+ Det viktigaste och mest krävande på Universitetet är tentorna. Det spelar ingen roll hur intresserad, duktig och begåvad du är om du inte sätter tentorna. Orsaken till varför man skall sätta 20 p i t.ex. företagsekonomi A beror på att om du inte gör det så är risken överhängande att du inte kommer in på företagsekonomi B. Om du inte klarar 20 poäng per termin så är nästa prioritet att klara 15 poäng per termin eftersom du då är berättigad till studiemedel.
+ Tentor klaras bäst genom att gå på föreläsningarna. Under föreläsningarna antecknar du så att fingrarna blöder. Samma kväll så renskriver du dina föreläsningsanteckningar och den ”overhead” som läraren använde. Renskrivning görs bäst på en dator . Naturligtvis har du kurslitteraturen redo som du använder som komplettering om du inte förstår och behöver en djupare förklaring. Kom ihåg att det mesta i kurslitteraturen är onödig text. Du skall alltså inte skriva av boken utan bara ta det absolut viktigaste som du skall minimera till ett par meningar. Om du läser samhällsvetenskap eller humaniora brukar runt 90 procent av det som står i böckerna vara dravel. Bortse från dravel. Gör man denna procedur BRA efter varje föreläsning så brukar man klara tentorna med marginal. Du sparar också mycket tid eftersom du slipper läsa böckerna från pärm till pärm. Detta är också bra om du har engelsk litteratur som ibland kan vara litet krånglig. En bra glidare använder MAX 1/3 av kurslitteraturen.
+ Seminarier och grupparbeten kan vara arbetsamma och till och med jobbiga. Om kursen är svår kan dessa vara en pina. Är man någorlunda studiebegåvad dvs. har VG i allt från Gymnasiet behöver man kanske lägga ned max 2 timmar om dagen i självstudier. Sen har vi föreläsningarna som tar litet tid. Orsaken till varför många tvingas plugga mer beror på dessa seminarier. Grupparbeten tar tid eftersom man måste ta hänsyn till allas behov. Oftast görs seminarieuppgifter i grupp som sagt och därför är det viktigt att vara litet social. Jag har jobbat ihop med kompisar och då blev resultatet uselt eftersom vi snackade bort arbetstiden. Jag har jobbat med invandrare som knappt har kunnat svenska och saknat förståelse för litteraturen och övriga världen. Det var ”kulturellt” lärorikt men krävande eftersom mycket låg på mina axlar. Jag har jobbat med plugghästar direkt från gymnasiet. Ofta blir plugghästarna ordentligt sura om man inte vill plugga lika länge som dem. Detta är ett helvete om man har ett extra jobb. Jag har jobbat en gång med en slö person vilket heller inte var bra av naturliga skäl. Jag har jobbat med genuint intellektuella och begåvade människor. Detta har varit mycket lärorikt men också nästan kvävande då de ville glänsa med sin briljans. Jag har också jobbat själv under ett moment då jag hade en 1 år gammal omtenta vid sidan om. Det gick nästan oförskämt effektivt att arbeta ensam men det var också litet trist. I och med detta vill jag säga att det är viktigt att man är litet social och kan ta människor framför allt då det skall väljas seminariekamrater eftersom om man väljer rätt kamrater kan de hjälpa en i framtiden.
+ Även om man får arbeta med idioter under hela sin studietid inför och under seminarier så går det alltid att finna nya kamrater. De flesta kamrater har jag nog lärt känna utanför seminarierna under lektionstid. Här går det också att ragga litet tjejer om man vill det. De kamrater du går på studentkrogen med, spelar golf med eller kollar på film med kanske inte alltid kan hjälpa dig med allt. Därför är det viktigt att skaffa litet ytliga kontakter bland nördar, plugghästar, intellektuella, äldre studenter, snygga tjejer, kår arbetare, tenta vakter osv. I Studieväg har jag fått mycket hjälp av sådana kontakter. Jag har fått en hemtenta praktiskt taget skriven åt mig av en äldre (25+) intellektuell snubbe i min klass som tyckte att jag hade intellektuell potential och ville därför hjälpa mig. Han satt med mig i två kvällar i rad och hjälpte mig. Inför en B-uppsats var man tvungen att göra två individuellt betygsatta seminarieuppgifter i metod och dessa skulle vara godkända för att man skulle få skriva uppsatsen. Jag är usel i metod. Jag var säker på att jag skulle få underkänt. En timme innan uppgiften skulle lämnas in kommer en riktigt söt (och smart) tjej förbi. Hon frågar om jag behöver hjälp eftersom hon har sett hur jag och mina ”slöa” kompisar har misslyckats fatalt på de ”icke-betygsatta” uppgifterna. Hon gör praktiskt taget hela min seminarieuppgift och säger lycka till med ett leende. Jag bjöd naturligtvis på lunch som tack. Nästa individuella uppgift fick jag också hjälp med. Denna gång av ett äldre tjejgäng som tyckte jag var litet söt och vilsen. Jag var ju yngst och direkt från gymnasiet. Alltså, skaffa kontakter utanför din umgängeskrets för du vet aldrig när du behöver deras hjälp!
Litet andra punkter
+ Skaffa extra jobb, du behöver pengarna
+ Ta inte för mycket plats på lektionstid eller under seminarier. Du blir opopulär
+ Det är sjukligt lätt att ragga så är du singel, ta för dig
+ Du får bara studiebidrag i 6 år. Se till att avsluta studierna inom denna ram
+ Om du inte är slö (som jag) och studiebegåvad så läs 10 p extra per termin
+ Skjut inte upp omtentorna till sommaren. Gör dem på första tillfälle som ges
+ Lärarna vet inte vem du är så lägg ingen tid på smör och extra ”BRA” seminarieuppgifter
+ Du betalar pengar till Kåren, använd dig av Kåren
+ Se till att lärarna registrerar dina poäng
+ Har du 1 -0,5 poäng från G så överklaga alltid (De flesta lärare är justa även om svin finns)
+ Var inte rädda för lärarna, de har bara en doktorsgrad att komma med och 30 000 i månaden
+ Var alltid trevlig mot alla, du kan behöva deras hjälp även receptionister
+ Det är inte alltid kul att plugga, var medveten om att det kan vara rätt så trist ibland
+ Spara pengar till någon utlandsresa varje år
+ Jobba under sommaren
+ Betala alltid fasta utgifter först, sen spara, sen kröka och snus och sist studentlitteratur