Resultat: Kör du Linux? - Om många Linux, rösta på det du använder mest
Ja, Debian-baserat [Ubuntu, Debian ...]
51,84%
141 röster
Ja, RedHat-baserat [Fedora, RedHat Enterprise ...]
2,21%
6 röster
Ja, SuSE-baserat [OpenSuSE, Open Enterprise Server ..]
3,31%
9 röster
Ja, Annat [Gentoo, Arch, CRUX ...]
12,87%
35 röster
Nej
29,78%
81 röster
2007-08-09, 20:39
Bannlyst
Ubuntu på huvuddatorn och Debian dual-bootat med Windows 2k på en lite äldre dator. Har nyss börjat att utforska linux och än sålänge är jag mycket nöjd.

Däremot är det ju lite surt att inte alla Windows-program och spel funkar (har hört att man ska skylla det på att Microsofts DirectX-API är stängt), varför jag tänker dual-boota även huvuddatorn med Windows/Debian när jag får tid över.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Kör faktiskt bara Ubuntu 7.04 numera, har inte ens XP på någon partion. Fungerar utmärkt!
Men jag letar efter något nytt, något lite mer avancerat.

Att köra Debian rent är ju en idé, om du är någorlunda bevandrad i hur man använder div. verktyg i "terminalen".
Citera
2007-08-09, 23:56
Medlem
Höjas avatar
Kör debian och (k)ubuntu. Ena datorn med enbart kubuntu, och en där jag dualbotar windows och debian.

Detta eftersom spelet jag spelar absolut inte går att få igång i linux, därför måste jag ha kvar windows

Använder oftast linux, dock måste jag boota om när ajg ska spela och då blir jag i windows tills jag orkar starta om
Citera
2007-08-10, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Ubuntu på huvuddatorn och Debian dual-bootat med Windows 2k på en lite äldre dator. Har nyss börjat att utforska linux och än sålänge är jag mycket nöjd.

Däremot är det ju lite surt att inte alla Windows-program och spel funkar (har hört att man ska skylla det på att Microsofts DirectX-API är stängt), varför jag tänker dual-boota även huvuddatorn med Windows/Debian när jag får tid över.

Att köra Debian rent är ju en idé, om du är någorlunda bevandrad i hur man använder div. verktyg i "terminalen".

Varför måste du ha dessa Windowsprogram? Det bästa är om du slipper dem. Photoshop och liknande program kan jag förstå men en sak förstår jag inte (och det är inte riktat till dig för jag vet inte vilka program du vill ha) är folk som klagar över att t.ex. uTorrent inte finns och vill köra det över Wine.
Citera
2007-08-10, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Varför måste du ha dessa Windowsprogram? Det bästa är om du slipper dem. Photoshop och liknande program kan jag förstå men en sak förstår jag inte (och det är inte riktat till dig för jag vet inte vilka program du vill ha) är folk som klagar över att t.ex. uTorrent inte finns och vill köra det över Wine.

Photoshop? Gimp är ett alldeles utmärkt fotoredigeringsprogram som uppfyller åtminstone mina behov. µ-torrent? Azureus funkar minst lika bra. Men... försök att få Cubase att fungera till linux, eller att hitta en värdig gratis och öppen motståndare, eller för den delen en komersiell.

Fast om jag lyckas få igång VST-stöd till Ardour (vilket jag inte har testat än) så nöjer jag mig definitivt. Då har jag allt jag behöver, i princip.
Citera
2007-08-10, 14:23
Medlem
Jag kör gNewSense vilken är den bästa disten!
Citera
2007-08-10, 15:03
Medlem
Är det bara jag som kör arch linux? Verkar vara den perfekta disten, inte en massa gamla paket heller som i Ubuntu.
Citera
2007-08-10, 15:23
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Är det bara jag som kör arch linux? Verkar vara den perfekta disten, inte en massa gamla paket heller som i Ubuntu.
Jag funderade faktiskt på att köra Arch förut. Sen kom jag på att en vän till mig är riktigt haj på Gentoo.
Citera
2007-08-10, 18:25
Medlem
Kör Ubuntu Fiesty sedan ett antal månader tillbaka, blev lite nyfiken på det och fastande efter en testperiod helt, vad är bättre än att kunna ssh:a in till ubuntuservern i garderoben och dra igång lite nerladdningar genom rtorrent?
Citera
2007-08-10, 18:32
Bannlyst
Kör Ubuntu Beryl

Edit : Kan ju berätta att jag också har gjort ett eget Linux lol
Citera
2007-08-10, 18:39
Medlem
Trinnits avatar
Jag kör Ubuntu på min stationära.

Edit: Kanske lite för mycket av ett one-liner svar, det där... Men hursomhelst, Ubuntu känns ganska trevligt. Min linux-karriär började med att jag försökte mig på att köra in Gentoo, vilket gick sådär. Sedan satt jag vid Debian ett tag, men blev lite sugen på att testa ubuntu istället. Dock hade jag tänkt ge mig på gentoo eller slackware igen när jag blivit mer van vid det här.
Citera
2007-08-10, 19:46
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadoXXX

Edit : Kan ju berätta att jag också har gjort ett eget Linux lol

Säker på att du inte gjort en egen dist?
Citera
2007-08-10, 19:54
Medlem
menvafans avatar
Jag har 2 datorer, ena Windows XP och den andra har Ubuntu.
Båda är kopplade till samma skärm via en switch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in