Resultat: Kör du Linux? - Om många Linux, rösta på det du använder mest
Ja, Debian-baserat [Ubuntu, Debian ...]
51,84%
141 röster
Ja, RedHat-baserat [Fedora, RedHat Enterprise ...]
2,21%
6 röster
Ja, SuSE-baserat [OpenSuSE, Open Enterprise Server ..]
3,31%
9 röster
Ja, Annat [Gentoo, Arch, CRUX ...]
12,87%
35 röster
Nej
29,78%
81 röster
2007-08-09, 14:27
Medlem
Alfaslangs avatar
Slackware såklart. Finns det någon annan?
Citera
2007-08-09, 14:28
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
[IRONI]ja, för Gentoo klarar inte av gnome.. inte kde heller för den delen. Skrivbordet är helt okonfigurerbart och beryl/compiz(-fusion) är ju bara att glömma.[/IRONI]

You get the point

okej i get the point. Får plugga på mina dist-kunskaper
Citera
2007-08-09, 14:37
Medlem
krijgenics avatar
Kör Debian som server. Har gjort det i ett antal år nu. Dock så har jag, av olika anledningar, aldrig gått över till Linux helt på min arbetsstation.
Citera
2007-08-09, 14:51
Medlem
Rizados avatar
Kubuntu Feisty, har kört kubuntu som ända os sedan Breezy. Innan hade jag ett ati kort och då fungerade knappt något, köpte ett nvidia och allt flöt på perfekt.

Började med Redhat 9 och hade det på en gammal 100mhzare som användes till router Lärde mig mycket genom att ssha in från windows så när jag bytte gick det mesta smärtfritt.
Citera
2007-08-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Kör Debian som server. Har gjort det i ett antal år nu. Dock så har jag, av olika anledningar, aldrig gått över till Linux helt på min arbetsstation.
Samma här, i alla fall tills igår då avled en av mina hårddiskar på servern och det lär inte tillkomma en ny än på ett tag.

På arbetsdatorn så har jag gjort många tappra försök till att gå över, men jag har inte lyckats. Sist så var det ubuntu men jag misstänker att min hårdvara håller på att ramla samman för det var inte stabilt alls. Så jag kör vidare med XP just nu, OSX om ngn vecka
Citera
2007-08-09, 18:15
Medlem
Mekanisks avatar
Jag började med Ubuntu Breezy Badger för snart 2 år sen. Körde det i några månader innan jag åkte bort och inte använde egen dator på ett halvår drygt. Därefter körde jag lite Ubuntu igen innan jag tröttnade och bytte till Gentoo.
Anledningen till att jag bytte var för att jag hörde att Gentoo var bättre eftersom man kunde konfigurera kärnan och dylikt mer och anpassa hela OS:et mer till min dator och mitt datoranvändande. Dessutom var det lite svårare.

Jag har fortfarande XP på en liten partition men startar det max en gång i månaden och då för att spela lite.
Citera
2007-08-09, 18:21
Medlem
Kört kubuntu temporärt under sommaren, inget jag är nöjd med eller planerar att utsätta min 'riktiga' dator med. Kan dock vara pga. ett måttligt intresse av att sätta sig in i systemet, alternativt pga. dålig hårdvara.
Citera
2007-08-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olof af Mesters
Kört kubuntu temporärt under sommaren, inget jag är nöjd med eller planerar att utsätta min 'riktiga' dator med. Kan dock vara pga. ett måttligt intresse av att sätta sig in i systemet, alternativt pga. dålig hårdvara.

Vad är det som känns fel? Mitt Ubuntu fungerade perfekt direkt efter installation. Var bara lite program jag behövde installera för att kunna utföra mina vardagliga datorsysslor. Jag tycker inte det är något man behöver sätta sig in i.
Citera
2007-08-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Vad är det som känns fel? Mitt Ubuntu fungerade perfekt direkt efter installation. Var bara lite program jag behövde installera för att kunna utföra mina vardagliga datorsysslor. Jag tycker inte det är något man behöver sätta sig in i.
Att utföra vardagliga sysslor utan att dra på sig virus och spyware var tanken, då min syster och min far inte tillhör internetgenerationens genier, fungerade dugligt. Men när sedan lite mer avancerade sysslor kom fram så kändes användarvänligheten inte direkt närvarande. Att installera om graffikkortet, att komma åt en NTFS partitionerad hårddisk, att försöka använda div. datortillbehör.

Det gick ju att lösa med en hel del googlande och tiggandes om hjälp i irc kanaler, men det hela kändes väldigt främmande och tidskrävande när jag vet hur jag ska gå tillväga i windows.

Den mer eller midnre utlovade stabiliteten saknade jag också. Datorn har fortfarande som elak ovana att bara frysa när för många eller för stora filer ska användas (kan dock bero på hårdvaran, som sagt).
Citera
2007-08-09, 19:50
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olof af Mesters
Att utföra vardagliga sysslor utan att dra på sig virus och spyware var tanken, då min syster och min far inte tillhör internetgenerationens genier, fungerade dugligt. Men när sedan lite mer avancerade sysslor kom fram så kändes användarvänligheten inte direkt närvarande. Att installera om graffikkortet, att komma åt en NTFS partitionerad hårddisk, att försöka använda div. datortillbehör.

Det gick ju att lösa med en hel del googlande och tiggandes om hjälp i irc kanaler, men det hela kändes väldigt främmande och tidskrävande när jag vet hur jag ska gå tillväga i windows.

Den mer eller midnre utlovade stabiliteten saknade jag också. Datorn har fortfarande som elak ovana att bara frysa när för många eller för stora filer ska användas (kan dock bero på hårdvaran, som sagt).

Ett tips när du behöver hjälp kan vara att fråga i div. forum, jag tycker att det brukar fungera bättre än IRC kanaler.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php
Citera
2007-08-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryshnozk
Ett tips när du behöver hjälp kan vara att fråga i div. forum, jag tycker att det brukar fungera bättre än IRC kanaler.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php
Klart jag gillar forum, jag är ju här

Tycker fortfarande det krävs på tok för mycket energi och tid för att göra dem lite mer avancerade sakerna. Iochmed att jag använt windows ända sen DOS / 3.10-11 tiden och ändå knappt förstått mig på det så inser jag att linux vore för mycket för mig.
Citera
2007-08-09, 20:30
Medlem
gubbslemmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
varför ska man köra linux o funkar alla program typ word o msn i det?

Word=OpenOffice
MSN=amsn

Openoffice är dessutom bättre än Win Office, då du kan exportera dina dokument direkt till PDF eller spara som winword-docs.

De flesta windowsbaserade programmen finns till Linux, antingen som en egen fil eller som ett liknande program. Du kan göra i princip allt i Linux som du kan göra i Windows. Allt är en smaksak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in