2007-08-09, 11:55
Medlem
Burtons avatar
Tjenare!
Ska laga middag till tjejen imorgon tänkte jag och funderar på vad man skall svänga ihop. Tänkte nånting med lax.
Har ambitionen men är ingen mästerkock så gärna relativt enkelt.
Vore underbart med ett helt "färdigt" recept

Så självklart ett fint VITT vin som passar till fisk. Det vore bra om det funkar utan mat också

Så, laxrecept!
Citera
2007-08-09, 13:38
Medlem
Seamus Costellos avatar
Laxpaté med avocadosås är gott... http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=1531 Jag gav fan i potatismjölet och slängde i ett till ägg istället. Blev bra. Ska serveras kall. Mycket sallad och snygg servering är a och o. Vinägrette på salladen annars skär den sig med vinet.

Vino fino: http://www.systembolaget.se/SokDryck...3aFruktsyra%3a
Ett schysst vitt med lite, lite fatkaraktär. Funkar till fetare firrar som lax, speciellt om det ingår grädde i receptet.
Citera
2007-08-09, 14:36
Medlem
pedepoes avatar
Släng in laxfiléer med pesto i ugnen. Servera med potatis och gärna en god basilikasås.

Jag är tyvärr inte så bra på vin
Citera
2007-08-09, 15:31
Medlem
Riddarens avatar
Laxpudding känns som ett bra val. Löjligt enkel och är värdig en kung. Du tar helt enkelt och skalar och kokar potatis och skär den i skivor. Grunda med ett tunt lager potatis i en välsmord ugnsform. Ta sedan och strö över ett rejält lager färsk dill och lite nymalen vitpeppar. Toppa med ett lager gravad lax och skivad lök. Sedan är det bara att upprepa. Personligen gillar jag när det är många, tunna lager. Avsluta tillsist med ett lager potatis. Vispa ihop en äggstanning (lika många dl mjölk som grädde och antal ägg) och häll den över puddingen. Toppa med några smörklickar och kör in härligheten i ugnen på 175 grader i 40-60 min. Potatisen får under inga omständigheter brännas så håll koll på den. Om den börjar ta för mycket färg lägger man över ett lager stanniol Servera med skirat smör, en citronklyfta och kokta sparrisknoppar.
Citera
2007-08-09, 15:40
Medlem
Laroche Bourgogne Chardonnay Barrique Réserve (nr 5621)

Ett vin som passar både till mat och utan. Fyllig, "kort" smak.

Drack det häromdagen till stekt smörfisk, klyftat potatis och sparris. Använde även en skvätt till vitvinssås, ett knep för att få maten att passa med vinet (iallfall såsen )
Citera
2007-08-09, 18:56
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Laxpudding känns som ett bra val. Löjligt enkel och är värdig en kung. Du tar helt enkelt och skalar och kokar potatis och skär den i skivor. Grunda med ett tunt lager potatis i en välsmord ugnsform. Ta sedan och strö över ett rejält lager färsk dill och lite nymalen vitpeppar. Toppa med ett lager gravad lax och skivad lök. Sedan är det bara att upprepa. Personligen gillar jag när det är många, tunna lager. Avsluta tillsist med ett lager potatis. Vispa ihop en äggstanning (lika många dl mjölk som grädde och antal ägg) och häll den över puddingen. Toppa med några smörklickar och kör in härligheten i ugnen på 175 grader i 40-60 min. Potatisen får under inga omständigheter brännas så håll koll på den. Om den börjar ta för mycket färg lägger man över ett lager stanniol Servera med skirat smör, en citronklyfta och kokta sparrisknoppar.
Fan ta mig Riddaren, alltid lika bra förslag! Laxpudding är förstklassigt och personligen skulle jag äta den med en lättare bladsallad med sockerdressing (kan låta märkligt men är gott - olivolja, vinäger och strö smakfull mängd socker ovanpå) spisbröd och cheddar/västerbotten, en snaps av önskvärd sort eller välkyld bättre rysk blankvodka eller Absolut Citron eventuellt, en smakrik flaska Sancerre exempelvis.
Citera
2007-08-11, 00:30
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Fan ta mig Riddaren, alltid lika bra förslag! Laxpudding är förstklassigt och personligen skulle jag äta den med en lättare bladsallad med sockerdressing (kan låta märkligt men är gott - olivolja, vinäger och strö smakfull mängd socker ovanpå) spisbröd och cheddar/västerbotten, en snaps av önskvärd sort eller välkyld bättre rysk blankvodka eller Absolut Citron eventuellt, en smakrik flaska Sancerre exempelvis.

Man tackar! En fräsch sallad passar perfekt men jag tänkte mer på det estetiska. Gör jag laxpudding till lunch brukar jag köra en enkel sparrissallad. Sedan är lite vällagrad ost och bröd till aldrig fel heller liksom några järn. Det är annars konstigt att folk ofta försummar dessa Svenska klassiker. Antar att de är skadade av skolbespisningen, lunchsyltor och andra kulinariska bottenmärken.
Citera
2007-08-11, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Laxpudding är kanon gott testa en flaska Planeta La segrata till 69:- och riktigt gott annars funkar ju alltid starköl och en snarre som tidigare nämnts..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in