2007-08-08, 19:46
Medlem
Henry Ford sa: "Dont complain - dont explain". Somliga sger att man ska inte klaga, det hjlper inte, man blir bara bitter.

Men nr r fr eller br man klaga? Nr ska man inte klaga? Nr r ett pstende ett klagoml?

Min slutliga frga r, varfr klagar vi?

Jag startade en annan trd innan denna, fr att ha en slags diskussionsgrund.

"Vad str dig mest?": http://www.flashback.org/showthread.php?t=526992
Citera
2007-08-09, 17:48
Medlem
Jag tycker att man ska/borde/mste klaga nr man knner sig orttvist behandlad. "Mste" kanske r lite starkt, men jag tror ingen njuter av att bli orttvist behandlad i lngden.
Citera
2007-08-12, 12:41
Medlem
MrTambourineMans avatar
Nr man klagar klingar egot bara fast vid en konflikt som ofta inte gr att lsa gnom att klaga. Man grver sig bara djupare i sin irritation/frustration/ilska.

Bttre att frska slppa det och g vidare.
Citera
2007-08-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Jag tycker att man ska/borde/mste klaga nr man knner sig orttvist behandlad. "Mste" kanske r lite starkt, men jag tror ingen njuter av att bli orttvist behandlad i lngden.

Ja, det borde vl vara var mans rtt och demokratiska skyldighet. Fast nr gr det fr lngt?

Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Nr man klagar klingar egot bara fast vid en konflikt som ofta inte gr att lsa gnom att klaga. Man grver sig bara djupare i sin irritation/frustration/ilska.

Bttre att frska slppa det och g vidare.

S sant, man grver bara gropen djupare om man inte gr ngot t saken istllet fr att klaga. Men r inte klagan en uppmaning till ngon/ngot att det borde frndras? Att nn borde fixa spyorna i trappuppgngen. Kan det vara ett slags frsk att f medhll av omgivningen ocks? Som att frska identifera en gemensam fiende.

Lt oss analysera klagan lite mer.
Citera
2007-08-12, 17:04
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Kan det vara ett slags frsk att f medhll av omgivningen ocks? Som att frska identifera en gemensam fiende.

Intresant tanke. Det finns nog inget som fr folk att hlla ihop s bra som nr dem hatar samma person.

Det kan nog ocks vara en psykologisk frsvarsmekanism. Om man kan gra ngot t ett problem men inte gr det pga rdsla eller liknande. S uppstr det uppst en inre konflikt. Man brjar nog ltt dma sig sjlv fr att man inte gr ngot t situationen.

At d bara klaga in fr andra mnniskor kan kanske ltta p trycket lite. Det ger en person en falsk knsla av att man gr ngot t problemet.
Citera
2007-08-12, 18:55
Medlem
"Det ger en person en falsk knsla av att man gr ngot t problemet."

Ingen mnniska kan vl lsa alla sina problem sjlv? r inte d klagan som att g till doktorn? F hjlp att bota en orttvisa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in