2007-08-15, 15:29
Citat:
Exakt vilken skada kan anställda göra genom att gå in på fel sidor ?
1: arbetskamrater uppskattar inte att se nakna människor utöva sexuella aktiviteter på arbetskamraternas bildskärmar. Arbetskamraterna kanske inte tål att se t.ex. gorebilder från rotten etc.
Dvs. man förstör stämningen på arbetsplatsen.
2: Varje webbplats lagrar information om vilka som besökt webbplatsen (Det är det cookies är till för) skulle denna information spridas så kan företagets anseende skadas.
3: På ditt arbete förutsätts du ARBETA, inte slösurfa bort arbetstiden..
(ett ekonomiskt viktigt skäl till att arbetgivare sparar brandväggsloggar)
Du som anställd kostar företaget pengar till ingen nytta när du surfar..
4: Du riskerar att dra med dej smittor som leder till dataförluster eller säkerhetsöverskridanden. (kostar också pengar)
5: Du fyller företagets servrar med nedladdat skit isället för arbetsmateriel!
(Kostar även det pengar, räkna bara ut vad det kostar att säkerhetskopiera all nedladdad dynga som inte bidrar till företagets inkomst!)
Summan av kardemumman: Det kostar massa pengar.. Hur du än försöker vrida på det!
Här nedan motsäger du dej själv!
Citat:
följt av:
Jag ser inte riktigt problemet där, jag ser över huvud taget inte något självändamål i att spärra websidor eller ens logga vad "mina" användare går in på för sidor..
Citat:
jag anser iofs att det snarare gäller att se till att användare inte KAN göra dumheter,
Det senaste citatet säger ju att vi är överens!
Att kontrollera & spärra oaceptablelt webbutnyttjande på en arbetsplats är ju ett sätt att hindra användare från att göra dumheter!
Väl Tänkt
Här faller du dock tillbaka till "dumträsket" igen genom att inte inse vidden av det du säger:
Citat:
och i dom fallen så måste ske (alltså att användare har access till känsliga saker) ser man till att ha reservplaner, i många fall backuper helt enkelt.
Backuper är dyra (i hanteringen) och osäkra (som funktion) så bortsätt från att det kostar pengar i onödan så är det inte ens säkert att du kan återställa förlorat data!
Här har du koncentrerat dej på vad du KAN göra.. utan att reflektera på om det är ekonomiskt försvarbart..
Det är billigare att undvika en dataförlust helt än det är att "använda reservplaner".
Om användarnas surfande gör företaget sårbart för en riktad smitta (industrispionage är en faktisk realitet i dag) så är det billigare & säkrare att bergänsa & kontrollera användarnas surfvanor än att låta konkurrenter få fri tillgång till ditt utvecklingarbete och de offerter du lägger mm.
Citat:
Hjälper det mot Zero-day attacker? Svar nej!
men jag baserar min säkerhet på att maskinerna på nätet är säkra och uppdaterade.
Det höjer skyddet avsevärt, men det ger inget fullkomligt skydd!
Du verkar missa faktumet att de företag som loggar trafik genom brandväggar osv. alltsom oftast har strängare brandväggregler än de som "låter användarna surfa fritt"
Säkerheten sitter inte på ett ställe (eller i en applikation), säkerheten skall finnas över allt... och surfkontroll är en del av det totala skyddet!