Citat:
Ursprungligen postat av smolk
De flesta utvecklar med DirectX som #1. Visst Blizzards spel kör på OpenGL också, men inte lika bra.
Isåfall får macanvändarna nöja sig med sämre än windowsanvändarna men så kanske det är, inget jag märkt av iaf.
Citat:
Du inte får samma prestanda med Wine som om det var utvecklat och anpassat för Linux. Du får ingen support heller och när saker krånglar bryr de sig inte.
Med tanke på att man kan få bättre prestanda än i windows så är jag inte helt säker på att det där stämmer. Men jag har aldrig testat själv förstås. Finns det en linux release så använder jag självklart den. När ett spel utvecklas för att kunna köras i wine så skiter dem inte i det! Är det någon bugg när spelet körs i wine så fixar dem det även om det inte officiellt stöds. Väldigt många spel fungerar efter patch 1.1 eller liknande, undrar vad det kan bero på?
Citat:
Jag ser ett problem med att det inte utvecklas och släpps till Linux. Men du kanske kan förklara varför det inte är ett problem, eftersom Wine är så jävla bra!
Problemet är att linux inte är tillräckligt stort för att någon ska våga göra spel och många användare inte vill byta eftersom det inte finns så många spel. Men om de flesta spelen stöds inofficiellt med wine (Eftersom det är något som är relativt enkelt att göra) så får helt plötsligt linuxanvändarna en massa spel att spela och många byter, tillslut kommer spelen utvecklas till Linux.
Ett spel är ett spel oavsett om det är utvecklat till linux eller fungerar i wine, de som kör linux får ta del av det ändå.