2007-08-09, 11:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur blir firren genomskinlig?
Det går förståss inte. Men den ändrar färg och blir liksom vit. Förlåt. Lite slarvigt skrivet.

~Paul~
Citera
2007-08-09, 11:50
Medlem
dr-zekes avatar
Nåt som är sjukt gott med torskblock är följande:

Lite Chillipasta (både sån där Santa-Maria eller sån som finns på Tjing-Tjong-butiker, dvs chilipulver i olja... om nån förstår vad jag menar)
Lite soja
1 stjälk citrongräs
1 vitlök
2 charlottenlökar
1 lime eller 1/2 citron. Vill du vara riktigt fiffig o få god citronsmak, ta citronskalet också!

Blanda ihop allt till en gegga, spä på med lite solrosolja/matolja o sen är det bara att lägga på geggan på torskbitarna. In i ugnen, 150-175 grader typ 15 min. När fisken ser färdig ut, plocka ut o ät med ris! Det brukar rinna av lite gegga från fisken under tillagning, blanda ned det i riset o ät!

Med "lite" menas så mycket som man vill ha det. Jag brukar inte köra med mått på den här rätten utan blandar mest ihop allt till jag är nöjd med smaken.
Citera
2007-08-09, 12:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Nåt som är sjukt gott med torskblock är följande:

Lite Chillipasta (både sån där Santa-Maria eller sån som finns på Tjing-Tjong-butiker, dvs chilipulver i olja... om nån förstår vad jag menar)
Lite soja
1 stjälk citrongräs
1 vitlök
2 charlottenlökar
1 lime eller 1/2 citron. Vill du vara riktigt fiffig o få god citronsmak, ta citronskalet också!

Blanda ihop allt till en gegga, spä på med lite solrosolja/matolja o sen är det bara att lägga på geggan på torskbitarna. In i ugnen, 150-175 grader typ 15 min. När fisken ser färdig ut, plocka ut o ät med ris! Det brukar rinna av lite gegga från fisken under tillagning, blanda ned det i riset o ät!

Med "lite" menas så mycket som man vill ha det. Jag brukar inte köra med mått på den här rätten utan blandar mest ihop allt till jag är nöjd med smaken.
Intressant. Lite Thai touch. Är chilipastan het?

~Paul~
Citera
2007-08-09, 12:54
Medlem
Riddarens avatar
Havets wallenbergare

TILL 4 PERSONER

DET BEHÖVS:
400 g färsk torskfilé, skinnfri
1 fiskblock
2 äggulor
2 ägg
2 dl vispgrädde
1/2 tsk riven muskotnöt
Ströbröd till panering
Smör
Salt och nymalen vitpeppar

GÖR SÅ HÄR:
Släng fiskblocket åt helvete
Kör de färska fiskfiléerna i en mixer till en
fin färs. Tillsätt salt och kör åter.
Lägg i äggen, äggulorna samt
grädden och mixa igen. Smaksätt
med peppar, muskot och eventuellt
mer salt. Färsen ska vara lös.
Låt den vila i kylen i 2 timmar.
Forma färsen som pannbiffar och
panera dem i ströbrödet. Stek
dem gyllengula i smör på medelvärme.

Servera med kokt potatis, brynt
smör och rårörda lingon.
Citera
2007-08-09, 13:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Havets wallenbergare

TILL 4 PERSONER

DET BEHÖVS:
400 g färsk torskfilé, skinnfri
1 fiskblock
2 äggulor
2 ägg
2 dl vispgrädde
1/2 tsk riven muskotnöt
Ströbröd till panering
Smör
Salt och nymalen vitpeppar

GÖR SÅ HÄR:
Släng fiskblocket åt helvete
Kör de färska fiskfiléerna i en mixer till en
fin färs. Tillsätt salt och kör åter.
Lägg i äggen, äggulorna samt
grädden och mixa igen. Smaksätt
med peppar, muskot och eventuellt
mer salt. Färsen ska vara lös.
Låt den vila i kylen i 2 timmar.
Forma färsen som pannbiffar och
panera dem i ströbrödet. Stek
dem gyllengula i smör på medelvärme.

