Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-06-10, 12:45
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattendaud
Hej gott folk!

Long story short. Kapitulerade vid 31 års ålder och gjorde en adhd-utredning. Är generellt högfungerande och aldrig gillat amfetamin (att trippa på). Men det visade sig att jag hade grav adhd/add-kombination med tourettes...(!?) så fick Elvanse omgående och har varit än mer högfungerande sen dess. Men så tänkte jag, skulle det vara möjligt att få Adderall på prov tror ni? Hur skulle jag isf gå tillväga som lämpligast i kontakten med min läkare?
Mvh, D

Jag är några år äldre än dig. Fick ADHD diagnos för något år sedan. Funderade i samma spår som dig, av den anledningen att jag tyckte att vanligt amfetamin fungerade bättre än Elvanse och Attentin. Med andra ord så kanske det skulle passa bättre med 50/50 dex/levo för mig. Eller 70/30. Vissa ADHDare fungerar bättre på båda isomerna, har jag läst.

Jag tog upp frågan med min läkare. Fanns det någon möjlighet att jag kunde få testa Amfetamin Recip, vilket är svensktillverkad 50/50 amfetamin. Eller kunde jag få prova Adderall?

Svaret jag fick var att "Det finns ingen forskning som tyder på att det skulle fungera bättre. Och vad gäller Adderall så haltar ofta importen, om man får license. Det blir strul med skicket från USA. Det är dyrt och kan knappast motiveras".

Det var det svar jag fick. Så tveksamt om din läkare skulle vara positivare inställd. Men man vet aldrig. Prova. Prata med doktorn om det.

Jag vidhåller ändå att vanligt amfetamin funkar bättre på mig. Min läkare sa också att jag kanske bara tyckte att det gav bättre ruseffekt, att jag förväxlade det med den terapeutiska effekt som tex Elvanse har. Att jag helt enkelt tog en högre dos då förr i tiden då jag självmedicinerade vanligt amph. Och visst, det är en väldigt skälig fråga. Men det är också en fråga som jag såklart är medveten om, och jag skulle inte vara så dum att jag frågade läkaren - om jag inte noga hade frågat mig själv det innan.

Man får se... Jag tycker det vore väldigt idiotiskt om läkare säger nej på grund av att dom har någon slags rädsla för missbruk. Man vet att ADHDare i regel sköter sin medicinering, när dom har rätt medicin och rätt dos. Man vet också att där En medicin felar så funkar En Annan superbra. Och skillnaden på medicinerna kan vara liten. En del fungerar utmärkt på tex Metamina men inte alls lika bra på Attentin. Vi är alla väldigt olika. Det vore ju synd om en medicin, som man inte får prova, kanske skulle fungera väldigt bra. Ponera att du om tio år och ändrade förhållanden får pröva medicinen av en annan läkare, och det visar sig att det är som natt och dag. Helt plötsligt känner du dig så bra och livet är vad du inte ens har vågat drömma om.
Skulle man inte då bli otroligt besviken över de tio år av livskvalitet som förvägrades en, bara för att läkaren då, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle få pröva?

Fråga och stå på dig. Man vet ju aldrig, som sagt. Lycka till och ha det bra.
Citera
2019-06-14, 02:12
  #62
Medlem
kattendauds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivercrow
Jag är några år äldre än dig. Fick ADHD diagnos för något år sedan. Funderade i samma spår som dig, av den anledningen att jag tyckte att vanligt amfetamin fungerade bättre än Elvanse och Attentin. Med andra ord så kanske det skulle passa bättre med 50/50 dex/levo för mig. Eller 70/30. Vissa ADHDare fungerar bättre på båda isomerna, har jag läst.

Jag tog upp frågan med min läkare. Fanns det någon möjlighet att jag kunde få testa Amfetamin Recip, vilket är svensktillverkad 50/50 amfetamin. Eller kunde jag få prova Adderall?

Svaret jag fick var att "Det finns ingen forskning som tyder på att det skulle fungera bättre. Och vad gäller Adderall så haltar ofta importen, om man får license. Det blir strul med skicket från USA. Det är dyrt och kan knappast motiveras".

Det var det svar jag fick. Så tveksamt om din läkare skulle vara positivare inställd. Men man vet aldrig. Prova. Prata med doktorn om det.

Jag vidhåller ändå att vanligt amfetamin funkar bättre på mig. Min läkare sa också att jag kanske bara tyckte att det gav bättre ruseffekt, att jag förväxlade det med den terapeutiska effekt som tex Elvanse har. Att jag helt enkelt tog en högre dos då förr i tiden då jag självmedicinerade vanligt amph. Och visst, det är en väldigt skälig fråga. Men det är också en fråga som jag såklart är medveten om, och jag skulle inte vara så dum att jag frågade läkaren - om jag inte noga hade frågat mig själv det innan.

Man får se... Jag tycker det vore väldigt idiotiskt om läkare säger nej på grund av att dom har någon slags rädsla för missbruk. Man vet att ADHDare i regel sköter sin medicinering, när dom har rätt medicin och rätt dos. Man vet också att där En medicin felar så funkar En Annan superbra. Och skillnaden på medicinerna kan vara liten. En del fungerar utmärkt på tex Metamina men inte alls lika bra på Attentin. Vi är alla väldigt olika. Det vore ju synd om en medicin, som man inte får prova, kanske skulle fungera väldigt bra. Ponera att du om tio år och ändrade förhållanden får pröva medicinen av en annan läkare, och det visar sig att det är som natt och dag. Helt plötsligt känner du dig så bra och livet är vad du inte ens har vågat drömma om.
Skulle man inte då bli otroligt besviken över de tio år av livskvalitet som förvägrades en, bara för att läkaren då, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle få pröva?

