Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-09, 01:54
Medlem
Ok, häromdan installerade jag de populära linux Ubunto på min burk, eftersom det var min första "seriösa" installation av en linux dest med fönstret X på min burk så var det ganska spännande. Allt går som smort igenom allt, tills jag börja fundera på att börja testa lite spel, jag installerar wine och sedan installerar steam, allt verkade gå bra tills steam updateringen bara stannade på 26% och gav mig ett felmedelande att det redan var igång, jag kollar runt lite på internet och hittar vad felet är och åtgärdar det, och det fungerar fin fint sen, tills det totalt fryste sig, resttar datorn och testar några andra spel igenom wine som jag får sitta å felsöka efter installtions/grafik fel i timmar, vilket leder till att jag tappar allt sug eller ork till så de blev format och in med windows igen. Att installera Linux med syftet att spela på är tydligen ingen vitts för min del iaf så mycke krongel för ett spel. Så jag undrar till folket som kör en Linux dest nu med X på,

I vilket syfte installerar du Linux i?
Spel?, Stabilitet?, Roligt?, Gratis?, osv.....

Btw: Jag hoppas att wine kommer bli tillräckligt stabillt en dag så man kan använda det "normalt" utan att behöva krongla, eller att något STORT spelföretag gör spel till Linux.
Citera
2007-08-09, 10:09
Medlem
Megaforces avatar
ID software är väl rätt stora? De har släppt Doom till Linux, men det beror kanske rätt mycket på att man utvecklade spelen i SGI-miljö (Doom fanns även till SGI/Irix) och därifrån är inte steget till Linux så stort.

Problemet är att det inte är så många spelföretag som använder sig av OpenGL (vilket är en förutsättning för en enkel och snabb portering till Linux-miljö) utan de flesta använder sig av DirectX.
Citera
2007-08-09, 10:43
Medlem
Rizados avatar
Något var fel för så skulle det inte vara. Jag skulle tippa på att du inte installerat några grafikdrivrutiner eller iaf att de inte fungerade. Har nämligen inga problem med att köra cs i linux, inte heller Warcraft III, Prey, Alla worms spel och mer. Har även haft WoW men bara 10dagars.

Mer eller mindre alla OpenGL spel jag har testat har fungerat i linux. De som strular är nya DirectX spel och en del äldre.
Citera
2007-08-09, 20:45
Medlem
Eftersom spelen utvecklas för Windows med DirectX fungerar de inte lika bra under Linux. Många spel fungerar under Wine men de fungerar inte lika bra som i Windows. Om du spelar mycket, har din dator mest för att spela, är Linux inget för dig, än. Vi måste helt enkelt vänta på att utvecklarna börjar porta spelen själva till Linux.

Något jag inte förstår är varför Blizzard utvecklar för Mac också men inte för Linux, borde inte vara något större problem tycker jag.

Jag spelar inte speciellt mycket därför är Linux perfekt för mig. Det ger mig fir mjukvara som uppdateras ofta och jag kan göra vad jag vill, stor valfrihet. Jag kör Linux för jag tycker det känns bättre än att sitta på en nerladdad kopia av Windows och för att jag gillar det. Det passar mig perfekt. Jag behöver inget från Windows. Nästa steg är att fixa en laptop istället. Det jag gör med min dator är att programmera lite, surfa, chatta, kolla på film, lyssna på musik och spela lite ibland. Såklart skriver jag saker också. Windows klarar inte det här bättre, sämre skulle jag säga (om vi bortser från spel).
Citera
2007-08-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
ID software är väl rätt stora? De har släppt Doom till Linux, men det beror kanske rätt mycket på att man utvecklade spelen i SGI-miljö (Doom fanns även till SGI/Irix) och därifrån är inte steget till Linux så stort.

Problemet är att det inte är så många spelföretag som använder sig av OpenGL (vilket är en förutsättning för en enkel och snabb portering till Linux-miljö) utan de flesta använder sig av DirectX.

Man får ju verkligen hoppas att RAGE även kommer till Linux. Den nya spelmotorn använder inte DirectX just för att det ska vara enklare att portera spelet.
Citera
2007-08-09, 21:54
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Eftersom spelen utvecklas för Windows med DirectX fungerar de inte lika bra under Linux. Många spel fungerar under Wine men de fungerar inte lika bra som i Windows. Om du spelar mycket, har din dator mest för att spela, är Linux inget för dig, än. Vi måste helt enkelt vänta på att utvecklarna börjar porta spelen själva till Linux.

