scan på hårddisken) är inget hot. Det som är relevant är vad som händer när man kör filen. Kasperskys berömda "detection rate" är ganska ointressant. Det är realtime skanningen som gör det relevanta jobbet egentligen. Därför behövs behaivour blockers och det är de som gör datoranvändandet jobbigt.

Och sannolikheten att man som vanlig användare råkar ut för något som är mer avancerat än det som gratisvarianterna kan upptäcka är larvigt små.

* Med det menar jag att jag haft program som Processguard, System Safety Monitor, Appdefend o Regdefend, Online Armor, PREVX2, Safe´n´sec, Comodo Firewall, Prosecurity, Kaspersky, NOD32 o fan vet allt, som inte reagerat på en endaste grej om jag medvetet själv inte matat dem med malware eller leaktests.
Citera
2007-08-11, 14:48
Medlem
wigwaggles avatar
För en proffs lösning så är Symantecs anti-virus i min opinion den bästa. Som IT säkerhets "guru"(Jag har jobbat med säkerhet sedan 1994, så har jag använt den / Norton sedan 1994. Inte någonsin har jag eller mina kunder fått virus. Visserligen så har man kört en registry förändringar på server nivån som hindrad Nimda och andra typer av anfall men öht, med 3 gånger dagligen uppdatering på central server som transparent skicka ut uppdateringar så är den grym.
Jag gjorde för några år sedan en roll out på 1350 arbets stationer och servrar utan att jag behövde att flytta min röv från min arbets station, det gick på mac XP, 95, 98, Netware och Windows 2000 på en naffs.
Med deras SMTP anti virus gateway så är man riktigt trygg. Jag har en kund som jag installerad SMTP gateway'n på 1999 - 8 år senare så har ännu inte startad om servern... Det fångar 100 tals med virus mail dagligen.
Men, som en enskilt användare med Symantec's ISG och anti virus så kan det ta ganske mycket RAM från din PC. Det finns "lättare" applikationer som är bättre lämpad om inte man har 50-80 MB med RAM över. Denna problem kan visserligen fixas med Ram Jolt, men ändå...
Citera
2007-08-11, 15:02
Medlem
Jag har testat Nod32, norton internet security och kaspersky. Var inte nöjd med något av dem. testade dem på olika sätt och hittade hål och skrev enkla script som ingen av dem lyckades hitta. Tillslut fick ja tips på Trend micro Pc-cillin internet security. Inget kommer igenom, helt fenomenalt och uppdaterar offta och slöar inte ner burken. Det är även firewall i den versionen ja har.
Citera
2007-08-11, 17:51
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Är det gratis o.s.v ?

jag kör på testversionen och det funkar perfekt, när det gått 30 dagar så installerar jag bara om nod32 och allt kör på som vanligt i 30 dagar till.
Citera
2007-08-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Konstanta tester av sånhär mjukvara i alla mainstreamtidningar relaterade till datorer som man köper på Pressbyrån räcker.

Tycker jag inte. Tidningen Datormagazin hade något riggat test av lite mer avancerade anti-virus som Norton mot alla odds vann. Har för mig dem testade "säkerhetspaket" och i det testet fanns t.ex i _nte_ Kaspersky internet security med.

Antog att dem bara slopade Kasperskys kandidat då dem vet liksom alla andra att Kaspersky äger Symantec när det kommer till anti-virus.

Att eländet är segt och stjäl massa cpu-kraft nämnde dem inget om...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in