• 1
  • 2
2007-08-09, 16:19
Medlem
Hejsan jag har idag köpt en ny plattskämr på 22 tum från Fujitsu Siemens.

Jag kör via dvi och har ett ati-kort.

Drivrutinerna jag kör är XGL alltså dom öppna drivrutinerna om jag förstår det rätt.

Problemet är jag kör beryl, och så fort jag tex ska snurra på "kuben" så svartnar skärmen för en kort sekund ungefär som när man ändra upplösning väldigt störigt, kan det vara fel på skärmen eller min konfiguration?

btw jag kör ubuntu feisty fawn
Citera
2007-08-09, 17:13
Medlem
Neths avatar
nu vet inte jag om XGL eller beryl har någon log. Om den finns, posta den.

sen även xorg.0.log då har vi någonstans att börja iaf.

(posta på http://rafb.net/paste)
Citera
2007-08-09, 18:36
Medlem
Sen kan det vara bra att säga att stödet för ATI inte är det bästa.

Fungerade det bra med en annan skärm eller?
Citera
2007-08-09, 19:01
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Sen kan det vara bra att säga att stödet för ATI inte är det bästa.

Fungerade det bra med en annan skärm eller?

ATi har så sunkigt stöd att det är läskigt. men det brukar för det mesta gå att lösa med en jävla massa pillande
Citera
2007-08-09, 21:28
Medlem
gick bra med min gamla skärm, dock va den inte så högupplöst och inte dvi

jag hittar ingen log med xorg. dock sökte jag via beagle
Citera
2007-08-09, 21:40
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du nu verkligen kör den fria drivrutinen så kan du hoppa över Xgl fullständigt. Det fyller ingen funktion, och kan istället bidra till att dra ner prestandan och eventuellt introducera andra problem.

Är det istället så att du kör fglrx, ATIs proprietära drivrutin, så får du tyvärr dras med Xgl, eftersom ATI inte stöder AIGLX.

PS. Loggen heter Xorg.0.log och ligger i /var/log/. Notera att X'et är en versal.
Citera
2007-08-09, 22:02
Medlem
ojdå jag kör inte xgl det va dåligt av mig nu när du säger det, jag gjorde det innan så strunt i xgl jag kör den öppna drivrutinen.

http://download.yousendit.com/06B993F61EA840DB

där är min log
Citera
2007-08-09, 23:34
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
ojdå jag kör inte xgl det va dåligt av mig nu när du säger det, jag gjorde det innan så strunt i xgl jag kör den öppna drivrutinen.

http://download.yousendit.com/06B993F61EA840DB

där är min log

Nu har inte jag använt ATi särskilt mycket, så vad har du försökt göra här?

Jag visste inte ens att ATi:s fria drivrutin stödde hårdvaruaccelration eller Direct Rendering.

Dock får jag lämna över till dom andra här på forumet. jag vet inte vad som ska göras.

(PS. Nästa gång du ska ladda upp en log, använd http://rafb.net/paste istället )
Citera
2007-08-10, 01:35
Medlem
kan va så att jag satt i ett usbminne eller något kanske ?
Citera
2007-08-10, 06:57
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
kan va så att jag satt i ett usbminne eller något kanske ?

Icke
Citera
2007-08-10, 08:38
Medlem
Alfaslangs avatar
Angående Wacom-drivisen så är det normalt. Ubuntus xorg.conf har med den som default, oavsett om man har ritbräda inkopplad eller ej. Därför får alla som inte har en bräda inkopplad de varningarna och du kan strunta helt i dem.

Över lag ser det bra ut, men det är en liten sak som du kan prova;
Jag ser att den tror att du har en pytteliten AGP GART Aperture. Det kan i vissa fall ställa till problem. Jag vet åtminstone att UT2004 lider om man har mindre än 64MB.

Först och främst så går du in i BIOS på ditt moderkort. Vanligtvis trycker man DEL innan datorn har hunnit boota. Det kan variera lite beroende på modell.
Däri, någonstans, så finns det en inställning för hur stor AGP Aperture du har. Ibland kallas det för GART, ibland för AGP Memory, ibland något helt annat. Men någon anknytning till AGP, GART eller Aperture brukar det ha. Där ställer man in hur stor mängd av datorns internminne, i megabyte, som får användas av AGP-bussen. Ställ den på ett högt och fint värde, så som t.ex. 128 eller 256.
När du gjort det så sparar du och hoppar ut ur BIOS-inställningarna. Datorn kommer då att boota om som vanligt.

När du väl kommit in i Ubuntu så gör du följande:
Om du tittar i din /etc/X11/xorg.conf så ser du att den är uppdelad i olika sektioner. En av dem kallas Device. I den anges vilken grafikkortsdrivrutin man skall använda, och vad man skall kalla det.

I den sektionen vill jag att du lägger till nedanstående rad;

Option "GARTSize" "128" eller "256" (beroende på vad du satte den till i BIOS)

Slutresultatet skall alltså vara något liknande;
Kod:
Section "Device"
   Identifier "ATI Radeon 9600"
   Driver "ati"
   BusID "PCI:1:0:0"
   Option "GARTSize" "128"
EndSection

Tänk på att endast root får redigera xorg.conf. Alltså måste du starta textredigeraren med sudo.
Spara och avsluta redigeringen av xorg.conf.

Därefter måste du starta om X. Det gör du enklast med ALT+CTRL+Backspace.

Rapportera gärna hur det gick, även om problemet löstes.
Citera
2007-08-10, 13:55
Medlem
tavl för en fin beskrivning, vill bara påpeka att jag inte är en supernoob, men jag ska testa det nu, tror du itne det kan ha med refreshraten på skrämen att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in