2007-08-08, 20:21
Medlem
Har nu tröttnat på Lowdose och gått över till Ubuntu som jag än så länge tycker är grymt trevligt
Men jag har ett visst behov av att köra ett par .exe files såsom Bifrost.exe och lite annat
Har nu förstått att man behöver Wine och för att Wine ska kunna installeras måste man lägga till förrådet Universe... HUR? Har sett ett par guider men mitt Ubuntu är helt och hållet på svenska och jag hittar inte alls dit guiderna pekar mig
Någon som är sugen på att hjälpa?
Citera
2007-08-08, 20:33
Medlem
Yes...s avatar
1. Öppna Synaptic (System > Administration > Pakethanteraren Synaptic)
2. Gå in i "Inställningar" och sedan "Förråd"
3. Kryssa i "Gemenskapsunderhållen öppen källkodsprogramvara (universe)"
4. Tryck stäng.
5. Sök på "wine" och installera!
Citera
2007-08-08, 20:46
Medlem
Åfan var det så man gjorde...

Okej, jag gjorde så nu, sökte på wine och fick fram 3 saker; libwine, libwine-dev och winefish.
Jag tror nog inte det är dom jag letar efter, eller hur?
Citera
2007-08-08, 22:09
Medlem
Yes...s avatar
Nepp, paketet ska bara heta "wine"...
Hmm... pröva att kryssa i "multiverse" på samma sätt som med universe. Man måste dessutom starta om Synaptic för att ändringarna ska göras.
Citera
2007-08-08, 22:17
Medlem
Nepp, startade även om dom och universe och multiverse var redan ikryssade så där behövdes inte göra nått... Hmm nu börjar jag bli skraj, behöver ju .exe filer :P
Citera
2007-08-08, 22:29
Medlem
Code Monkeys avatar
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty
Se: How to install and run Wine
Citera
2007-08-08, 22:40
Medlem
Men snälla lilla du, hade du läst tråden innan du postar så skulle du också se att jag inte hittar wine där...

EDIT:

Fick detta felmeddelande när jag försökte installer wine genom Terminalen:

sudo apt-get install wine
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Citera
2007-08-08, 22:45
Medlem
Har även ett annat problem med min externa hdd, den säger att jag inte är ägaren och kan därför inte ta bort filer från den.
Hur lösa det då?
Citera
2007-08-08, 23:39
Medlem
Code Monkeys avatar
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:F...a_repositories

Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Fick detta felmeddelande när jag försökte installer wine genom Terminalen:

sudo apt-get install wine
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Troligtvis så används redan apt-get.
Citera
2007-08-09, 01:00
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Code Monkey
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:F...a_repositories

Troligtvis så används redan apt-get.

vänta nu, menar du på att man inte kan ha igång två apt-get samtidigt, eller missförstod jag (hoppas verkligen att jag gjorde det)?
Citera
2007-08-09, 12:31
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
vänta nu, menar du på att man inte kan ha igång två apt-get samtidigt, eller missförstod jag (hoppas verkligen att jag gjorde det)?

Ja, när apt-get körs så är resource-databasen låst för att inte någon inkonsekvens skall skapas. Känns som han kör Update Manager eller Synaptic samtidigt som han kör apt-get
Citera
2007-08-09, 14:35
Medlem
Jag har fixat det nu, krävdes en reboot av datorn, men vill nu inte köra Ubuntu längre då det är ngt jag inte är van vid, har skapat en annan tråd om det då det dök upp problem där också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in