Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Vad är det som känns fel? Mitt Ubuntu fungerade perfekt direkt efter installation. Var bara lite program jag behövde installera för att kunna utföra mina vardagliga datorsysslor. Jag tycker inte det är något man behöver sätta sig in i.
Att utföra vardagliga sysslor utan att dra på sig virus och spyware var tanken, då min syster och min far inte tillhör internetgenerationens genier, fungerade dugligt. Men när sedan lite mer avancerade sysslor kom fram så kändes användarvänligheten inte direkt närvarande. Att installera om graffikkortet, att komma åt en NTFS partitionerad hårddisk, att försöka använda div. datortillbehör.
Det gick ju att lösa med en hel del googlande och tiggandes om hjälp i irc kanaler, men det hela kändes väldigt främmande och tidskrävande när jag vet hur jag ska gå tillväga i windows.
Den mer eller midnre utlovade stabiliteten saknade jag också. Datorn har fortfarande som elak ovana att bara frysa när för många eller för stora filer ska användas (kan dock bero på hårdvaran, som sagt).