• 1
  • 2
2007-08-09, 16:11
Medlem
mr_fatises avatar
Var nere tidigare i veckan och spanade in mitt nya boende i linköping som var tänkt som boende under studietiden. Dessvärre vet jag inte riktigt vad jag hade trott, var ett korridorrum på ca 16cm3 boyta och gav ett intryck av att så vill jag inte bo de kommande åren. Lite a´la Big brother

För er som känner till området så var de beläget mitt i Ryd som ligger ca 2km norr om universitetet, nu till själva saken. Har blivit erbjuden ett boende som ligger yterligare 2km norrut i ett vanligt bostadsområde (Skäggetorp) som lockar mig bra mycket mer.

Dessvärre undrar jag vad det ger med sig för negativt att bo så långt bort från universitetet, lär ju inte bo så väldigt mycker mer studenter än mig själv i detta område känns de som, blir man socialt utanför? Ska man bo mitt i smeten bland alla andra och bo lite mer hur som haver?

Reflektioner från andra som bott en bit utanför och har lite erfarenhet, kanske inte just i Linköping, är helt grön på detta område så allt är uppskattat.
Citera
2007-08-09, 16:25
Medlem
borrizs avatar
Som lundensare vet jag inte mycket om områdena i Linköping, men det har naturligtvis både för och nackdelar att bo i ett studentträsk resp i ett 'vanligt' område. I vilket fall som helst anser jag att korridorrummet är den bästa boendeformen för en ny student. Där lär man snabbt känna andra människor än kursarna.
Glöm intge att du mycket väl kan byta boende under din studietid.
Citera
2007-08-09, 16:29
Bannlyst
Du ska INTE flytta till Skägget!

Du blir socialt utanför (om du inte börjar hänga med pundarna där ute), stor risk att du råkar ut för skit och allmänt dåligt.

Ryd är iof inte mycket bättre...

Snacka ihop dig med dina nya studiekamrater och fixa en lya i /innerstan/valla/t1/gottfridsberg eller i värsta fall människoryd (ryd närmast McD).

Det finns mängder med lägenheter i Linköping, dock kan de vara dyra... 3500-4500 för en bra studentlägenhet får du nog räkna med.

JAG skulle hålla korridorsrummet nån månad för att hitta ett prima boende till oktober eller nåt...
Citera
2007-08-09, 16:40
Medlem
Chokes avatar
Du vill inte bo i skäggetorp. Det är Linköpings ghetto med paraboler på varje balkong och 50000 gapande barn på gårdarna. Dessutom är det tillhållet för stans pundarelit, med andra ord är det allt annat än trevligt.
Nog för att själva lägenheten i skäggetorp säkert är lite trevligare än studentlyan i ryd, men som andra sagt lär du trivas bättre socialt med andra studerande i ryd, och har något att utgå ifrån på jakt efter bättre lägenhet.
Citera
2007-08-09, 18:46
Medlem
DennisOlofs avatar
Utan att veta något om området i fråga.

Ta studentkorridoren, du kan alltid flytta efter ett tag, det är många som gör så, förutsatt du inte har för mycket "junk" att flytta så är det inte så farligt. Kolla upp med kontraktet bara vad uppsägninstider är, hur länge man ska betala osv.

Dessutom brukar det vara lättare att byta boende efter 1-2månader då det är många som flyttar just i början av en studie termin (eller halvår). Kan ju vara så att det dyker upp något du kan ta som du tycker är bättre efter bara 3-4 veckor.

Men det är lite svårt om man inte är på plats att kunna ta tag i dessa möjligheter. En annan bonus är ju om korridoren ligger mitt i centrum eller något sådant. Då slår det högre än att bo i egen lya 5km utanför centrum. Att ligga ett stenkast från faciliteter, så som Mc Donalds, matbutiker och annat är toppen.
Citera
2007-08-09, 19:57
Medlem
mr_fatises avatar
OKeej, verkar som att folk här känner till området lite grann. Stämmer de ni säger så kanske man ska skippa detta boende o stanna kvar i korridoren så länge då, trots allt.

Fasen, de här blir man ju helt galen på!
Citera
2007-08-09, 22:22
Medlem
Ryd är sannerligen stadens getto för studenterna på Campus Valla i allmännhet och teknologerna i synnerhet. Huruvida detta är bra eller dåligt beror helt och hållet på dig. Ta korridoren du. Mångas bostadsbanor har börjat på Rydsvägen, Alsättersgatan och Björnkärrsgatan. Inte särskilt krånglig att bli av med om du skulle vantrivas.

I Skägget har du inget att göra förutom en gång i veckan när du ska på Willys och Systemet.
Citera
2007-08-09, 22:42
Medlem
akelius

kolla akelius.se

De har ettor med kokvrå till hyfsade priser, på hyfsat avstånd, och nära till de mesta..
Citera
2007-08-09, 22:49
Medlem
Monoceruss avatar
Jag bodde i ryd min första och halva andra terminen. Jag trivdes bra man det är ju som du säger väldigt låg standard, speciellt på dom allmänna ytorna. Köket i min korridor var riktigt hemsk. Jag flyttade i mars till ett rum på nya irrblosset det är mycket finare korridor men kanske inte riktigt lika bra socialt. Tycker dock att det är en bra form att bo i korridor då det är socialt och man träffar en del nya människor. Jag tror inte riktigt jag skulle trivas att bo själv i en etta då jag har ett ganska stort socialt behov.

Skägget skulle jag inte ta i med tång det är ju där alla kulturberikare bor. Det sköna med Linköping om man är van vid Stockholm är att det är mycket mindre invandrare. Men om man åker till Skäggetorp är så det nästan som att komma till en förort till Stockholm.
Citera
2007-08-09, 22:56
Medlem
ischs avatar
Ryd har ju sin charm men mycket aktivitet och stor rörelse av folk. Självklart sätter det sin prägel och det är rätt slitet.
Citera
2007-08-09, 23:22
Medlem
CurryCurres avatar
Håller med alla övriga. Skäggetorp är helt enkelt inte en plats du vill bo på. Visst, Ryd är inte mycket bättre det, men det är bättre.

Sök runt, det finns bostäder lite överallt. Själv bodde jag i Berga en tid och det gick utmärkt att ta sig till Universitetet därifrån också. Jag var väldigt glad att slippa studentghettona dessutom.
Citera
2007-08-09, 23:27
Medlem
Monoceruss avatar
Tror inte riktigt på Berga det är ganska långt att cykla till skolan. Kör på ryd ett tag du för att sedan bygga upp med köpoäng. Ryd är inte så farligt det är ganska uppdelat mellan studenter och invandrarna så du slipper ha så mycket att göra med dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in