Fråga och stå på dig. Man vet ju aldrig, som sagt. Lycka till och ha det bra.


För det första: tack för ett välutvecklat och välavvägt svar! För det andra: du verkar både tänka och använda språket som jag själv, vilket på något familjärt sätt värmde mig.

HUR menar du med 50/50 vs 70/30 dex/levo? Alltså, hur skulle det gå till? Finns det olika varianter av Adderall med de nivåerna? Bara så jag vet inför ett framtida läkarmöte.

Amfetamin Recip är dock avregistrerat i Sverige (kanske pga Elvansens faktiskt välfungerande närvaro på klinikerna?). Och på den klinik jag nu går är nästan varenda läkare stafettläkare, och vår sköterska i teamet en riktig ragata. En sån som redan bestämt sig för en världsbild och sen inte kan rubba den. Förlåt för offtopic, men vore det inte för att jag som du är väl påläst, självmedveten, motiverar och dokumenterat inte ens pundar skiten, då hade hon kört över mig. Tror hon är farligare för många patienter än andra riskfaktorer i samhället.

"Ponera att du om tio år och ändrade förhållanden får pröva medicinen av en annan läkare, och det visar sig att det är som natt och dag. Helt plötsligt känner du dig så bra och livet är vad du inte ens har vågat drömma om.
Skulle man inte då bli otroligt besviken över de tio år av livskvalitet som förvägrades en, bara för att läkaren då, mot ens egen intuition, inte tyckt att man skulle få pröva?"

Detta du skrev här, var EXAKT så som jag själv gjort mot mig själv i fjorton år, med en för läkare o lärare tydlig problematik... Jag vägrade ens inse att jag möjligtvis hade adhd JUST pga att jag alltid varit högfungerande, men också haft generell ångest som tydligare symptom (förmodligen just pga diagnosen). Och då jag verkligen inte gillade amfetamin på något sätt, ville jag inte ens tänka i banorna. Så jag fortsatte år efter år att lycka väl, misslyckas fatalt och utsätta mig själv för extrem fara för nöjes skull... tills jag inte orkade mer. Skrattade när jag fick diagnosen på mindre än sexton timmar, och att den var så övertydlig... och med inslag av tourettes dessutom. HUR KUNDE JAG INTE FATTA!? Men poängen är att när jag väl började äta Elvanse var det som natt o dag. Och ilskan på min egna enivshet och bångstyrighet kunde få sitt korta utlopp. Insåg att det som tidigare faktiskt fungerat BRA i mitt liv, egentligen inte var mer än okej. Trots toppbetyg, gott om relationer osv

Men iom att det verkar så krångligt med Adderallen kanske jag avstår då. Man kan ju behöva deras tålamod och engagemang andra stunder, så sparar den bron att bränna... men gud vad jag längtar tillbaka till "vanliga"/privata kliniker igen. Så mycket att jag nyligen övervägde att äta skabbfenidat, för att slippa känna mig så överförmyndad när jag inte behöver...
Citera
2022-08-09, 19:12
  #63
Medlem
Unelads avatar
Självmedicinera med Adderall?

Misstänker starkt att jag har någon bokstavs kombination i form av t.ex ADHD / Autism.

Vore det så konstigt om jag skulle testa ADHD medicin för att se hur jag reagerar? Har man ADHD brukar man bli lugn och kontrollerad medans vanligt folk blir fokuserade, speedade, euforiska osv.

Vad tror flashbacks allvetare?
Citera
2022-08-09, 19:16
  #64
Medlem
yuffes avatar
Adderall är praktiskt taget detsamma som amfetamin. Varför inte mikrodosera tjack då det blir både billigare och enklare?
Citera
2022-08-09, 19:20
  #65
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Adderall är praktiskt taget detsamma som amfetamin. Varför inte mikrodosera tjack då det blir både billigare och enklare?



Tanken är endast att se hur jag reagerar, är ingen pundare.
Citera
2022-08-09, 20:11
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Misstänker starkt att jag har någon bokstavs kombination i form av t.ex ADHD / Autism.

Vore det så konstigt om jag skulle testa ADHD medicin för att se hur jag reagerar? Har man ADHD brukar man bli lugn och kontrollerad medans vanligt folk blir fokuserade, speedade, euforiska osv.

Vad tror flashbacks allvetare?

Varför just Adderall?
Citera
2022-08-09, 20:12
  #67
Moderator
Morfar-52s avatar
"Självmedicinera med Adderall?" infogad./mod
Citera
2022-08-09, 20:38
  #68
Medlem
Bigboybadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Misstänker starkt att jag har någon bokstavs kombination i form av t.ex ADHD / Autism.

Vore det så konstigt om jag skulle testa ADHD medicin för att se hur jag reagerar? Har man ADHD brukar man bli lugn och kontrollerad medans vanligt folk blir fokuserade, speedade, euforiska osv.

Vad tror flashbacks allvetare?

Min erfarenhet som är ganska omfattande av den svenska sjukvården och speciellt läkarkårens filosofi, så är standarden vid din funktionsnedsättning antingen concerta eller elvanse. Har aldrig under 15 år hört eller sett någon få Adderall utskrivet, förr kunde någon enstaka grov grov grov funktionsnedsatt få Amfetamin 5mg. Förbered dig på följande scenario, Utredning gällande sjukdomsbild - Insättning av medicin förmodligen concerta till en början för att pröva.

Ska du gå den andra vägen och skaffa saker själv, så kommer du bli en pundare in the end om du inte tillhör den 5 % som klarar av att hålla det på the straight and narrow.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback