2007-08-12, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enligt 14:e paragrafen, samlevnadsbalkens lag 1934:13 så gäller följande:

Förlovning, i syfte att inom en inte för avlägsen framtid ingå äktenskap, får ingås tidligast 50 veckor efter första träffen, senast åtta år och tre månader efter sammanboendet.

Innan förlovning må ske, krävs minst tretton fullbordade samlag, minst fyra månader sammanlagd (men icke nödvändigtvis oavbrutet) sammanboende under äktenskapsliknade former samt minst ett, men icke mer än femton, allvarliga gräl om annat än disk, ekonomi eller föräldrar.

Undantag är de som av religiösa skäl icke får sammanbo innan äktenskap. I dessa fall krävs dock föräldrars samtycke till förlovningen.

Några frågor?

Där har vi det,Inga konstigheter

Efter 3 månader så tycker jag knappt att man ska säga att man älskar någon,Och absolut inte förlova sig (Så nu har jag med sagt det)
Citera
2007-08-12, 03:34
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enligt 14:e paragrafen, samlevnadsbalkens lag 1934:13 så gäller följande:

Förlovning, i syfte att inom en inte för avlägsen framtid ingå äktenskap, får ingås tidligast 50 veckor efter första träffen, senast åtta år och tre månader efter sammanboendet.

Innan förlovning må ske, krävs minst tretton fullbordade samlag, minst fyra månader sammanlagd (men icke nödvändigtvis oavbrutet) sammanboende under äktenskapsliknade former samt minst ett, men icke mer än femton, allvarliga gräl om annat än disk, ekonomi eller föräldrar.

Undantag är de som av religiösa skäl icke får sammanbo innan äktenskap. I dessa fall krävs dock föräldrars samtycke till förlovningen.

Några frågor?
Haha! Nu iklädde du dig väl ändå den upprepat framlangade och påprackade maskeradkostymen av ett trååååll va?

(Håller med Ajajaj om att du är en ruskig buse, men detta då självklart menat med värme och uttryckt med en "nudge".)
Citera
2007-08-12, 03:37
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatefury
Där har vi det,Inga konstigheter

Efter 3 månader så tycker jag knappt att man ska säga att man älskar någon,Och absolut inte förlova sig (Så nu har jag med sagt det)
Fascinerande. Lust att utveckla?

Varför "ska" man inte säga det? Menar du att man inte "får" eller att man inte "kan" om inte en viss tid förflutit - med vilken grund uttalar du dig med sådan bestämdhet? Hm?
Citera
2007-08-12, 09:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nåja, jag försökte vara lite lustig, och med detta menade jag att det inte finns några regler - så ingen kan därför svara på frågan.

Känns det rätt - så förlov er för all del. Om ni gör det av rätt skäl.

Skulle det vara ett misstag, så är inte det hela världen.
Citera
2007-08-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
3 månader!?
Bor ni ens ihop?

Driver du med oss.

Flytta ihop med tjejen och var sambo i 2 år. Sedan kan saken börja diskuteras.

20 år och har varit ihop i 3 månader.... Nej och åter nej!!!

Precis efter 2 år vét man bättre om man vill förlova sig el intte??
Citera
2007-08-12, 21:03
Medlem
Bouchets avatar
I min mening är en förlovning endast ett sätt att visa omgivningen att man är upptagen, inget annat, så jag tycker du ska köra på!
Citera
2007-08-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Fascinerande. Lust att utveckla?

Varför "ska" man inte säga det? Menar du att man inte "får" eller att man inte "kan" om inte en viss tid förflutit - med vilken grund uttalar du dig med sådan bestämdhet? Hm?

Jag menar att man inte "kan" säga det efter en så pass kort tid,Visst är man nykär och hela faderullan,Allt känns underbart och man svävar på moln.

Men att verkligen älska någon betyder att..ja att man älskar någon.Det är ett så pass "laddat" ord att man måste vara minst 101% säker på att man älskar personen i fråga innan man säger det.Men tyvärr så kastas "älska" runt för mycket dessa dagar,Vilket är synd för det kommer snart förlora sin mening.
Citera
2007-08-14, 03:45
Medlem
Fapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
I min mening är en förlovning endast ett sätt att visa omgivningen att man är upptagen, inget annat, så jag tycker du ska köra på!

Där har vi det jag var ute efter. Det är exakt så jag vill att det skall symbolisera. Jag vill inte att det skall symboliser aliksom "Hej vi skall gifta oss inom ett år och vi har definitivt inte bråkat mer än 15 ggr". Jag vill bara visa att jag älskar personen och att hon har en partner som vill allt hennes bästa. That's it, vil inte ha miljarder regler och krångligheter
Citera
2007-08-14, 04:49
Medlem
Burtons avatar
Du vill alltså bara "äga" henne lite mer än gemene man?
Stämpla upptagen i pannan på henne eller gör som någon obskyr robinson-personlighet gjort, tatuera in "Såld" på armen.
Att vilja förlova sig bara för att folk ska se hon är upptagen är ingen anledning.
Man förlovar sig för man har intentionen att gifta sig.

En förlovning är inget man bara slänger ur sig. Men men samhället vi lefver i idag är ju som sådant att ett giftermål inte nödvändigtvis binder samman två personer mer än ett icke-äktenskapligt förhållande. Folk skiljer sig ju kors och tvärs och med fan o hans moster.

Så tänk efter både en och tre gånger innan förlovning och giftermål tycker iallfall jag.
Citera
2007-08-14, 05:00
Medlem
ap3s avatar
ojojoj nu blev jag förvånad.. att det finns så många traditionalister på fb var otippat. Jag har varit "förlovad" i 4 år, inga planer på att gifta mig.
Citera
2007-08-14, 23:42
Medlem
zheuzz78s avatar
Har varit gift dummaste jag gjort....
Skulle kunna tänka mig att förlova mig, inte för att gifta mig igen, utan för att det är en symbol för samhörighet... iaf enligt _mig_

"Mina ord-min sanning- nödvändigtvis inte Din"
Citera
2007-08-14, 23:57
Medlem
Nensans avatar
Förlovning är rätt stort, säker på att hon inte blir skrämd?

Istället för att köra "förlovningsgrejen" så tycker jag att du kan köpa förlovningsringar MEN där ert datum då ni blev tillsammans står. Inte lika stort, ni visar att det är ni två och det visar även hur mycket du älskar henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in