2007-08-07, 20:01
Medlem
När jag försöker installera WinXP så gå det bra tills datorn ska starta om sig då visas "Tryck F2 om du vill installera scsi eller Raid hårddisk" nåting längst ner på skärmen sedan bli skärmen bara svart med en blinkande textmarkör längst upp till vänster. Varför? Har provat ett annat hårddisk med samma resultat. När jag installerar WinME så gå det bra men inte WinXP. Jag har ändå en kraftfull dator AMD Athlon XP på typ 1.8 Ghz eller nåt. Vad bero detta på? Snälla nån om kan hjälpa mig?
Citera
2007-08-07, 20:38
Medlem
sokars avatar
Det kan bero på att ditt moderkort inte känner av Scsi eller raid-hdn, du behöver ha ett Xp med Servicepack. Alternativt kan det vara något fel på din Xp-cd eftersom det inte gick på en annan hårddisk heller. Ofta behöver man sätta i en diskett eller liknande på något äldre datorer när man installerar xp på exempelvis SATA-hårddiskar.
Citera
2007-08-07, 22:13
Medlem
Spikeys avatar
Du vill troligtvis installera XP på en SATA-disk, och XP:s installationsprogram kan inte identifiera diskcontrollern.
Ta reda på vilket moderkort du har och sök på tillverkarens sida efter SATA-drivrutiner. Dessa lägger du på en diskett, sedan trycker du F6 alldeles i början av installationen och följer instruktionerna. Har du ingen diskettstation bör du undersöka om det finns möjlighet att ställa in diskcontrollern i "compatible mode" i BIOS. Då syns SATA-disken som en normal PATA disk vad gäller XP:s installationsprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in