2015-07-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Tänker ge dig det korta svaret: Du kan vara lugn. Sommarmatten räknas hos CSN. Vad "ej poänggivande" innebär i praktiken är jag ej säker på men misstänker att det handlar om att poängen ej kan räknas mot examen.

Jag läser KTH:s sommarmatte och -fysik och för mig står det "Poänggivande - Ja" på alla kurser. Jag är dock inte heller riktigt säker på hur allt detta fungerar

Om man trycker på i:et ovanför där det står "Poänggivande" på antagning.se kommer det upp en informationsruta där det står "Här visas om kursen du läst ger högskolepoäng eller inte" så det vore ju vara viktigt för CSN att det står "Ja" där
Senast redigerad av Johannikur 2015-07-14 kl. 14:14.
Citera
2015-07-14, 20:20
Medlem
Citat:
Tänker ge dig det korta svaret: Du kan vara lugn. Sommarmatten räknas hos CSN. Vad "ej poänggivande" innebär i praktiken är jag ej säker på men misstänker att det handlar om att poängen ej kan räknas mot examen.

Citat:
Ursprungligen postat av Johannikur
Jag läser KTH:s sommarmatte och -fysik och för mig står det "Poänggivande - Ja" på alla kurser. Jag är dock inte heller riktigt säker på hur allt detta fungerar

Om man trycker på i:et ovanför där det står "Poänggivande" på antagning.se kommer det upp en informationsruta där det står "Här visas om kursen du läst ger högskolepoäng eller inte" så det vore ju vara viktigt för CSN att det står "Ja" där

Tack för era svar! Sommarmatten jag gick har kurskod MVE800, bara så att vi kan vara säkra på att vi pratar om samma kurs.
Citera
2015-07-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mozziee
Tack för era svar! Sommarmatten jag gick har kurskod MVE800, bara så att vi kan vara säkra på att vi pratar om samma kurs.

Min har en annan kod har jag för mig, något på S. Kan mycket väl vara därför det är olika
Citera
2015-07-14, 21:57
Medlem
Citat:

Citat:
Min har en annan kod har jag för mig, något på S. Kan mycket väl vara därför det är olika

Ser på antagning att jag har läst samma kurs som Mozziee och att den står som "Ej poänggivande". Den ger helt enkelt inte högskolepoäng men man kan ändå söka CSN för den. http://www.matematiskavetenskaper.se/index.php?p=d1
Citera
2015-07-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ser på antagning att jag har läst samma kurs som Mozziee och att den står som "Ej poänggivande". Den ger helt enkelt inte högskolepoäng men man kan ändå söka CSN för den. http://www.matematiskavetenskaper.se/index.php?p=d1

Ja men då så! Då lär det vara fritt fram!
Citera
2015-07-15, 14:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ja men då så! Då lär det vara fritt fram!

Så ni tror alltså att jag kommer att kunna söka CSN till hösten med hjälp av den här kursen (MVE800) även om jag inte uppnådde tillräckligt med poäng på mitt program? (Jag saknade 6hp)

Tackar hjärtligt för hjälpen!
Citera
2015-07-15, 16:27
Medlem
Citat:
Så ni tror alltså att jag kommer att kunna söka CSN till hösten med hjälp av den här kursen (MVE800) även om jag inte uppnådde tillräckligt med poäng på mitt program? (Jag saknade 6hp)

Tackar hjärtligt för hjälpen!

Ja, det tror jag men det skadar inte att ringa CSN och bekräfta.
Citera
2015-07-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag men det skadar inte att ringa CSN och bekräfta.

Så där jag nu har jag varit i kontakt med CSN, antagning och Chalmers och det stämmer som du säger mmbaver, sommarmatten ger 7.5hp som man har rätt till att söka studiebidrag med (Jag får CSN i höst), men, man kan inte se den som en del av sin examen, där av "ej poänggivande".

Tycker det är mycket förvirrande av antagning och CSN att uttrycka sig på det viset. Det borde finnas en förklaring tillgänglig nånstans.

Tack för hjälpen!
Citera
2015-10-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Sommarmatten på CTH&GU är ren och skär repetition av gymnasiematten som läses i egen takt, har obegränsat antal platser (du blir antagen såfort du söker i princip) och är bidragsberättigat.
Av vad jag har hört sparar många av studenterna på CTH denna kurs ifall de hamnar ngn HP kort för fortsatt CSN.

Hur funkar det? Jag läser dock på gu! Om jag skulle hamna några poäng kort, kan jag avsluta sommarmatten för att fortsatt få studiemedel?
Citera
2016-05-15, 01:55
Medlem
Sommarmatte vilken kurs gymnasiematte eller högskolematte?

Hej alla

Jag hade det super svårt med matematiken under gymnasiet läste till Mate 4 och fick bara E eller ett svagt D om jag hade tur. Det var inte så att jag hatade det eller inte pluggade jag hade bara svårt för det.

Så jag tänkte läsa förberedande matte under sommaren för att förbereda mig till högskolan. Det finns två kurser A och B. kurs A är repetition av gymnasiematematiken och kurs B är mer fokuserad på matematisk teori och ger en första inblick i högskole- och universitetsmatematik. Kursen behandlar bland annat våra vanligaste talsystem, kombinatorik, polynom, funktionslära, trigonometri, derivata och integraler.

Jag tycker att kurs B skulle passa mig bättre då vet jag vad som kommer komma på högskolan och jag kommer vara förbered, men samtidigt så känns det som att kurs B kommer vara för svårt då jag hade stora problem med gymnaise matematiken.

Vilken kurs tycker ni att jag ska välja A eller B? Hur ska jag tänka.Sommarmatte

Tack på förhand
Citera
2017-05-16, 19:58
Medlem
Mellbergans avatar
Bump! Jag har tidigare läst sommarmatte genom en skola. Är jag tillåten att läsa sommarmatte distans på en annan skola också? Är ute efter csn pengarna.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-05-16 kl. 20:14.
Citera
2017-07-21, 16:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Eftersom flertalet felplacerade inlägg (rena matematikuppgifter) har postats i den här tråden (dessa inlägg är nu raderade), så förtydligar jag: Det här är en diskussionstråd om sommarmatte, ingen matematikuppgiftstråd. För det senare ändamålet, så finns det här underforumet: (FB) Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in