Servera med kokt potatis, brynt
smör och rårörda lingon.

Låter gott. Och det går bra med fryst torsk. Man måste tänka på att låta fisken tina långsamt i kyla. Räkna med att det tar ett dygn. Fin färsk fisk är alltid bättre än fryst, men ibland är den "färska" man får tag på rena skiten och då är fryst att föredra.
Citera
2007-08-09, 13:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Låter gott. Och det går bra med fryst torsk.
Det var inte riktigt så Riddaren menade

~Paul~
Citera
2007-08-09, 15:00
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Låter gott. Och det går bra med fryst torsk. Man måste tänka på att låta fisken tina långsamt i kyla. Räkna med att det tar ett dygn. Fin färsk fisk är alltid bättre än fryst, men ibland är den "färska" man får tag på rena skiten och då är fryst att föredra.

Det kanske är så att du borde leta efter en ny fiskhandlare. Sak samma så var det egentligen inte fryst fisk jag kritiserade utan blockfryst fisk vilken borde ha dött ut med sovjetunionen.
Citera
2007-08-09, 15:46
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Det kanske är så att du borde leta efter en ny fiskhandlare. Sak samma så var det egentligen inte fryst fisk jag kritiserade utan blockfryst fisk vilken borde ha dött ut med sovjetunionen.

Visst är den färska fisken att föredra, men jag upplever inte findus fiskblock så jävla hemska om dom får tina i kylen.
Jag har ju jobbat på en torsktrålare och vet skillnaden på färsk och fryst.
Den största skillnaden är om fisken är maskin eller handrensad då maskinerna inte strupskär och tappar ut blodet, så vad det iallafall förr, rätta mig om jag har fel på dagens trålare.
Citera
2007-08-09, 16:18
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Visst är den färska fisken att föredra, men jag upplever inte findus fiskblock så jävla hemska om dom får tina i kylen.
Jag har ju jobbat på en torsktrålare och vet skillnaden på färsk och fryst.
Den största skillnaden är om fisken är maskin eller handrensad då maskinerna inte strupskär och tappar ut blodet, så vad det iallafall förr, rätta mig om jag har fel på dagens trålare.

Jag kan inte säga att jag har särskilt stor erfarenhet av fisktrålning och bearbetning men jag har däremot ett rätt finstämt smaksinne som gör att jag håller mig borta från billig fisk, speciellt i hård och rektangulär form. Hur som helst finns det uppenbarligen folk som gillar blockfisk så det är väl bara att fortsätta!
Citera
2007-08-09, 16:23
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Intressant. Lite Thai touch. Är chilipastan het?

~Paul~

Chilipastan är fan riktigt riktigt smarrig! Tjing-tjong-varianten alltså! Den är het, men samtidigt väldigt smakrik! Nåt att rekommendera!
Citera
2007-08-09, 21:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Jag har arbetat med färsk fisk och har fortfarande försänkningar i den branschen, så jag har inga problem att få fin fisk. För gemene man är det dock svårare då det säljs mycket skräp. Sen är det förstås inte så att all fryst fisk är bra, och jag håller med dig om att blockfryst fisk är ett konstigt påfund. Men nog är blocken oftast ätbara och går bra att använda i gratänger eller nermalda, exempelvis i det receptet du bjöd på. Också var det ju just torskblock trådskaparen var intresserad av...
Citera
2007-08-09, 22:05
Medlem
Jag kan bara äta just torsk på ett enda sätt.

Panerad torskfilé och färskpotatis.

Tag 1 äggula, lite ströbröd, aromat, citronpeppar och andra kryddor du gillar.
Doppa filéerna i äggulan och vänd de sedan i den torra blandningen.

Stek tills de blir knapriga och ser goda ut.

Servera detta till potatis och kelda franska örter. MUMMA. är sugen nu, så det blir detta imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in