Något jag inte förstår är varför Blizzard utvecklar för Mac också men inte för Linux, borde inte vara något större problem tycker jag.

Jag spelar inte speciellt mycket därför är Linux perfekt för mig. Det ger mig fir mjukvara som uppdateras ofta och jag kan göra vad jag vill, stor valfrihet. Jag kör Linux för jag tycker det känns bättre än att sitta på en nerladdad kopia av Windows och för att jag gillar det. Det passar mig perfekt. Jag behöver inget från Windows. Nästa steg är att fixa en laptop istället. Det jag gör med min dator är att programmera lite, surfa, chatta, kolla på film, lyssna på musik och spela lite ibland. Såklart skriver jag saker också. Windows klarar inte det här bättre, sämre skulle jag säga (om vi bortser från spel).
Att ett spel körs i windows betyder inte att det är gjort med directx. Kan lika gärna vara gjort med opengl.

Blizzards spel har opengl stöd och fungerar perfekt i wine. Jag ser inga problem med att spelutvecklarna gör sina spel så att de kan köras med lika bra eller bättre prestanda i wine som i windows istället för att göra en riktig linux release.
Citera
2007-08-09, 23:41
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Att ett spel körs i windows betyder inte att det är gjort med directx. Kan lika gärna vara gjort med opengl.

Nej, men det är ju inte direkt så att de flesta spel idag har opengl-stöd, utan de flesta kör enbart DirectX.
Citera
2007-08-10, 01:05
Medlem
Någon som har testat http://www.wine-doors.org/ ? låter rätt skoj. Har hört en hel del bra saker om det.
Citera
2007-08-10, 01:14
Medlem
Citat:

Blizzards spel har opengl stöd och fungerar perfekt i wine. Jag ser inga problem med att spelutvecklarna gör sina spel så att de kan köras med lika bra eller bättre prestanda i wine som i windows istället för att göra en riktig linux release.

De flesta utvecklar med DirectX som #1. Visst Blizzards spel kör på OpenGL också, men inte lika bra.

Du inte får samma prestanda med Wine som om det var utvecklat och anpassat för Linux. Du får ingen support heller och när saker krånglar bryr de sig inte.

Jag ser ett problem med att det inte utvecklas och släpps till Linux. Men du kanske kan förklara varför det inte är ett problem, eftersom Wine är så jävla bra!
Citera
2007-08-10, 10:31
Medlem
Rizados avatar
Citat:
De flesta utvecklar med DirectX som #1. Visst Blizzards spel kör på OpenGL också, men inte lika bra.
Isåfall får macanvändarna nöja sig med sämre än windowsanvändarna men så kanske det är, inget jag märkt av iaf.

Citat:
Du inte får samma prestanda med Wine som om det var utvecklat och anpassat för Linux. Du får ingen support heller och när saker krånglar bryr de sig inte.
Med tanke på att man kan få bättre prestanda än i windows så är jag inte helt säker på att det där stämmer. Men jag har aldrig testat själv förstås. Finns det en linux release så använder jag självklart den. När ett spel utvecklas för att kunna köras i wine så skiter dem inte i det! Är det någon bugg när spelet körs i wine så fixar dem det även om det inte officiellt stöds. Väldigt många spel fungerar efter patch 1.1 eller liknande, undrar vad det kan bero på?

Citat:
Jag ser ett problem med att det inte utvecklas och släpps till Linux. Men du kanske kan förklara varför det inte är ett problem, eftersom Wine är så jävla bra!
Problemet är att linux inte är tillräckligt stort för att någon ska våga göra spel och många användare inte vill byta eftersom det inte finns så många spel. Men om de flesta spelen stöds inofficiellt med wine (Eftersom det är något som är relativt enkelt att göra) så får helt plötsligt linuxanvändarna en massa spel att spela och många byter, tillslut kommer spelen utvecklas till Linux.

Ett spel är ett spel oavsett om det är utvecklat till linux eller fungerar i wine, de som kör linux får ta del av det ändå.
Citera
2007-08-10, 15:55
Medlem
Neths avatar
Citat:
Med tanke på att man kan få bättre prestanda än i windows så är jag inte helt säker på att det där stämmer.

Har du någon länk till det? aldrig hört det förrut
Citera
2007-08-10, 15:58
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Har du någon länk till det? aldrig hört det förrut
http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.33
Citera
  • 1
  • 2