Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-08, 11:23
  #1
Medlem
corpuss avatar
Jag ska köpa en ny dator, och då medföljer operativsystemet Windows Vista utan extra kostnad.

Men frågan är om jag verkligen ska använda Vista, eller om jag istället ska installera mitt gamla XP på den nya datorn istället? Försäljaren säger nämligen att om man har en licens för Vista (vilket medföljer datorn), så går det bra att installera ett äldre operativsystem istället för Vista om man vill, och använda samma licensnummer som hör till Vista.

Anledningen till att jag funderar på att använda XP istället för Vista, är en föreställning om att Vista tar onödigt mycket kraft av datorn. Och att datorn därför skulle bli snabbare och smidigare med XP.

Är det en bra idé att vänta med att installera Vista tills man verkligen behöver det. Det vill säga vänta tills man vill använda något program som kräver Vista för att fungera? Eller finns det några nackdelar med att fortsätta använda XP på sin nya dator?
Citera
2007-08-08, 16:58
  #2
Medlem
kNekarns avatar
Kör Windows XP, vänta med Vista

btw: Jag har Vista och det är snyggt och lätt men ska installera XP snart för att Vista tar mycket "kraft"

så kör XP!
Citera
2007-08-08, 18:19
  #3
Medlem
Vrövhåls avatar
Anledningen till att använda Vista är DirectX 10, behöver du inte DX10 behöver du inte heller Vista.
Citera
2007-08-08, 19:54
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Anledningen till att använda Vista är DirectX 10, behöver du inte DX10 behöver du inte heller Vista.

En annan anledning är säkerheten, en tredje är att Microsoft inte supportar ett OS hur länge som helst
http://support.microsoft.com/gp/lifean23
Citera
2007-08-08, 19:58
  #5
Medlem
Akademikerns avatar
om du vill ha bra kompabilitet så välj XP.
Har du bra dator, och nöjer dig med standardprogram, välj vista.
Vill du ha ett bra OS, köp mac och kör på OS X.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback