• 1
  • 2
2007-08-09, 18:12
Medlem
Fet-Everts avatar
I går eftermiddag började lampan "Check Engine" på kontrollpanelen lysa. Enligt instruktionsboken lyser den om det är något fel på bränsle- eller tändningssystemet. Dock fungerar bilen normalt, går på alla cylindrar, har inte tappat någon effekt och ingen annan kontrollampa lyser. Temperaturen är normal etc.

Jag ringde verkstaden som kunde kolla upp felet åt mig. Han sa att lampan kan börja lysa av en mängd olika anledningar och hans erfarenhet är att det oftast var något enkelt fel, kanske så banalt som att tanklocket inte är ordentligt åtskruvat etc. Han sa att den kan sluta lysa av sig själv och att det inte var någon fara att åka med bilen och jag fick en tid om några veckor.

Frågan är, vad kan det vara för fel? Någon som råkat ut för detta och det har varit något enkelt skitfel? Skulle vara intressant att veta.
Citera
2007-08-09, 18:44
Medlem
Norrloaders avatar
Inte på 9-5, men väl på en 9000 jag hade.
Körde väl i ett halvår utan problem innan jag sålde den..

Men (alltid ett men) det kan vara ett skitfel, men kan lika väl vara ett större fel som motorn tar skada av...
Citera
2007-08-09, 18:50
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrloader
Men (alltid ett men) det kan vara ett skitfel, men kan lika väl vara ett större fel som motorn tar skada av...
Jo, om inte lampan slocknar så tar jag den till verkstaden så får de titta över den
Citera
2007-08-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Frågan är, vad kan det vara för fel? Någon som råkat ut för detta och det har varit något enkelt skitfel? Skulle vara intressant att veta.

Väldigt mycket som kan vara fel, massor med sensorer som kan få igång den lampan. Kylning, avgassystem, bränsleblandning etc etc... Tyvärr måste du åka in till verkstaden så dom kan läsa av koden med sin Tech II.

Red. Iofs, vad är det för årsmodell du har? Modeller före 2000 kan du läsa av själv.
Citera
2007-08-09, 20:04
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Red. Iofs, vad är det för årsmodell du har? Modeller före 2000 kan du läsa av själv.
Årsmodell 99

Hur läser jag av den?
Citera
2007-08-09, 20:27
Medlem
Erk Swedes avatar
sensorfel

Någon sensor larmar på fel.
i bland kan ju larmet komma av en tillfällighet och förvinna om du bryter strömmen till batteriet en stund,så att datorn nollas.
Men om en sensor lagt av går bilen ändå i ett säkerhetstystem varvid avgasreningen inte fungerar korrekt.
Vet när min kamaxelsensor på volvon pajade så gick bllen jämnare faktiskt.
Citera
2007-08-09, 21:35
Medlem
rebbans avatar
God kväll ankis..

Kolla in på stcs forum där finner du säkerligen lite info om vad det kan vara..
http://forum.saabturboclub.com/
Citera
2007-08-09, 21:43
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
God kväll ankis..

Kolla in på stcs forum där finner du säkerligen lite info om vad det kan vara..
http://forum.saabturboclub.com/
Tack Rebert! Ska kolla
Citera
2007-08-09, 22:17
Medlem
Senators avatar
Det är skitsvårt att säga vad felet är, då det nog finns ett hundratal olika givare, sensorer o olika parametarar som är kopplad till just engine check-lampan.

Ta det enkla först: lyft av minuskabeln över natten o kolla sen i morron när du lägger på kabeln igen om lampan ff lyser. Är det ett enklare fel är minnet nollat, är felet allvarligare så ligger felkoen o den lysande lampan kvar. Runt 500:- kostar en avläsning med tech 2. Jag är tveksam om du kan läsa av felkoderna själv, då den möjligheten försvann på föregångaren, Saab 9000, i början på 90-talet

Mvh
Citera
2007-08-09, 23:04
Medlem
Huldahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
. Jag är tveksam om du kan läsa av felkoderna själv, då den möjligheten försvann på föregångaren, Saab 9000, i början på 90-talet
Mvh

nja, nu var det var ju en saab 9-3 han hade och föregångaren till den hette 900.
I 900 med "trionic"-systemet kan man läsa av blinkkoder. Detta system sitter i turbomodellerna av 900 (årsmod 94-98), men vad jag har för mig så heter systemet i 9-3 fortfarande trionic.

läs även här:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=2294
Citera
2007-08-09, 23:27
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huldah
nja, nu var det var ju en saab 9-3 han hade och föregångaren till den hette 900.
I 900 med "trionic"-systemet kan man läsa av blinkkoder. Detta system sitter i turbomodellerna av 900 (årsmod 94-98), men vad jag har för mig så heter systemet i 9-3 fortfarande trionic.

läs även här:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewtopic.php?t=2294

Vaddå? Jag läser väl vad jag vill...! Ibland väldigt fel.

900 o 9-3 har jag sämre koll på. Men visst är det trionic i de med.

Mvh
Citera
2007-08-10, 14:23
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Det är skitsvårt att säga vad felet är, då det nog finns ett hundratal olika givare, sensorer o olika parametarar som är kopplad till just engine check-lampan.

Ta det enkla först: lyft av minuskabeln över natten o kolla sen i morron när du lägger på kabeln igen om lampan ff lyser. Är det ett enklare fel är minnet nollat, är felet allvarligare så ligger felkoen o den lysande lampan kvar. Runt 500:- kostar en avläsning med tech 2. Jag är tveksam om du kan läsa av felkoderna själv, då den möjligheten försvann på föregångaren, Saab 9000, i början på 90-talet

Mvh
Jag provade att läsa felkoder, men det fungerade inte på min modell, tyvärr

Jag tänkte prova med att koppla ur batteriet för att på så sätt nolla felindikeringen. En fråga:

Om vi antar att jag lyckas fixa felet, fortsätter då lampan att lysa tills man kopplar ur batteriet eller nollar den med lämplig utrustning? Eller slocknar möjligen lampan när felet är åtgärdat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in