2007-08-10, 22:46
Medlem
DennisOlofs avatar
Hej.

Kör BitTorrent på ett shell, 100Mbit anslutning, bra backbone, gigabit tror jag det är numera. Datorn är dual Xeon 2.4ghz, 1gb minne, 300gb hårddiske eller något sådant.

Kör debian (minns inte vilket version), är en server så det är inget gui som tuggar runt eller annat, låg belastning. Förutom att BT kommer uppgraderas till senaste snart undrar jag hur man får upp farten ?

Det verkar gå ganska segt, kan man tweeka det på något vis eller vad är det för något man måste kolla alt. ändra för att det ska gå snabbare. Shellet har Python 2.4.4 installerat.

Är inte expert på linux/unix, använt det en del men inte så mycket.

Någon?
Citera
2007-08-10, 22:51
Medlem
blueCommands avatar
Vad kör du för klient?
Citera
2007-08-11, 11:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Den vanliga BitTorrent, den officiella.

Men det är nog inga problem, kör en äldre 3.4.4 eller något, men ska be admin uppgradera till senaste.

För nu plötsligt gick det tokfort, måste bero på vilke .torrens man kör, förut var det bara runt 1-2Mbit, men på en av dem kom den upp i 15Mbit upload. Jösses, snacka om skillnad mot mitt usla ADSL

Kanske bra att lägga in senaste BT så man kan begränsa sändningshastigheter och annat.

Jo då kan jag passa på att fråga, finns det någon simpel FTP server man kan köra från ett shell ? utan att behöva installera det osv, dvs bara lägga upp lite filer. Fanns FTP förut men dom har tagit bort det pga säkerhetsrisk tror jag.

Går ju bra med anonym login, ska endast vara igång när jag vill ta ner filer från shellet ? har inte så bra koll på programvaror som finns på debian.

Eller finns det någon lista eller liknande där man kan se vad som är installerat som default på operativet.
Citera
2007-08-11, 11:22
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Den vanliga BitTorrent, den officiella.

Men det är nog inga problem, kör en äldre 3.4.4 eller något, men ska be admin uppgradera till senaste.

För nu plötsligt gick det tokfort, måste bero på vilke .torrens man kör, förut var det bara runt 1-2Mbit, men på en av dem kom den upp i 15Mbit upload. Jösses, snacka om skillnad mot mitt usla ADSL

Kanske bra att lägga in senaste BT så man kan begränsa sändningshastigheter och annat.

Jo då kan jag passa på att fråga, finns det någon simpel FTP server man kan köra från ett shell ? utan att behöva installera det osv, dvs bara lägga upp lite filer. Fanns FTP förut men dom har tagit bort det pga säkerhetsrisk tror jag.

Går ju bra med anonym login, ska endast vara igång när jag vill ta ner filer från shellet ? har inte så bra koll på programvaror som finns på debian.

Eller finns det någon lista eller liknande där man kan se vad som är installerat som default på operativet.

Tja, SCP finns ju annars, går över SSH så typ alla har det.
Kod:
scp användarnamn@min.maskin.se:~/Downloads/fil.r* .
Citera
2007-08-11, 12:25
Medlem
pontusens avatar
Som sagt, scp funkar för lite simpel filöverföring till/från din box. Ang. torrents, använd rtorrent istället, enligt mig den bästa torrent-klienten. Har inga hastighetsproblem med min 100/100-box med rtorrent iallafall.
Citera
2007-08-11, 16:15
Medlem
DennisOlofs avatar
pontusen ok tack för tipset ska kolla upp det.

Först ska dock vanliga BT uppgraderas på boxen, de fixar admin åt mig, kom på jag inte behövde köra någon ftp på burken, kan lägga filerna så jag har åtkomst från icke synlig katalog via webben.

Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in