• 1
  • 2
2007-08-09, 13:11
Medlem
robomans avatar
Jaha, då börjar man plugga på Stockholms Universitet om 12 dagar utan att ha hört någonting om nollningen. Mina kompisar som hamnar på LiU har fått häften om alla härliga aktiviteter, man jag har inte hört ett ord.

Hur mycket nollning förekommer på SU? Är det lika utpräglat som på LiU med faddrar och dylikt?
Det kanske knappt är någonting alls?
Citera
2007-08-09, 14:23
Medlem
New Pettsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det kanske knappt är någonting alls?

På SU är man vuxen.
Citera
2007-08-09, 19:02
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av New Pettson

På SU är man vuxen.
Alltså ingen nollning alls?
Det var ju udda i så fall...
Citera
2007-08-09, 19:13
Medlem
Citat:
Alltså ingen nollning alls?
Det var ju udda i så fall...

Läser du en linje kan i vissa enstaka fall engagerade studenter i tidigare årskurser anordna nollning. I övrigt så är en stor majoritet av studenterna negativt inställda till kårobligatoriet, (förutom de dryga 10% som röstade) vilket gör kårlivet relativt fattigt. Vilket vi tycker är bra.

Men generellt ingen nollning, annat på t ex KTH, vilket är ett teknologisäte, där många prövar alkohol första gången, därav kanske lite större.
Citera
2007-08-10, 00:11
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Läser du en linje kan i vissa enstaka fall engagerade studenter i tidigare årskurser anordna nollning. I övrigt så är en stor majoritet av studenterna negativt inställda till kårobligatoriet, (förutom de dryga 10% som röstade) vilket gör kårlivet relativt fattigt. Vilket vi tycker är bra.

Men generellt ingen nollning, annat på t ex KTH, vilket är ett teknologisäte, där många prövar alkohol första gången, därav kanske lite större.
Ok, där hör man. Tack för de raska svaren!

EDIT: En nyfikenhetsfråga bara... vilka är "vi" som tycker det är bra med ett fattigt kårliv?
Citera
2007-08-10, 00:52
Medlem
Distorteds avatar
I Sthlm finns inte mycket studentliv pga att de flesta bor hemma (och har sina kompisar) samtidigt som folk i regel föredrar att hänga i stan, istället för på universitetet (på fritiden alltså). Det är inte som i Lund, Uppsala, osv, där allt är uppbyggt kring universitetet och alla bor tillsammans. Därför är det också mindre nollningar, osv.

Vet dock inte mycket om exakt hur mycket (lite) det är eftersom jag läser kurser och inte program, men en kompis som läste ekonomiprogrammet vet jag hade någon form av nollning. Tror det var en liten utflykt, dock, inte så mycket mer.
Citera
2007-08-10, 14:38
Medlem
Citat:
EDIT: En nyfikenhetsfråga bara... vilka är "vi" som tycker det är bra med ett fattigt kårliv?

Eftersom jag hyser ett personligt agg mot allt som är tvång (kårobligatoriet) vilket är vidrigt ur demokratiskt synvinkel, anser många att kåren bara finns för att några få individer ska få ha lite roligt på andras bekostnad. Med "vi" räknar jag de dryga 80% av universitets studenter som inte röstade i kårvalet.
Citera
2007-08-10, 14:40
Medlem
Om du söker en rikt studentliv så har du tyvärr valt fel stad att studera i. Byt till Uppsala eller liknande.
Citera
2007-08-10, 18:20
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Om du söker en rikt studentliv så har du tyvärr valt fel stad att studera i. Byt till Uppsala eller liknande.
Nja, det bryr jag mig inte så mycket om. Jag var bara fundersam eftersom jag inte hört något om nollningen och eftersom jag är ledig efter den 21:a, då det är upprop, till den 27:e, då lektionerna börjar.
Citera
2007-08-11, 04:10
Medlem
Jag läste endast friståendekurser på Su, fek. Tror det enda vi hade var möjlighet att träffa några gamla studenter på ngn fest eller liknande, minns inte riktigt. Det var inte lika omfattande som på KTH, det fanns folk som sprang runt i overaller på feken. Men vet inte riktigt vilka det var eller vad de gjorde. Så något aktivitet finns, är dock tveksam vilken.

Det som var lite tråkigt när man läste fristående var att man gick inte i ngn klass utan man delades in i eller fick välja grupper innan varje kurs. Blev inte samma sammanhållning som det skulle kunna bli med en klass, särskilt som det var så få schemalagda timmar per vecka.
Citera
2007-08-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Eftersom jag hyser ett personligt agg mot allt som är tvång (kårobligatoriet) vilket är vidrigt ur demokratiskt synvinkel, anser många att kåren bara finns för att några få individer ska få ha lite roligt på andras bekostnad. Med "vi" räknar jag de dryga 80% av universitets studenter som inte röstade i kårvalet.

På vilket sätt är tvång vidrigt ur demokratisk synpunkt? Demokrati bygger på tvång och inom demokratin är tvång en dygd. Med politiskt makt kan du premiera dig själv och andra och tvinga människor att handla som du vill.

Demokrati och kårobligatoriet är vidriga ur mänsklig och frihetlig synpunkt.
Citera
2007-08-11, 13:28
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Nja, det bryr jag mig inte så mycket om. Jag var bara fundersam eftersom jag inte hört något om nollningen och eftersom jag är ledig efter den 21:a, då det är upprop, till den 27:e, då lektionerna börjar.

Det är inget att vara fundersam över. Uppropet tenderar att ligga c:a en vecka innan föreläsningarna börjar för att den administrativa personalen skall hinna med att lösa det trassel som uppstår med vissa studenter vid terminsstarten. Uppropet utgör således inte terminsstarten i den bemärkelsen. Kul att du skall studera vid mitt lärosäte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in