2007-08-11, 10:49
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oi-san
När jag var 16 så hade jag och min dåvarande flickvän varit tillsammans i ett år.
Vi bestämmde oss för att förlova oss.

Men det något jag ångrar lite idag.
Gifte ni er sen inom ett år? Får man ens gifta sig när man är under 18 år?
Citera
2007-08-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
berätta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Gifte ni er sen inom ett år? Får man ens gifta sig när man är under 18 år?

Vi var tillsammans i två år till efter förlovningen.
Det tog slut i februari i år, och vi umgås fortfarande som vänner.

Finns inte så mycket mer att säga. Jag var (är?) ung och dum, och blind av kärleken.
Nu i efterhand så är det inte allt för roligt att ha en före detta fästmö, vid 19års ålder.

Men om jag skulle spola tillbaka tiden, så skulle jag antagligen göra om samma sak igen.
Vi hade tre underbara år tillsammans.
Citera
2007-08-11, 18:47
Medlem
CDPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fapa
Allting är perfekt.

Det som är perfekt nu börjar ändå att hänga förr eller senare. Köp ett playstation istället.
Citera
2007-08-11, 21:05
Medlem
hanumans avatar
Ta och lugna dig lite. Köp henne ett halsband och om du känner att du vill gifta dig med henne om en sisådär fem år - då slår du till med förlovning. Inte nu!
Citera
2007-08-11, 21:11
Medlem
Resistances avatar
Nej. Köp knark (eller Playstation som någon här ovan sa) istället. Det är roligare än att förlova sig.

Du ska aldrig förlova dig. Det är bara något som religösa människor pysslar med.
Citera
2007-08-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Nej. Köp knark (eller Playstation som någon här ovan sa) istället. Det är roligare än att förlova sig.

Du ska aldrig förlova dig. Det är bara något som religösa människor pysslar med.

Fel. Det är många icke-religösa människor som "pysslar" med det också.
Citera
2007-08-12, 00:46
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oi-san
Fel. Det är många icke-religösa människor som "pysslar" med det också.
Men det är ju helt fel. Man lovar väl inför gud?
Citera
2007-08-12, 01:01
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:

Borgerlig vigsel kanske?
Citera
2007-08-12, 01:06
Medlem
Citat:

Men gud har ju för de flesta som gifter sig ingen betydelse även om det nämns. Det nämns av tradition på samma sätt som många firar kristna högtider utan att vara kristna.
Citera
2007-08-12, 01:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Enligt 14:e paragrafen, samlevnadsbalkens lag 1934:13 så gäller följande:

Förlovning, i syfte att inom en inte för avlägsen framtid ingå äktenskap, får ingås tidligast 50 veckor efter första träffen, senast åtta år och tre månader efter sammanboendet.

Innan förlovning må ske, krävs minst tretton fullbordade samlag, minst fyra månader sammanlagd (men icke nödvändigtvis oavbrutet) sammanboende under äktenskapsliknade former samt minst ett, men icke mer än femton, allvarliga gräl om annat än disk, ekonomi eller föräldrar.

Undantag är de som av religiösa skäl icke får sammanbo innan äktenskap. I dessa fall krävs dock föräldrars samtycke till förlovningen.

Några frågor?
Citera
2007-08-12, 02:36
Medlem
Vill du bli än mer sviken och ledsen då hon dumpar dig av rädsla för vad hon gjort. Eller om du vill vifta med en ring, eller om du vill tro på kärleken...Förlova dig.
Annars INTE. Ett halvår är sällan tillräckligt för ett beslut att man ALLTID vill ha varann, säger mitt facit.
Köp brythjärtan...vänta tills ni bott/rest/bråkat/haft både nöd och lust ihop. Sen kan det vara läge.

/En som vet
Citera
2007-08-12, 02:44
Medlem
prettygirls avatar
Det var snabbt jobbat.

Finns väl inga direkta regler om hur länge man ska vänta, men äktenskap bör ingås inom ett år efter förlovningen. Om man är traditionalist. Är man inte traditionalist räcker det väl att leva under okristliga former?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in