Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-13, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Finalmotståndare för Modo kan bli något av följande lag beroende på sluttabell.

Brynäs
Frölunda
Färjestad

De andra får slåss om hedrande kvartsfinalplatser.
Antagligen dessa tar sig in på placering 5-8.

Hv 71
Linköping
Timrå
Luleå.

Djurgården och Södertälje till kvalserien

Skellefteå??
Citera
2007-08-13, 08:17
Medlem
Jag tror att Linköping blir den här säsongens stora flopp.

Dessutom så kan inte Mora klara sig i längden. Borde inte ens vara i ES enligt min mening.

För de sämre lagen betyder en bra start på säsongen allt. De poäng som man kan skrapa ihop på hösten är de som man ska leva på när tungviktarna får upp ångan framåt slutspelet.
Citera
2007-08-13, 10:19
Medlem
Ferross avatar
1) Modo
2) Frölunda
3) Timrå
4) Hv71
5) Linköping
6) Färjestad
7) Södertälje
8) Luleå
-----------------------
9) Brynäs
10) Mora
-----------------------
11) Skellefteå
12) Djurgården

Modo

Modo känns starka i år, de har kvar nyckeln från fjolåret samtidigt som man har värvat väldigt bra, genomtänkta värvningar som kompletterar laget väldigt bra. Victor Hedman blir väldigt intressant att följa.

Frölunda

Har ,enligt mig den bästa, offensiven samtidigt som man skaffat sig en bra målvakt och på så sätt täckt upp sin stora svaghet från förra säsongen. Nordquist är nog bland säsongens absolut bästa värvningar.

Timrå

Får Timrå spela utan att bli störda av skador så blir de väldigt vassa i år, skulle mycket väl kunna tänka mig att de tar sig till en SM-final om de får allting att stämma, intressant att se om vi får se höstens eller vinterns Fredrik Hynning i Timrå med. Är Hynning bra så tror jag att Timrås chanser öker rätt kraftigt då han är väldigt bra i powerplay och bland Elitseriens bästa boxplayspelare.

Hv71

Jag tror att Hv71 och Linköping kommer att slåss om 4e platsen bakom de 3 stora den här säsongen, Hv71 känns ganska starka frammåt men tveksamma bakåt. Ett misstag att värva Liv och på så sätt tvinga bort Ersberg! En riktigt duktig defensiv back skulle göra mycket gott för Hv71.

Linköping

Linköping har värvat rätt bra offensivt, hade de fått ha kvar Surovy hade de nog varit med och slagits med de 3 i toppen. Känns som om Pihl var ett dumt nyförvärv då man redan har Majesky. Hade gärna sett en center som varit lite mer defensivt lagd, som understöd för deras offensiva forwardsuppsättning och långsamma backar, för att Linköping ska vara med på allvar i toppen.

Färjestad

Det känns som om Färjestad håller på att halka efter de andra topplagen inför årets säsong och det kommer att bli stor press på Heino-Lindberg som måste göra en riktig kanonsäsong om Färjestad ska vara med i toppen. Jag tycker att man borde ha haft en ny riktigt bra forward samt en defensivt bra back för att man skulle kunna utmana lagen ovanför.

Södertälje

Det känns lite som om det kan gå hursomhelst för Södertälje, de kan mycket väl komma sist den här säsongen. Jag väljer ändå att placera dem som 6a av den enkla anledningen att de lagen under inte ser så speciellt starka ut inför den här säsongen och Södertälje har ändå värvat friskt och bra känns det som. Linus Videll kan mycket väl ta en steg till i sin utveckling och det skulle inte förvåna mig om han är med i top15 i poängligan om allt stämmer för SSK.

Luleå

Sätter Luleå som 8a lite på samma vilkor som SSK, lagen bakom känns väldigt svaga och Luleå har mest potential i sin trupp, av de som är nere kring strecken. Fungerar Niinimäki och Kerman samtidigt som juniorerna tar lika stora steg frammåt kan även Färjestad få problem. Dock är det stor press på de unga killarna, klarar de inte av pressen så kan det mycket väl bli kvalserie för Luleå.

Brynäs

Brynäs känns svagare än i fjol, mycket på grund av att man tappat Kristan och Bäckström. Korhonen var darrig förra säsongen och Brendl måste fungera med Boork. Alexander Sundström känns dock som en intressant värvning som jag kommer att följa. Tror dock inte att Brynäs kommer att vara alltför nära slutspelet i år.

Mora

Utan Brendl får Mora det tufft, Pitkämäki måste göra ännu en storslagen säsong om det inte ska bli kvalserien Att man dessutom tappat Jardine, Blatak och Kultanen gör inte det hela bättre. Deras nya finnar måste verkligen överprestera för att Mora ska vara säkra från kvalserien.

