• 1
  • 2
2007-08-08, 23:28
Medlem
Tjena Behöver svar på några frågor.

*Vad är skillnaden med Epa och A-traktor? Är kraven på körkort o så likadana?
*Vad kan det kosta att ta ett traktor kort?

Mvh FaTpiPe
Citera
2007-08-08, 23:32
Citat:
Ursprungligen postat av __fatpipe_
Tjena Behöver svar på några frågor.

*Vad är skillnaden med Epa och A-traktor? Är kraven på körkort o så likadana?
*Vad kan det kosta att ta ett traktor kort?

Mvh FaTpiPe

visste inte ens att man behövde kort för dessa fordonen.
Är också nyfiken om någon vet..

(ifall man nu tolkade TS rätt)
Citera
2007-08-08, 23:34
Medlem
Airwaves avatar
hepp hepp, ta en titt på http://www.vv.se/
Citera
2007-08-08, 23:38
Medlem
Mustaschs avatar
Traktorprovet är nästan likadant som provet till b-körkort, bara att dom lagt in en del traktorfrågor också..
Citera
2007-08-08, 23:42
Medlem
Okej, vad jag förstog enligt vägverket så måste man ha körkort på både epa och a-traktor, men vad är nu skillnaden mellan en epa och en a-traktor? Har hört att A-traktor får gå snabbare, men någon som kan intyga?

Mvh FaTpiPe
Citera
2007-08-08, 23:46
Medlem
Mustaschs avatar
jaadu, a-traktor får bara gå i 30 km/h, men min gamla a-traktor gjorde ju 140-150, bara att ha en spärr, epa-traktor får gå fortare men bara på 2 växlar och någon slags nerdrevning av bakaxeln typ.
Citera
2007-08-08, 23:47
Medlem
core_s avatar
Skillnaden mellan en EPA och en A-traktor är det att 1975 ändrades lagen om hur dessa fordon skulle byggas.

Innan 1975, på EPA-tiden, fick dom gå hur i helsikes fort dom ville, så länge traktorn var byggd på en bärande ram och ha ett utväxlingsförhållande på 10:1
Och så det goaste med dom, dom fick heller inte ha någon fjädring på bakhjulen. Skumpar finfint

A-traktorn får bara gå i 30km/h, men dom övriga kraven som EPA hade finns inte. Och du kan således bara nyregistrera en A-traktor, inte en EPA.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustasch
jaadu, a-traktor får bara gå i 30 km/h, men min gamla a-traktor gjorde ju 140-150, bara att ha en spärr, epa-traktor får gå fortare men bara på 2 växlar och någon slags nerdrevning av bakaxeln typ.

Fanns inga krav på hur många växlar som fick finnas, endast utväxlingsförhållandet.

Edit
Och körkortet är det, som du kanske vet iofs, 16-årsgräns på. Har du rimliga skäl kan du få dispens och få det när du är 15, men då ska det vara riktigt goda skäl också.
Men varför? Ta ett B istället och kör riktig bil
Citera
2007-08-08, 23:48
Medlem
core_s avatar
Dubbel
Citera
2007-08-08, 23:48
Medlem
paridas avatar
Det enda du behöver är körkortstillstånd (typ 150 kr + 40 kr för syntest) och uppskrivning (en femhundring?).

Varför tar du inte bilkörtkort eller MC-kort?
Citera
2007-08-09, 00:01
Medlem
Tjena, tack för snabba svar. Hehe, jag har Körtkort till bil Men det är så att det var en yngre vän till mig som undrade detta

Ha de gött
Citera
2007-08-09, 00:03
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __fatpipe_
Tjena, tack för snabba svar. Hehe, jag har Körtkort till bil Men det är så att det var en yngre vän till mig som undrade detta

Ha de gött

Tror jag inte för en minut på, men jaja. Säg till din vän att ge fan i att köra stoll med sin A-traktor bara.
Hata moppefjuniga, hormonstinna raggarpöjkar som tror sig vara gudar i trafiken efter att ha gjort ett teoriprov
Citera
2007-08-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Tror jag inte för en minut på, men jaja. Säg till din vän att ge fan i att köra stoll med sin A-traktor bara.
Hata moppefjuniga, hormonstinna raggarpöjkar som tror sig vara gudar i trafiken efter att ha gjort ett teoriprov

Vad i helvete är ditt problem eller? Längesen du fick dig ett nyp eller? Man kan nästan tro det. Vad är det som får dig att tro att jag inte har körkort? Han är varken fjunig, raggare, och tror sig inte vara ett proffs bara för att han gör ett teoriprov. Han ville ha fakta om detta, och jag hjälper han att ta reda på det. Jag är glad för ett svar som du skrev, men detta var ju bara värdelöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in