Skellefteå

Skellefteå lär få det riktigt tufft utan Wernblom som var nyckeln i fjol, Renberg kommer aldrig att kunna ta samma ansvar och bära hela laget själv. Blir dessutom Renberg skadad så är det nog kört för Skellefteå. Kent McDonnell känns ändå som ett intressant värning som säkert kan göra en hel del poäng. Men jag tror ändå inte att det räcker, det finns för många brister och för lite spets.

Djurgården

Jag tror att Djurgården får det riktigt tufft i år, Bremberg kan troligtvis inte göra om sin bragd och ensam rädda dem kvar i Elitserien, de har inte heller gjort något riktigt bra nyförvärv utan får förlita sig på att spelare som Ölvestad och Ottosson vaknar till liv igen. De skulle behöva en bra offensiv back samt en defensiv sådan samtidigt som de värvar en riktigt bra spets för att kunna undvika kvalserien.

Blev kanske lite mycket text men så får det vara, har längtat så in i helvete att säsongen ska börja igen.
Citera
2007-08-13, 17:15
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros

Färjestad

Det känns som om Färjestad håller på att halka efter de andra topplagen inför årets säsong och det kommer att bli stor press på Heino-Lindberg som måste göra en riktig kanonsäsong om Färjestad ska vara med i toppen. Jag tycker att man borde ha haft en ny riktigt bra forward samt en defensivt bra back för att man skulle kunna utmana lagen ovanför.

Två frågor.

1. Måste inte alla lag ha en målvakt som gör en kanonsäsong för att vinna SM guld?

2. Vad räknar du som en riktigt bra forward (jag frågar eftersom R.Wallin tydligen inte räknas dit..)?
Citera
2007-08-13, 19:25
Medlem
Bjorkahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Två frågor.

1. Måste inte alla lag ha en målvakt som gör en kanonsäsong för att vinna SM guld?

2. Vad räknar du som en riktigt bra forward (jag frågar eftersom R.Wallin tydligen inte räknas dit..)?

1. Varför ifrågasätter du hans tippning?

2. Låt han tippa hur han vill.
Citera
2007-08-13, 19:51
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorkah

Var ifrågasatte jag hans tippning?

Sen trodde jag detta var ett forum där man disskuterade saker?
Citera
2007-08-13, 20:41
Medlem
Max Powers avatar
Citat:

Ifrågasatte inte du hur andra tippade Luleå, tidigare i tråden?
Citera
2007-08-13, 20:55
Medlem
VicVocs avatar
Alla kan ifragasatta varandra. detta ar et diskutionsforum.
Sa jag far val ge mig in i diskutionen ocksa. Vaga tippa placering! Grupperingar osv ar inte speciellt vagat. 1-12 rangordna lagen.

Btw Swetech. Ferros sa inte att Farjestad inte varvat nagon bra forward, han sa att han tyckte en riktigt bra forward skulle varvas.
Citera
2007-08-13, 20:56
Medlem
Bjorkahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Ifrågasatte inte du hur andra tippade Luleå, tidigare i tråden?

Jag ifrågasatte inte en enskild person
Citera
2007-08-13, 21:07
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Jag ifrågasatte inte en enskild person

Do as I say, don't do as I do..
Citera
2007-08-13, 21:10
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc
Alla kan ifragasatta varandra. detta ar et diskutionsforum.
Sa jag far val ge mig in i diskutionen ocksa. Vaga tippa placering! Grupperingar osv ar inte speciellt vagat. 1-12 rangordna lagen.

Btw Swetech. Ferros sa inte att Farjestad inte varvat nagon bra forward, han sa att han tyckte en riktigt bra forward skulle varvas.

Jag tycker det är HELT ointressant att läsa en tabell utan motiveringar.
Rangordna och säg varför ni tror dom hamnar där dom gör.

Då missförstod jag honom. Fast jag håller inte med om att en till forward behövs i detta läget. Däremot skulle jag jubla om Looben skrev kontrakt med Hagos. Förutom honom så ser jag ingen som är tillgänglig på marknaden just nu som skulle tillföra laget något på forwardsidan.

Brunnström och Åslund har sett oförkämt bra ut på träning och i matchen mot Malmö. Kan dom fortsätta så och ta ytterliga några steg frammåt så kommer vi ha fyra väldigt slagkraftiga kedjor.
Citera
2007-08-13, 21:17
Medlem
Jag tror på Linköping, Frölunda och Modo.
Därefter kommer HV och Färjestad.
Skellefteå kan komma få den där "andra-årets-reaktion" och det finns en risk att de får återuppleva kvalserien. Mora, Luleå och DIF är andra lag som inte skulle förvåna om de får spela kvalserie.

Tips: SM final mellan Linköping och Frölunda
Kvalserien: Luleå och Mora
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in